Wednesday, April 21, 2010

Evangelium Edisi April 2010

Jamita Kamis Putih
Tgl. 01 April 2010
Nats : Lukas 22 : 19 - 23
Oleh : Pdt. Dr. Batara Sihombing
Dosen Univ. Silliman, Filiphina

Parningotan di Ahu

Dipatupa Jesus do mangihuthon hasomalan ni Yahudi laho marningot ari Paska dohot ari mangan roti na so niasoman (Lukas 22:7). Disuru Jesus do si Petrus dohot si Johannes paturehon birubiru na laho sipanganon nasida di ari Paska i. (ay 22:8). Sada parningotan na arga do di halak Yahudi songon na tarsurat di Padan na Robi (2 Musa 12:27) taringot tu ari Paska, ima ari parningotan na pinalua ni Jahowa bangso Yahudi manang Israel sian tano Misir. Ala marjogal do raja Firaun manang raja Misir na so olo paluahon bangso Israel sian parhatobananna, gabe dibunu ma anak buhabaju ni halak Misir di sada borngini alai molo bagas ni halak Israel dilaosi Debata do na marlapatan dipalua Debata do anak ni halak Isreal (2 Musa 12). Di hata Heber (Ibrani) digoari do Pesah mandok “dilaosi”, jala sian i do ro hata Paska. Jadi ala dipalua Debata do halak Israel sian Misir, gabe diseat nasida ma biru-biru na laho mandok mauliate tu Debata. Birubiru Paska na marlapatan do i sipanganon mandok mauliate tu Debata siala naung pinaluana halak Israel sian parhatobanan Misir. Tuhan Jesus pe satia do patupahon Paska laho mandok mauliate tu Debata Pardenggan basa i.

Paska di Padan na Imbaru
Ndung dapot tingkina, hundul ma Jesus dohot angka siseanna di ari Paska i. Pola didok Ibana na mansai masihol rohaNa na naeng mangan birubiru Paska dohot angka siseanna tagan so songgop dope sitaononi tu Ibana (Lukas 22:15). Tangkas do diboto Tuhan Jesus na naeng songgop nama sitaononi tu Ibana. Mansai parir do dihilala Ibana mangadopi sitaononi. Alai songon pandokNa ditangiangNa sangkap ni Debata ma saut jala unang sangkapNa (Lukas 22:42-44). Tarida do hasatiaon ni Jesus laho pasauthon sangkap ni Debata. Ndang dipingkiri laho pasidinghon sitaononi manang hamateani sian diriNa. Ndang pola sungut-sungut rohaNa manolsoli ulaonNa. Alai di bagasan serep ni roha dohot hasatiaon dioloi Ibana Debata Ama na laho paluahon jolma manisia sian parhatobanan ni dosa, ima marhite mudar dohot dagingNa sandiri. Dison ma boi berengonta na porlu sitiruon sian Tuhanta Jesus. Satia mangoloi Debata Jahowa jala pola mangadopi sitaonon na porsuk dohot parungkilon na mansai borat. Jesus ma tutu sahalak pemimpin sitiruon, pemimpin na siap mengadopi resiko penderitaan, cercaan, makian, penolakan, dohot na asing dalam rangka mangoloi sangkap ni Debata. Porlu gomos hita martangiang asa tubu angka uluan manang pemimpin na satia, parserep roha, jala rade menderita dalam rangka mangulahon hata ni Debata di hurianta nang di negaranta. Tapangido tu Debata asa dipadao sifat pengecut, sifat suka tampil jala suka populer, sifat suka kuasa dan jabatan sian angka uluanta manang parhaladonta di hurianta HKI dohot di negaranta on. Alai sai ditiru ma Tuhan Jesus na rade dihina, rade mangula, jala rade menderita alani mangulahon hatigoran, holong, habonaron, manang sangkap ni Debata na asing.

Ai diboto Jesus do naung dibongoti sibolis siseanna si Judas Iskariot jala naung martutup ibana dohot sintua ni malim na naeng pasahatonna Jesus tu angka sintua ni malim ala ni hepeng (Lukas 22:1-6). Tarida ma bahaya ni hepeng na boi membahen jolma ndang satia laho mangula di ulaon ni Tuhan Jesus Kristus. Porlu gomos hita martangiang asa dao pengaruh ni perak manang hepeng na mambahen halak ndang satia mangihuthon Tuhani. Ai hepeng, perak, manang mammon na sinonggopan ni sibolis do hagogoon na jotjot papeolhon manisia manimbil sian Debata jala mambahen jolmai gabe hatoban ni hepeng manang mammon, songon pandok ni Tuhan Jesus (Matius 6:24).

Pola didok Jesus di pesta Paska i hataNa songonon, “Tangan ni na manjehehon Ahu do hape rap dohot Ahu di atas meja on!” (Lukas 22:21). Pola do ujungna gabe masitangkasan angka siseani laho umboto ise sian nasida na laho menjehehon guru nasida, ima Jesus (Lukas 22: 23). Jadi tangkas do diboto Jesus taringot tu sangkap ni angka siseanna, songon tangkasna di pamerengonNa taringot tu dirinta di tingki on. Ndang pola tahabunihon dosanta sian Debata, alai taboan ma tu Ibana asa dilehon tu hita hasesaan ni dosa. Dilehon tu hita tiur ni pingkiran dohot ulaon na marpadomuan tu sangkap ni Tuhan Jesus Kristus. Unang pola borat manang maila hita paboahon dosanta tu Debata ai pardengganbasa do Ibana. Asi do rohani Debata tu angka halak pardosa na ro manopoti dosana. Molo tu dongan jolma ra olo do hita maila paboahon hagaleonta manang dosanta, alai unang pola maila hita tu Debata. Diboto Debata sude suhisuhi ni ngolunta on, jala songon dia ulaonta. Dijou do hita asa ro hita paiashon dirinta sian gambo ni dosa i. Taalo ma hagogoon ni hepeng na laho pajepolhon hita di ngolu on. On do didok Tuhani tu si Judas Iskariot na unduk tu huaso ni hepengi, “Tong do nian langka ni Anak ni jolma i, songon naung diaturhon tu Ibana; alai marjea do halak na manjehehon Ibana!” (Lukas 22:22).

Di pungka Jesus ma hataNa di pesta Paska I tingki laho marsipanganon nasida (Lukas 22:19). Dihindat Ibana ma roti i, dipasupasu ma, diponggoli jala diparlehon ma tu angka siseanna, jala didok Ibana: “Dagingku do on, na nilehon humonghop hamu”. Jadi roti na pinalehonna laho panganon nasida ima daging ni Kristus sandiri. Ima daging na pinasahat laho humonghop manang paluahon ngolu ni angka na porsea. Di Padan na Robi tiap taon do halak Yahudi mangan daging ni anak birubiru di pesta Paska laho marningot dohot mandok mauliate ala dipalua Debata nasida sian parhatobanan Misir. Jadi di Padan na Imbaru, tangkas ma berengonta gabe Jesus ma anak birubiru ni Debata na gabe mate laho paluahon jolma manisia sian parhatobanon ni dosa. Marhite na didok Jesus na pinasahatna dagingNa humonghop sieanNa na marlapatan do i na pinasahatNa dagingNa, daging ni birubiru ni Debata, bahen haluaon ni jolma pardosa. Pola ma muse diuduti Jesus mandok, “ula hamu ma i, bahen parningotan di Ahu!”. Jadi molo taula mangan daging ni Kristus di ulaon na badia, na marlapatan do i na dohot hita marningot manang manghaporseai na Kristus pasahat dagingNa manang ngoluNa laho paluahon manang manobus hita sian sumbia ni dosa. Ibana na so mardosa alai rade mangalehon dagingNa humonghop hita. Tarida ma balga ni holong ni Kristus humonghop hita asa malua hita sian dosa jala dapotta hangoluan na saleleng ni lelengna.

Dung sidung nasida mangan roti i, dihindat ma panginuman jala didok Jesus ma: “Ia panginuman on, padan na imbaru do i, marhitehite mudarhu, na durus humonghop hamu!” (Lukas 22:20). Tangkas ma na gabe padan na imbaru mudar ni Kristus, i ma mudar na naeng durus di dolok Golgata humonghop jolma manisia. Jadi nunga tarida dipasahat Jesus dagingNa dohot mudarNa di pesta Paska i tu hamatean humongkop jolma pardosa. Dipasahat Jesus diriNa, daging dohot mudar manang ngoluNa hibul laho tarsilang di dolok Golgata laho paluahon jolma manisia. On ma padan na imbaru manang on ma pesta Paska na imbaru di halak Kristen, marningot na pinasahat ni Kristus ngoluNa, daging dohot mudarNa, tu hamatean laho paluahon jolma pardosa sian sumbia ni dosa i. Jesus do mandok di Yohanes 15:13 songon on, “Na sumeahon hosana humonghop angka alealena, i do parholong ni roha na so halompoan”. Nunga disumeahon Jesus hosana humonghop hita, jadi Ibana parholong ni roha na so halompoan i. Antong tama hita unduk jala mandok mauliate tu Ibana parholong roha na so halompoan i, jala tapangido asa di togu holongNa na so halompoan i ngolunta laho masihaholongan. Hita ditobus sian dosa alani holong, jala dapotta hangoluan na saleleng ni lelengna tong alani holong. Antong tama hita mangolu masihaholongan. Sada tanda ni holong ima satia tu Debata. Amen.


Jamita Jumat Agung
Tgl. 02 April 2010
Nats : Lukas 23 : 26 - 32
Oleh : Pdt. R. Simanjuntak, BD
Parhobas di Kantor Pusat

Marsitaonon Huhut Mate Tuhan JesusI. PATUJOLO

Sude do jolma ingkon hea mangadopi sitaonon dohot parungkilon. Molo tung mabiar pe jolma i tu sitaonon; jala dibahen sian nasa gogo dohot malona pasidinghon sitaonon i, alai anggo di sada tingki ndang boi so ro sitaonon i. Turpukta, marsitaonon Jesus sahat ro di na mate Ibana. Alai ndang dos sitaonon ni jolma dohot sitaonon ni Jesus. Ianggo Jesus tumaon na bernit sahat ro di na tarpajal jala mate Ibana di hau pinarsilang i, laos disi do patar balga ni holongNa tu jolma manisia i. Ai aturan jolma i hian do na ingkon hona uhum ala dosa i. Hape gabe ro Jesus. Gabe Ibana ma singkat ni hita manisia gantung di silang i. Olo Ibana tumaon na bernit huhut sumeahon hosaNa humophop jolma pardosa. I ma balga ni holong ni Debata dibagasan Jesus Kristus. Jala i ma na tauhirhon di ngolunta di parningotan hamamate ni Tuhan Jesus sadarion.
II. HATORANGAN NI TURPUK

1. Mulai sian porlak Getsemane dope Jesus, nunga tung marungkil huhut dokdok sitaononNa. Tamba dope bernitna dung sahat di jolo ni angka malim, si Latus, dohot Raja Herodes. Ai sai dilinsingi, dipastap, ditijuri huhut dipalealea Tuhanta i. Dungi dionjathon muse sungsang duri tu simajujungNa. Gabe manirisi mudar sian i. Naeng borhat ma Jesus tu dolok Golgata rap dohot angka parangan i. Nunga diparade hian hau pinarsilang na ingkon porsanonNa mulai sian habangsa ni si Latus tu Golgata, dolok partangkurahan i. Hape tompu ma diida angka soldadu i ro si Simon sian Kirene. Ditogu ma si Simon i huhut diampehon tu ibana hau pinarsilang i. Nuaeng, gabe dohot ibana marungkil huhut marsitaonon manuhuk silang na dokdok i. Nian, anggo harorona, na naeng mandohoti pesta paskah do tu Jerusalem. Nunga ro ibana sian luatna, dao pardalanan dohot tujuan mandohoti pesta Paskah i. Hape sian na so panagaman, gabe mamorsan silang. Alai atik pe suhar tu pingkiran ni si Simon namasa i, adong do segi positipna, pangkorhon nauli, tu hadirion ni si Simon sian Kirene i. Ai uju rap ibana dohot Jesus, disi do ro gogo mamorsan silang i – atik pe ndang torus ibana mamorsan sahat tu Golgata. Dungi, dipudian ni ari, gabe tartompa do di hadirionna gabe pasidohot pahembang hakristenon.

2. Ndada holan si Simon i. Dohot dope torop halak nang angka boruboru i mangihuthon Jesus tu dolok Golgata. Sai tumatangis do nasida huhut mangandungi paidaida hinadangol ni natinaon ni Jesus. Alai diombasi, didompakhon Jesus do nasida huhut didok: “ Hamu angka boru Jerusalem, unang ma ahu tatangisi hamu, dirimuna dohot anakhonmuna ma ! “ (ay.28). Lapatanna, dosamuna i dohot dosa ni angka anakhonmuna na borat i, ima tatangisi hamu. Ai ditaon Tuhanta pe i sude, ima patuduhon asi ni rohaNa i tu hajolmaon. Gabe Ibana singkatta tarpajal di hau pinarsilang i. “ Diporsan Ibana do dosanta di bagasan dagingNa tu hau i, asa malua hita sian dosa, gabe mangolu di hatigoran i … (1 Pet.2:24).
III. POKOK RENUNGAN:
1. Dipardalananta, ndang boi so ro sitaonon. Rap/ siihuthon Jesus pe hita tong do ro hamaolon dohot sitaonon i. Sandok, ganup siihuthon Jesus, ingkon dituhuk silang na tu ibana. Holan on, ndang dipasombu Tuhanta hita. Dilehon do gogo gabe mampu mangadopi dohot mangatasi hamaolon dohot sitaonon i. Boi do muse sian na masa naung taadopi – atik pe suhar tu roha dohot hagiotniba, adong panghorhonna na uli tu diriniba. Mambahen lam tang diparrohaon dohot dipanghobasion di huria, ditongatonga ni masyarakat dohot di keluarganiba. Asa ndang oloan gabe mandele, alai tetap optimis huhut percaya diri. Ai sitaonon dohot hamamateNa i ro di haheheonNa, laos ido jaminan paboa Ibana do mandongani hita. Ibana pahot rohanta manang galumbang dia pe na ro.

2. Tauhirhon ma di rohanta, balga ni holongNa i na patupahon haluaon i di saluhut jolma. Songon dia holong ni Debata dibagasan Jesus Kristus, laos songon ima hita tu dongan jolma. Unang be sai tadatdati mardosa, alai taihuthon ma Ibana. Hamamate dohot haheheonNa i, ima na gabe ojahanta mamaritahon Barita Nauli i saleleng dipaloas Debata hita mangolu di portibion. Amen.
Jamita Minggu Paskah 1
Tgl. 04 April 2010
Johannes 20 : 1 - 10
Pdt. Dr. Burju Purba
Ephorus

Nunga Ditaluhon Tuhanta i Hamatean

1. Holong ni roha di Tuhan Jesus patubu pangantusion dohot haporseaon di ulaon ni Tuhan Jesus.
Di pinggir Kota Jerusalem, adong do sada lokasi tanoman na pineop ni si Josep na sian Arimatea, sahalak bangsawan Jahudi do ibana. Dung hira botari, di ari Jumahat i, dipamasuk si Josep na sian Arimatea i ma bangke ni Jesus tu sada liang batu naung adong hian di lokasi kuburan i. Dungi, ditutup ma pintu ni liang i dohot batu. Dung ditutup, disahap ma dohot sahap ni si Latus (Mat 27:66), asa unang adong namambuka. Angkup ni i, ala dirajumi Pamarenta Rom do sialo Kesar Rom Tuhan Jesus, jala torop angka pengikut Na, dijaga angka soridadu do kuburan ni Jesus i.

Di ari patoluhon, dung ditanom Jesus di kuburan i, pas di ari parjolo dung salpu Sabat i, ima sogot di ari Minggu (istilah Gorik na dipangke ima “proi”, mandok sekitar pukul 3.00-6.00 manogot), lao ma Si Maria Magadalena manopot kuburan i. Ia si Maria Magdalena, na ro do i sian kota Magdala di pesisir pantai Tao Galilea. Ibana ma sahalak na hea dipamalum Jesus sian panggosagosa ni pitu tondi na hodar dohot sian parsahiton naung mansai leleng diae (Luka 8:2). Ibana ma sahalak pengikut ni Jesus na mansai burju jala na satia.

Tujuan ni si Maria Magdalena manopot kuburan ni Jesus, ima laho mamiahi bangke ni Jesus dohot angka miak na hushus (Luk 24:1). Hasomalan do di Palestina manopot kuburan ni naung tolu ari dikubur. Mangihuthon haporseaon nasida, di bagasan na tolu ari i, tongtong dope mangareapreap tondi ni na mate i di atas kuburan i. Alai dung salpu tolu ari, ditadinghon tondi ni na mate i ma kuburan i, alana bangke ni na monding i pe nunga mulai busuk, ndang boi be tandaon.

Dung sahat si Maria Magdalena tu kuburan i, diida ma naung dihindat batu tutup ni tanoman i (ayat 1). Ro ma tu roha na mandok, naung ditangko halak bangke ni Tuhan i. Ia so i, naung dibuat soridadu i bangke ni Tuhan i asa dileai, alana ndang sombu dope roha nasida molo holan mamparsilangkon Tuhan i sahat tu na mate. Dipingkiri roha ni si Maria Magdalena, ndang taratasan na be na masa i. Gabe marlojong ma ibana manopot si Petrus dohot tu si Johanes, paboahon tu nasida:” Nunga dibuat namambuat Tuhan i sian TanomanNa: ndang binoto manang tu dia ditaruhon” (ayat 2c).

Dung dipaboa si Maria Magdalena tu si Petrus dohot si Johanes, na so di tanoman i be Tuhan Jesus, pintor marlojong do nasida na dua manopot tanoman ni Jesus (ayat 4). Parjolo do sahat si Johanes. Mungkin, ala umposo ibana sian si Petrus. Gumogo ibana marlojong. Parjolo do masuk si Petrus tu tanoman i. Alai anggo si Johanes, holan dipaunduk do jolo dirina mandulo tanoman i. Parpudi do si Johanes masuk tu udean i. Satongkin, longang do roha ni si Petrus mamereng tanoman na rumar i, alai anggo si Johanes nunga mulai marpinggkir. Pingkiran ni si Johanes:”Molo adong na mambuat bangke ni Tuhan i, boasa ndang dibuat angka sekka panaputi ni uluna dohot angka pangalilit i. Tongtong do dibalun di inganan na. Sekka panaputi ni uluna, tongtong do di inganan ni uluna hian. Marhite i, dipingkiri rohana ma, ndang na dibuat namambuat Tuhan i, alai na hehe do, gabe tinggal ma angka sekka panaputi ni uluna dohot pangalilit na i.

Mansai patar do taida di jamita on gogo dohot huaso ni holong ni roha. Hinorhon ni holong ni roha ni si Maria Magdalena di Tuhan Jesus, sisi do sian ibana nasa habiaran laho papatar holong na tu Tuhan Jesus. Laho do ibana manopot kuburan ni Jesus nangpe holom dope sahat ibana tu kuburan i. Hinorhon ni holong ni roha ni si Maria Magdalena di Tuhan Jesus, ibana do parjolo sahat tu udean i. Hinorhon ni holong ni si Maria Magdalena di Tuhan Jesus, boi do ibana mangoloi Tuhan Jesus sian nasa roha dohot gogo na, nangpe so apala tangkas diantusi ibana sude na hinatahon ni Tuhan Jesus (ayat 9) dohot angka na masa na ni ida na di tanoman i. Hinorhon ni holong ni roha ni si Johanes di Tuhan Jesus (ayat 2), ibana do na parjolo porsea di hahehehon ni Tuhan Jesus sian na mate (ayat 8). Holong ni roha ni si Johanes di Tuhan Jesus mangalehon tu ibana “mata” laho manjaha angka tanda-tanda i, dohot pikiran laho mangantusi na ni idana i. Holong boi do manangkup hasintongan, molo pikiran ndang boi mangalehon kepastian. Holong boi mangantusi lapatan ni angka na masa, molo pingkiran ndang boi mangantusi.
2. Tutu situtu do hehe Tuhanta i, hita pe ingkon hehe do.

Nunga rumar tanoman i diida si Maria Magdalena dohot diida dua halak sisesean ni Tuhan Jesus, ima si Petrus dohot si Johanes. Haheheon ni Tuhan Jesus sian na mate, ima sada bukti na hot rodi saleleng ni leleng na, paboa “pilot project” na so ada tudosan, ima haluaon tu saluhut jolma manisia, nunga sidung diula Jesus dohot singkop. Marhite hamamatena di hau pinorsilang, dipelehon do hosana bahen hasesaan ni dosanta. Marhite haheheon na sian na mate, ditaluhon do musu na jumorbut di hita, ima hamatean i. Disurathon Apostel Paulus do hinauli ni panobuson ni Tuhanta Jesus on di hita, di nanidok na:”Ai molo porsea hita, naung mate Jesus dohot hehe, sandok togihonon ni Debata do rap dohot Jesus nang angka naung monding marhitehite Ibana” (1 Tess 4:14).

Ganup hita na hea mangolu di portibion, ingkon haporseaanta do hasintongan on. Molo tanoman i do ujung ni saluhut na, ndang marasing hita sian bungabunga na di ladang i. Mangerbang satongkin, dungi malos. I do ujung na. Ndang adong sihirimon be udut na. Hata ni Tuhanta na namamaritahon haheheon ni Tuhan Jesus sian na mate sadarion, tutu situtu do Barita Nauli (Berita Kesukaan-Good News) di hita saluhut na. Tung sintong do nabinaritahon ni Hata ni Tuhanta sadarion tu hita. Peristiswa Paskah (haheheon ni Tuhanta Jesus sian na mate) tutu situtu do masa (authentic), sungguh-sungguh terjadi (genuine).

Hasisintong ni Barita Nauli namamaritahon haheheon ni Tuhanta Jesus on, ndada holan dihatindanghon si Maria Magdalena, si Petrus dohot si Johanes di jamita on, alai nunga dibuktihon secara ilmu sejarah (history), ilmu purba kala (archaeology). Disiplin-disiplin ilmu on nunga membuktikan paboa tanoman nampuna ni si Josep na sian Arimatea i, rumar do di ari Paska, manang di ari Minggu manogot i. Ndang adong namamaritahon (dohot alasan mendukung manang mangalo barita i) na so rumar tanoman i di Minggu Paska i.
Alai, mansai porlu do parrohahononta. Paboa ndada holan hasisintong ni tanoman na rumar i na ringkot di hita. Ai molo holan i do, ndang marlapatan i tu haporseaonta. Tu dos do i tu lapung ni eme na rumar. Manang tu ampelop ni surat na rumar, na so adong surat na. Ndang marimpola i. Molo holan barita ni tanoman na rumar do, ndang margogo i patubuhon Huria. Alai, barita ni tanoman na rumar i, diuduti do dohot barita ni Tuhan Jesus Kristus napatuduhon diriNa manang pigapiga hali. Tarhira 25 taon dung peristiwa hahehehon ni Tuhanta i sian na mate, dihatindangkon Apostel Paulus do, mandok: “Jadi dipataridahon do dirina tu si Kepas, dungi tu na sampuludua i. Dungi dipataridahon dirina sahali tu lobi lima ratus dongan; na tumorop sian angka i mangolu dope, deba do naung monding. Dungi dipataridahon dirina tu si Jakobus, dungi tu angka apostel i sudena. Alai di pudi ni saluhutna i, dipataridahon do dirina nang tu ahu, na tardok tubu di na so tingkina”.(1 Kor 15:5-8).

Marpardomuan tu angka saksi mata on, tung mansai godang dope bukti paboa na hehe do Tuhanta i sian na mate. Boi do idaonta i sian hamubaon ni angka sisean i, sian sisean na so porsea, manang sian sisean na ganggu, gabe siseanna porsea?. Ndada holan porsea tahe, alai sahat do tu na olo maneahon hosana alani haporseaonna i. Ndang hea turiturian (barita mitos) mangarahon sasahalak olo gabe mate martir songon angka sisean i. Namangalehon gogo tu saluhut na i, ima “hasisintong ni haheheon ni Tuhan Jesus sian na mate”. Tutu situtu do hehe Tuhanta i sian na mate. Marhite i do, nang angka Malim alo ni Jesus hian gabe porsea tu Tuhan Jesus (Ul. Ap. 6:7).

Boruboru, Maria Magdalena, parjolo sahali marnida tanoman na rumar i, manghatindangkon Jesus na hehe i, di Minggu Paska parjolo i. I do manguba ngolu nasida, dohot manguba tujuan (arah) sejarah ni ngolu nasida dohot ngolunta. Ala naung singkop ulaon na paluahon hita diula Tuhanta Jesus Kristus, gabe ngolu na marpangkirimon di hangoluan sogot nama ngolunta. Hamatean, ndang be ujung ni saluhut, ndang be musuh parpudi, alai “harbangan” mamongoti hangoluan saleleng ni leleng na rap dohot Sipalua, ima Tuhan Jesus Kristus naung hehe i. Hehe do Tuhanta i. Tutu situtu do Ibana hehe.

Haheheon ni Tuhanta i sian na mate, ndang tarsirang i sian haheheonta angka na porsea di Ibana. Haheheon ni Tuhanta i sian na mate, ihuthononta do muse hehe sian na mate. Tuhanta Jesus Kristus do “patumonaan” (“buah sulung”) ni angka na porsea hehe sian na mate. Mauliate ma di Tuhanta na mangalehon hamonangan on di hita marhitehite Tuhanta Jesus Kristus. Amen.
Jamita Paskah 2
Senin Tgl. 05 April 2010
Johannes 20 : 24 - 29
Pdt. M. Saragi
Praeses Drh I. Sum.Tim. I

Martua ma angka Naporsea Atikpe so Diida.
Patujolo:

Torop do angka amani huria naporsea di hata ni Tuhan i, na mambahen ngolu dohot ulaonna marojahan tu haporseaon na. Unduk do nasida mangulahon parsuru ni Tuhani, songan si Noak hinorhon ni haporseaonna do di jalo poda taringot tu aek nasumar naso dapot idaon dope, gabe dipauli ibana parau gabe dalan haluaonna sian uhum ni Debata ( Heber 11:7). Hinorhon ni haporseaon do mangoloi si Abraham, saut do ibana bungkas sian tano hagodanganna dohot sian hatubuanna dohot sian bagas ni amana tu tano sipatuduon ni Debata, borhat do si Abraham atik pe so diboto tano sitopotonna ( 1 Muse 12.1-8, Heber 11:8). Porsea do angka jolma naporseai di hata ni Tuhan /Diparsuru ni Tuhani, gabe di jalo nasida do bukti ni haporseaon i hombar tu janji/baga-baga ni Tuhani.

Haporseaoni marsisuharan doi dohot rationalisme nasoboi manjalo si jaloon, manolopi sitolopan molo soboi di buktihon, di antusi hombar tu pingkiran/akal/logika. Angka nasoboi dapot roha, nasoboi dapot pingkiran ni jolma ndang tarjaloi gabe hasintongan. Pingkiran rationalisme on ma na mangula dipingkiran ni si Thomas umbahen naso diparhatutu ibana jala naso tarjalo ibana taringot tu barita ni angka donganna sisean namandok “Nunga huida hami Tuhani, nunga tutu hehe IbaNa sian namate hombar tu angka lumba-lumbaNa.

II. Hatorangan ni turpuk.
1. Si Thomas sahalak sian sisean ni Jesus na sampuluduai, tung tangkas do ibana manghaholongi Jesus gurunai. Dipapatar si Thomas do puncak ni holongna tu Jesus dinadiarahon Jesus angka sisean i naeng borhat tu Betania dungkon mate si Lazarus ale-alenai. Sian hata ni si Thomas na mandok tu angka danganna sisean “Antong, borhat ma hita, asa rap mate hita dohot IbaNa, hata on hata ni jolma na mandele do ala so tarsundatan ni si Thomas sangkap ni Jesus na ing­kon borhat tu Betania, huta ni si Lazarus na jonok tu Jerusalem (Johannes 11.16). Nunga tangkas diboto si Thomas dohot donganna sisean naung mangonggop angka sintua ni mal.im naeng manangkup Jesus jala pamatehon, alani dipingkiri si Thomas haboborhat ni Jesus tu Betania sarupadoi laho mandapothon sitaonon dohot hamatean. Dung tartangkup Jesus, diparsilanghon di dolok Golgata, mate jala ditanom, madabu ma si Thomas tu roha namagopu, arsak namansai bagas jala tu ngolu namandele; ai si Thomas porsea jala kagum tu Jesus na mangoludo, anggo tu Jesus naung mate, naung ditanom ndang porsea ibana namulak mangolu di ari patoluhon. Roha ni si Thomas naung tarrahut tu Jesus naung mate, ido mambahen ibana gabe kecewa, menyen­diri, mandele, naso olo be pasaorhon dirina tu angka donganna, atikpe diboto ibana angka donganna si­sean namarpungu do disada jabu di huta Jerusalem.

2. Dung hehe Tuhan Jesus sian namate, ro do angka siseani tumopot si Thomas paboahon naung hehe Jesus; “nunga huida tangkas Jesus i. Alai didok si Thomas mangalusi ; “ na so tupa porsea ahu, molo so huida di tanganNai bogas ni labangi, laos dijama jarijaringku bogas ni labangi, jala so dijama tangangku andorana.”

Alai sai marhusari ma roha ni si Thomas dung dibege panindangion ni angka donganna siseani, alani dung adong holang saminggu sian parjumpangan ninasida, laho ma si Thomas manopot donganna tu Jerasalem, ima ari paualuhon dung hehe Tuhan Jesus sian namate, ai marpungu di Jerusalem dope angka donganna sisean na sampulu halak i.

Ia bangko ni si Thomas tung analistis, kritis, alai jujur jala terbuka, namansai andul sian bangko/sifat ni si Simon Petrus nagorsogorso, spontan jala nabarani, alai mura do meoleol dipengaruhi panghilalaan dohot panggora ni rohana tindakanna, mambahen ibana jotjot manolsoli: manang mangido maaf ala naung sanga terlanjur/ala naungsala (Markus 14:66-72).

Dung pe dipasaorhon si Thomas dirina tu parsaoran tu angka donganna sisean, asa saut pajumpang dohot Tuhan Jesus, mago ma roha ganggu diganti roha panghirimon na idaonna do Tuhani, naung hehe sian tanomanna. Songon ido nang hita, molo sai mamulik manang maminjil sian dongan sahaporseaon ummura do dirinta di dondoni biar, holso dohot hagangguon. Unang tinggalhon hamu angka parpunguanta, hurianta, partangianganta, tung masipaingotan ma hita, ala lam jonok di ida hamu ari i (Heber 10:25).

Ai saleleng mengembara si Thomas di haporseaonna di bagasan pandelean, mambahen holom ni naholom mangalinggomi rohana, pingkiranna dohot panghilalaanna, marsak so marhasoan, mambahen panghirimon ni rohana naeng mintop sian ngoluna. Alai tuani ma ro angka donganna sisean manopot ibana laho paboahon naung hehe Tuhan i sian tanomanna. Tarapul do nian rohana saotik dibahen haroro ni angka donganna sisean i, lumobi di bahen barita hamonangan ni Tuhanta naung manaluhon sorop nai hamatean i; alai ndang rimpas dope las ni rohanai dibahen haporseaonna naganggang i, saleleng so diida bugang ni Tuhan Jesus di tanganNa dohot di andoraNa. Diboto do nian, naso Tuhan ni na mate Jesus i, alai Tuhan ni na mangoludo. Saleleng punjung ibana, mate ma haporseaonna, sirang sian donganna sahaporseaon dohot sian Tuhan Jesus Kristus (Lukas 20:30). Alai Tuhan ni ganup jolma parhaporseaon na mangoludo. Ari paualuhon sian ari haheheon ni Tuhani, dung ro si Thomas pasaorhon dirina tu donganna sisean, punguma nasida di jabu ni si Johannes Markus di Jerusalem, nunga borngin, sude pintu, jendela nunga sordak, alai nasida ndang modom dope hatiha i.

Tompu ma di ida nasida Jesus jongjong di tongatonga ni nasida, huhut didok: “ Dame ma di hamu” Dungi didok ma tu si Thomas: “Boan tuson jarijarimi jala ida ma tanganku”. Surdukhon ma tanganmi manjama andorangku”, unang ganggu roham; sai porsea ma ho”, ninna Tuhan Jesus tu si Thomas. Gabe ninna si Thomas ma mangalusi Tuhan i: “Tuhanku jala Debatangku”. Jadi didok Jesus ma tu­ibana; “Ala di ida ho Ahu, umbahen na gabe porsea ho, martua ma angka naporsea, atik pe so di ida. Tongkin i do harhar hagangguon dohot sahit holso, arsak, pandelean ni si Thomas naung sanga mandondoni ngoluna na saminggui, disi diida ibana Jesus naung hehei tompu jongjong di jolo ni nasida so sian panagamannasida. Diida Tuhani do sahat tu bagasan pusupusu ni si Thomas mulai sian panonggor ni matana torus tu pingkiranna, umbahen didok Tuhani tu ibana: Martua ma angka naporsea, atik pe so diida..(Heber 11:1, Johannes 20:29) Godang dope angka tanda na asing na pinatupa ni Tuhan Jesus di jolo ni angka siseanna, angka na so sinurat di buku on. Alai umbahen naung sinurat angka on, asa porsea hamu, Jesus do Kristus Anak ni Debata; jala hamu angka naporsea i dapotan hangoluan marhitehite goarNa,
III. Sipahusorhusoron ni roha.
1. Ganup jolma na pasaorhon dirina tu hata ni Debata, dohot tu donganna sa haporseaon di ganup tingki, ido ditopot Tuhan Jesus dohot Tondi Porbadia. Ai Jesus naung hehe sian namate, Anak ni Debata na sasadai, mandok: “Ai molo pungu hamu dua manang tolu pe marhitehite goarhu, sai donganangku do nasida” (Mateus 18:20; 28:20). Halak namarsada ni roha dibagasan Tuhan Jesus, tusi do dilehon dameNa, Tondina, napangoluhon haporseaon na marojahaa di holong ni roha nasian Debata. Jala ganup jolma naung maruloshon dame ni Debata, ido parhaporseaon na sintong dohot marpanghirimon namangolu dinasa hata dohot bagabaga ni Debata. Maringanma di dirina tondi habengeton dohot las niroha, ai mangolu haporseaonna dohot pangkirimonna di bagasan haholongon nang pe mamolus godang sitaonon di portibion.

2. Haporseaon na songoni do na rumingkot di hita saluhut angka naung porsea, ai didok Tuhanta tu hita: “Martua ma hamu, angka naporsea, atikpe so diida dope na hinaporseaanna, manang alus ni tangiangna, manang parbue ni na hinirimna dohot ulaonna”. Alani i sabar jala benget ma paimahon tingki hapapatar ni na hinaporseaanna di bagasan Tuhan i. Alai sian haporseaon namangolu partigori jala ndang di halomohon roha ni Debata, molo sumurut hita ala so di ida panonggorta sude naung hinatahon ni Tuhan i di hataNa, manang so tarjalo pingkiranta namasa tu dirinta, molo dipasombu Debata masa saluhutnai laho manguji haporseaon dohot holong ni rohanta tu Ibana doi (Heb,10:38). Amen


Jamita Minggu Quasimodogeniti
Tgl. 11 April 2010
Nats : I Yohanes 2 : 1 - 6
Pdt. M. Lumban Gaol, STh

Hidup Seperti Kristus


Yohanes menyapa pembaca suratnya dengan sebutan “anak-anakku” (ay. 1). Secara usia, Yohanes memang sudah lanjut, tetapi panggilan ini lebih menunjukkan kedekatan hubungan Yohanes dengan pembacanya. Ketika barangkali ada sebagian orang penerima suratnya kedapatan telah berbuat dosa atau sempat bimbang dengan iman mereka karena pengaruh ajaran-ajaran sesat, Yohanes menegur mereka seperti seorang Bapa terhadap anak-anaknya. Yohanes tidak menegur dalam kebencian tetapi dalam kasih. “Hal-hal ini” (ay. 1) menunjuk pada ajaran-ajaran Yohanes pada perikop di atasnya. Pada perikop sebelumnya Yohanes mengatakan bahwa seseorang tidak mungkin bersekutu dengan Allah sambil tetap mempraktekkan hidup dalam kegelapan. Yohanes menegaskan hal ini dengan maksud supaya tidak ada anggota jemaat yang jatuh dalam kesalahan ini. Namun jika ada di antara mereka yang tanpa disadari telah berdosa dalam hal ini Yohanes mengingatkan kembali agar ia bertobat dan segera kembali ke jalan yang benar.
II. PENJELASAN
Yohanes menggambarkan Kristus sebagai seorang pengantara pada Bapa dan pendamaian untuk segala dosa kita. Kata “pengantara” (Yunani: parakletos) yang digunakan di sini mengandung arti seperti seorang pengacara (advokat) dalam pengadilan. Tugas seorang pengantara adalah menjadi seorang pembela bagi orang yang tertuduh. Sebagai seorang yang berdosa, kita adalah seperti seorang yang tertuduh di hadapan Bapa. Kristus dalam kasih-Nya yang besar berperan sebagai pembela kita di hadapan Bapa. Kata “pendamaian” (Yunani: hilasmos) berarti mengandung arti penghapusan dosa. Murka Allah tertuju kepada orang-orang yang berbuat dosa. Kristus telah menanggung murka Allah karena dosa manusia di atas kayu salib. Murka Allah atas dosa telah dicurahkan kepada Kristus, dengan jalan demikian Kristus telah mendamaikan kita dari murka Allah sehingga kita beroleh keberanian untuk datang kembali mendekat kepada Tuhan.

Yohanes mengatakan bahwa tanda seseorang sungguh-sungguh mengenal Kristus adalah orang tersebut akan menuruti perintah-perintah-Nya. Seseorang yang mengatakan mengenal Kristus tetapi tidak melakukan Firman-Nya, Yohanes menyebutnya sebagai seorang pendusta. Yohanes menggarisbawahi dengan menambahkan bahwa di dalamnya tidak ada kebenaran. Yohanes mengakhiri bagian ini dengan menyimpulkan bahwa jika seseorang ada di dalam Kristus, ia wajib hidup seperti Kristus. Hidup seperti Kristus telah hidup merupakan sebuah kewajiban, bukan pilihan, bagi orang yang mengaku hidup di dalam Dia.

Di sini Rasul Yohanes mengatakan dengan tegas bahwa kalau kita memang sudah menerima kedatangan Tuhan Yesus dalam kehidupan kita, maka kita pasti akan mengikuti segala perintah-Nya. Kalau tidak maka kita adalah pendusta. Permasalahannya, dapatkah kita hidup seperti Kristus? Dalam bahasa Inggris, ayat ke 3 tersebut berbunyi: “And hereby we do know that we know him, if we KEEP his commandments.”

Kata “keep” di sini merupakan kunci dari ayat ini. Kata ini berasal dari kata Yunani “tereo” yang antara lain memiliki arti “to watch over” atau memperhatikan. Kata ini dipakai oleh para pelaut di zaman dahulu ketika pada saat itu belum ada radio komunikasi yang bisa memandu mereka, tetapi mereka sudah bisa berlayar kemana-mana tanpa tersesat. Pada saat itu mereka memakai bintang di langit sebagai sistem navigasi mereka.

Mereka memperhatikan (to watch over) bintang di langit sebagai petunjuk arah yang harus ditempuh. Kadang kala mereka tertiup angin keluar dari jalur pelayaran mereka, akan tetapi mereka selalu bisa kembali lagi ke jalur semula dengan memperhatikan bintang di langit. Hal seperti itulah yang dimaksudkan oleh rasul Yohanes dalam ayat 3 tersebut.

Seringkali kita berbuat sesuatu yang tidak sesuai dengan perintah Tuhan Yesus, tetapi kita akan selalu kembali kepada-Nya dan memperbaiki hidup kita. Karena kita memiliki hati yang selalu tertuju kepada Dia dan selalu ingin mengikuti perintah-Nya. Kita bisa mulai dari hal-hal yang kecil dan sederhana; apakah kita seringkali menyakiti hati orang lain, apakah kita masih seringkali sombong dan selalu menganggap diri kita benar, apakah kita peka terhadap sesama kita, dsb.

Kita perlu mengingat bahwa sebagai manusia yang sudah ditebus-Nya, kita memiliki karakter Tuhan di dalam diri kita, yaitu kasih. Kita sudah masuk dalam keluarga-Nya dan memiliki saudara-saudara seiman dengan siapa kita bisa saling mengasihi dan bersama-sama mengasihi sesama kita yang tidak seiman. Pertama-tama saling mengasih di antara saudara seiman kita, di dalam gereja kita, dan kemudian kita juga mengasihi sesama kita yang lain yang kebetulan tidak seiman.

Dalam konteks mengasihi saudara seiman, kita patut untuk merenungkan apakah benar kita sudah melakukannya. Apakah kita sudah melakukan persekutuan di dalam lingkungan gereja kita, apakah kita sudah mendukung pelayanan yang dilakukan dalam gereja kita? Pertanyaan-pertanyaan tersebut perlu untuk kita renungkan karena kalau benar kita telah menerima kedatangan Tuhan Yesus dalam hidup kita, berarti kita juga akan mengasihi Dia. Mengasihi Tuhan Yesus berarti kita juga akan mengasihi gereja-Nya (bukan gedungnya secara fisik) dan akan rindu untuk terlibat di dalam kegiatannya. Nehemia 2: 18 mengatakan; 18 “Ketika kuberitahukan kepada mereka, betapa murahnya tangan Allahku yang melindungi aku dan juga apa yang dikatakan raja kepadaku, berkatalah mereka: ‘’Kami siap untuk membangun!’’ Dan dengan sekuat tenaga mereka mulai melakukan pekerjaan yang baik itu.” Bangsa Israel memberikan tanggapan yang positif ketika Nehemia mengajak mereka untuk membangun kembali tembok kota Yerusalem yang telah roboh. Kalau kita baca dengan teliti ayat selanjutnya, dalam Nehemia 3:1-32, kita bisa melihat bahwa karya Tuhan melalui nabi Nehemia tersebut dilakukan dengan melibatkan banyak pihak.

Renungan:

Dalam ayat 9-10 (Filipi 3) Rasul Paulus memberikan petunjuk bagaimana bisa serupa dengan gambaran-Nya. Ada empat hal yang harus kita lakukan untuk bisa memperoleh Kristus, mengenal Dia dan hidup lebih intim lagi bersama-Nya: mengenal Kristus secara pribadi, harus berada di dalam Dia, harus mengenal kuasa kebangkitan-Nya dan harus mengambil bagian dalam penderitaan-Nya. Kita harus mengambil ke-empat-empat-nya! Tidak boleh kurang dari itu.

Untuk bisa mengenal Kristus secara pribadi kita harus: mendengarkan dan membaca firman Tuhan, mengikuti tuntunan Roh-Nya, menggenapi semua tuntunan dari firman Tuhan, tuntunan secara Roh, ditanggapi dengan iman, kebenaran dan ketaatan, dan harus memakai pikiran dan perasaan Kristus.

Kalau Tuhan masih mengijinkan kita hidup sampai saat ini, maka itu berarti Tuhan ingin agar kita mempunyai hidup yang berdampak bagi keluarga kita, komunitas kita, kota kita, bangsa Indonesia bahkan sampai ke bangsa–bangsa di mana melalui hidup kita banyak orang yang mengasihi Tuhan dan sesama. Amin.


Jamita Minggu Miserekordias Domini
Tgl. 18 April 2010
Nats : Lukas 17 : 11 - 19
Pdt. S. br. Nainggolan, S.Th
Praeses Drh. III Tobasa

Mandok Mauliate Diasi Niroha ni Jesus


Patujolo:
Dicatatan sejarah gereja sekitar taon 200 Masehi digoari do panurat Evanggelium Lukas sahalak tabib, dokter aleale ni Apostel Paulus dipardalananna marbarita nauli mamungka angka huria naparjoloi. Pandohanon taridado dipigapiga surat ni apostel Paulus ima di Kolose 4:14,24 (manongos tabe tu hamu pandaoni Lukas haholongani).

Di Kolose 4:10-11 digoari do pigapiga goar ni halak Kristen narap dohot Apostel Paulus namarharoroan sian halak Jahudi, Lukas pulik digoari diayat 14 sahalak na so sian Jahudi namarharoroan sia huta Antiokhia di Syria. Sahalak natangkas mamboto jala mangantusi bahasa Yunani (Ilmu dohot Filsafat natimbo) dohot denggan. Panangkasion on tarida do di susunan tata bahasa dohot pangantusion ni panurat Lukas. Panangkasionondo tong napapatarhon ia buku Ulaon ni Apostel sarupa tu panurat ni bukku Evanggelium Lukas, sian tata bahasa dohot alamat surat ima tu angka halak Kristen non Jahudi nadigoari tu luar ni Jahudi (universal = tu sude jolma). Digodang suratna sai tajumpai do Barita nauli dipapatar tu jolma di luat ni halak Jahudi, papatarhon nadohot do sude bangso, sude jolma tarmasuk halak Samaria taruli, dapotan, partohap di harajaon ni Debata dohot di asiasi ni Tuhan Yesus Kristus. Jala sude bangso/ jolma talup mananda jala manghamauliatehon asiasi dohot denggan basa ni Debata dibasan Jesus Kristus.

Hatorangan ni turpuk:

Ay 11, Uju mardalan Ibana (Jesus) dompak Yerusalem dibolus ma sian tongatonga ni luat Samaria dohot Galilea. Urutan ni goar ni luat na di ay 11 on parjolo Samaria baru Galilea. Urutan on pataridahon Lukas i ndang halak Jahudi natangkas mangantusi jala mamboto peta ni Palestina. Seolaholah Jesus mardalan tu (dompak) Jerusalem melalui Samaria dungi tu Galilea, mulak muse tu Perea dohot Kota Jerikho (Band Peta Palestina). Manurut angka penafsir; peta pardalanan ni Jesus nabinaritahon ni si Lukas urutanna sala, nasasintongna ingkon: Jesus mardalan mamolus luat ‘antara’ Samaria dohot Galilea ima daerah perbatasan antara keduanya ke jurusan Perea dan Yerikho melalaui Yerikho ke Yerusalem. Alai di si Lukas ndang petaon naringkot alai songondia barita nauli patar tu bangso/halak di luar ni halak Jahudi khususna digoari dison halak Samaria. Jadi ringkot manggoari luat Samaria baru Galilea namandok luat i boi dibolus boi tolhas barita nauli nangpe diholangi dohot perbatasan.

Ay 12-13, Laho bongot tu sada huta, pajumpang ma Ibana dohot 10 halak nahuliton. Sahit huliton (lepra) ima sada sahit kulit namassai parah naboi malala sude hulit (melepuh) nahatop bali tu hulit ni jolma naasing. Alani i, tung dihabiari halak Jahudi nang godang hajolmaon do sahiton ala boi hatop bali tu halak naasing. Ido umbahen angka jolma namarsahit sisongonon dipaduru do tubalian ni huta (dipisahkan dari komunitas umum). Keadaan sisongonon mambahen nasida merasa dikucilkan,rendah diri, hina dan tidak dihargai. Umbagas siani muse sahit si songononi dipahami jala di vonis nasida do ala ni dosa (uhuman ala ni dosa). Alani do nasida (na sampulu nahuliton) ndang barani jonok tu Jesus, alai sian nadao do nasida joujou. Jala ingkon marhite soara nagogo do nasida manjou, asa tuk gogo ni suara ni nasida sahat tu jesus mangimbangi suarasuara nahumaliangna. Dibagasan turpuk on panurat Lukas marhite namanggoari Samaria dohot Galilea boi taantusi ia si sampulu halak nahulitoni, adong halak samaria; nasian paradaton dohot parugamoon ndang adong pardomuanna dohot Jahudi. Alai di punguan ni namarsahiti nasia marsada/mardomu, ndang pinadomu ni adat dohot ugamo alai pinadomu ni sitaonon, parsahiton dohot haleaon. Dipunguan ni namarsahit huliti ndang adong be perbedaan ni Jahudi dohot non Jahudi (Samaria) alai nunga rap mamorsan nasida disitaonon dohot habuangani alani do rap manjou rap mangido jala manghirim do nasida dihamamalum ni sahitna sian Tuhan Jesus. Soara namansai gogo manjou Jesus songon Guru (Rabby) marlapatan doi namanghirim do nasida Jesus margogo paluahon nasida sian uhum ala ni dosa jala margogo pajongjong hasintongan dibagasan asinirohana tu nasa jolma.

Ayat 4-19, Jesus marsuru nasida patuduhon diri tu angka malim (jamak) hombar tu aturan ni ugamo naung somal diulahon (3Musa 13,14). Hata angka malim (jamak = imam-imam), boi diduga ia halak Samaria namarsahiti patuduhon dirina tu malimna na di Samaria sedangkan halak Jahudi patuduhon diri tu malim na di Jerusalem.

Sahalak sian nasampulu halak nahulitoni (halak Samaria) mulak patuduhon dirina naung malum tu Jesus jala mamuji pasangaphon Jesus (papatar mauliate niroha dohot Pujianna pasangaphon Jesus songon haroroan ni pasupasu, asi ni roha di hamamalum ni sahitna). Naumbagas siani halak Samaria namananda asiniroha dohot basabasa ni Jesus natuk margogo pamalum sahitna sampe malum situtu (pate). Nagabe sungkunsungkun, sampulu disuru Jesus papatarhon dirina naung ias (malum) tu angka malim alai boasa holan sahalak (ipe halak Samaria natargoar nasomanjanghon/marsaor dohot Jahudi) namulak mandok mauliate, marsomba dohot pasahat pujipujian tu Jesus. Boasa holan Samaria namananda asiasi dohot denggan basa ni Jahowa, didia nasianai ? Sungkunsungkunon papatarhon ugamo, suku, marga ndang gabe jaminan mananda, manjalo dohot manghamauliatehon asiasi dohot denggan basa ni Jesus alai haporseaon dibagasan haserepon niroha. Dipatarida halak Samaria ido haporseaon ni rohana tu Jesus, Ibana mual ni hamamalum nisahit, pola manungkap marsomba tu Jesus. Unduk dohot serep nirohana marhite namanungkap marsomba tu jolo ni Jesus Kristus ima tanda naporsea ibana Jesus pargogo nasohatudosan natuk mandaoni sahit naumparah, nanihagigihon ni sude jolma diportibion. Jaminan haporseaonmi do paluahon ho (Patudos tu bindu 8: 48; 18:42). Rumusanon marlapatan: parjolo, ia halak naung berangkati nunga malum. Paduahon, di bindu 7:50 jelas rumusanon berhubungan dohot pengampunan dosa. Dohot hata naasing marhite hamamalum ni sahit i halak Samariaon nunga manjalo Dame nasumurung (Syalom) dingoluna (2:14). Sian haporseaon nagok nasongonima ibana ro pasahathon pujipujian dohot mauliate nirohana ro marsomba tu Jesus.

Sipahusorhusoron:

Halak Samaria naso masuk horong Jahudi alai ala ni parsahiton dohot sitaonon gabe sada dohot bangso ni Debata ima bangso Jahudi. Sitaonon dohot parsahiton jotjot boi do pajongjong dohot membangun solidaritas (rasa sapanghilalaan) natimbo di jolma. Nihonjar ni sitaonon, parungkilon, parsahiton nasarupa jotjot pajongjong panghilalaan (perasaan nasarupa) mangkonjar jolma togu marsada laho mangalului dalan haluaon sian keadaanna. Jala togu, timbo do rasa solidaritas ni nasida mangadopi tantangan-tantangan namasa.

Samaria naung manjalo jala mananda asiasi dohot basabasa ni Tuhan Jesus Kristus mangauhon, manghamauliatehon jala patolhashon pujipujian tu silehon hamamalum ni sahitna. Hamamalum ni sahit ditanda ibana songon sada haluaon nabalga natuk paluahon ibana sian rante ni sitaonon, sahit dohot pangunjunan. Dipanandaon natangkas i do ibana talup ro tu Jesus marsomba (tungki dibagasan unduk serep niroha) mamuji pasangap Debata dibagasan Jesus Kristus. Sian lasniroha, olopolop ni rohana ro pasangap Debata, jala masihohot manjalo haluaon nagok dibagasan syalom namenyangkut kesejahteraan pardagingon nang partondion. Tarpuji jala marsangap ma Debata dibagasan Jesus Kristus sadarion ro di saleleng nilelengna. Amen

Jamita Minggu Jubilate
Tgl. 25 April 2010
Nats : Ul. Apostel 15 : 6 - 18
Pdt. Dormen Pasaribu, S.Th
Pdt.Res. Patane – Porsea

Kristus Mangatasi Krisis

1. Patujolo

Dung mate Stepanus masa do pangaleleion tu angka sisean ni Jesus. Alani marserak do nasida sian Jerusalem tu Fenisia, Siprus, Antiokia jala laos ihut do nasida marbarita nauli di parserahan i, holanon tutu holan tu halak Jahudi do (pat. 11:19). Torop halak Jahudi gabe porsea tu Jesus alani nasida. Alai anggo di Antiokia nunga dohot halak sipelebegu gabe porsea tu Jesus. Asa anggo ruas ni huria na di luat Antiokia ndada holan halak Jahudi be, alai nunga dohot sian duru ni halak Jahudi. Tamba ari lam martamba do ruas ni huria i ala ni panindangion ni angka naung jumolo porsea.

Tarbarita do hasadaon ni roha ni huria na di Antiokia (11:22). Parsidohot do nasida papungu tumpak tu dongan na maringanan di Judea di na sinuriranghon ni Agabus masa haleon (pat. 11:27-30). Denggan situtu do parsaoran ni huria na di Antiokia dohot si Paulus. Tarida do i di panjanghononnasida tu si Paulus. Leleng do si Paulus raphonnasida di Antiokia (pat; 14:26-28).
Dung di laon ni ari, masa ma sada persoalan na borat di huria Antiokia. Mangihuthon ayat 1 dohot 5 sian tonga ni halak Parise, angka naung porsea mandok; “ingkon tarsunat do angka halak sipelebegu naung masuk tu huria i asa taruli haluaon, jala ingkon apoan nasida mangaradoti patik ni si Musa”.Gogo do si Paulus dohot si Barnabas mangalo poda i. Di hata Indonesia didok; “Paulus dan Barnabas dengan keras melawan dan membantah pendapat mereka”. Lapatanna, angka sipelebegu naung manjanghon Jesus jala naung masuk tu huria i ndang pola be ingkon marsunat. Alani masa ma parsalisian di huria i na mambahen bingung di roha ni angka ruas i; “dia do na tingkos”. Laho patotahon poda/ pandapot na marasing i, dipaborhat huria i ma si Paulus dohot si Barnabas tu Jerusalem laho mandapothon angka apostel dohot sintua na adong di Jerusalem. Laho paturehon parsoalan i, dipatupa ma rapot, ima turpuk jamitantaon.
2. Eksegese Ayat Ayat 6; Laho paturehon parsoalan na masa di Antiokia (antara Kristen berlatarbelakang Jahudi dohot non-Jahudi) marrapot (ht. indo; bersidang) do angka apostel, pangituai rap dohot rombongan ni si Paulus dohot Barnabas na ro sian Antiokia di Jerusalem. Materi ni rapotnasida ima; “Ingkon marsunat do halak sipelebegu naung/ naeng masuk tu huria i asa partohap nasida di haluaon i?” Materi na sangat prinsipil do materi ni rapot i. Marpardomuan tu unok ni haporseaon ni halak Kristen di bagasan Jesus (Gal. 5:6, 6:15, pat. 1 Kor 7:18, 7:19). Pola do lelengnasida masitungkar pingkiran (Bibel ht Batak; marsual; Indo, bertukar pikiran). Namarlapatan do i, tung di bagasan roha na marsitutu do nasida laho mambuat haputusan. Mangihuthon 15:28, haputusan na tinotophonnasida denggan do di roha ni Tondi Parbadia nang di rohanami, ninna (di Hata Indonesia didok; “Sebab adalah keputusan Roh Kudus dan keputusan kami”). Naeng dohonon di si; dibagasan Tondi Parbadia do parrapoton i mardalan. Sude do hak ni na dohot di parrapoton i di hargai, ndang pangumpolan ni sasahalak/ kelompok rapot i. Tarida do i parnampuna hak do peserta rapot mandok hata; rade nasida tumangihon angka ise na manghatai. Hohomnasida tumangihon dongan na manghatai. Ndang adong rapot di bagasan rapot.

Ayat 7-11; Di tonga ni parrapoton i hehe ma si Petrus mangalehon pandangan. Dibuhai ibana do pangkataionna sian na ni ula ni Debata marhite ibana maradophon halak sipelebegu. Didok ibana; “Diboto hamu do naung tibu dipillit Debata ahu di tongatongamuna, laho patubegehon tu halak sipelebegu barita na uli i asa porsea nasida”. Tutu nunga jumolo dipangke Debata si Petrus pasahathon barita na uli tu halak (bangso) na di balian ni halak (bangso) Jahudi, ima si Kornelius rap dohot pangisi ni bagasna (10 - 11:1-18). Halak sileban (sipelebegu) do i anggo di halak Jahudi. Halak na so marsunat. Halak na so partohap di padan na ni ihot ni Debata tu si Abraham. Alai diusehon Debata do silehonlehonNa tu nasida, ima Tondi Parbadia. Tardidi nasida tu bagasan Goar ni Jesus gabe partohap di haluaon i. Marhite fakta sejarah i, naeng dohonon ni si Petrus, sarupa do di adopan ni Debata angka na porseai, baik halak sian sipelebegu na so marsunat dohot halak Jahudi naung marsunat, rap taruli haluaon marhite asi ni roha ni Tuhan Jesus ala ni haporseaonna.

Mangihuthon panatapan ni si Petrus i, satolop do ibana tu si Paulus dohot Barnabas na manghajongjonghon; “Na so pola ingkon marsunat na sian bangso sileban/ sipelebegu, mangihuthon patik ni si Musa manjanghon haluaon”. Ndang dia imbarna halak sipelebegu dohot Jahudi di adopan ni Debata. Tu na dua horong i, asi ni roha do haluaon i, ndada sian na berusaha mangulahon patik (Rom 3:23-24, Gal 2:16, Eps 1:7, 2:5, 8, Titus 3:5,7, dna). Asi ni roha (ht. indo; kasih karunia) lapatanna, “sebuah tindakan kebaikan dan kemurahan hati yang lahir dari kasih yang tulus, kemauan yang baik dan maksud yang baik dari seorang yang lebih tinggi/ mulia kepada yang lebih rendah tetapi yang amat dikasihinya”.
Marhite pandangan ni si Petrus i, halak Jahudi naung bongot tu huria i naeng tangkas mangarajumi asi ni roha do haluaon i tu nasdia, ndada sian upaya nasida mangulahon patik. Songon i ma tongtong naeng rajumanna angka donganna sahuria na marlatar belakang sian sipelebegu (sileban). Ala asi ni roha do haluaon i baik tu halak Jahudi dohot tu na so Jahudi, sarupa ma na dua horong i penikmat haluaon di adopan ni Debata.

Antong molo songon i do sangat begitu keliru do molo ingkon sai bersitegang halak Jahudi mamaksahon ingkon sunaton halak sipelebegu naung/ naeng masuk tu huria i dalan manjanghon haluaon i. Didok si Petrus na mangunjuni Debata do i marhite na mangampehon auga tu rungkung ni angka sisean, na so tarusung angka amanta i nang hitape. Kejujuran do i sian si Petrus patoranghon kegagalan ni bangso Jahudi laho manjangkon haluaon i marhite konsep na tinawarhon ni Debata, ima marhite tanda sunat dohot patik.

Ndang adong na boi rimpas mangula patik i. Molo ingkon harimpason mangulahon patik do dalan taruli haluaon, ndang adong nanggo sada taruli haluoan. Alani i do umbahen didok si Petrus, “boban na so tarusung angka amanta (ht. indo; nenek moyang) nang hita do” i. Tung na so jadi ampehonon i tu angka ruas ni huria na sian sipelebegu.

Inisiatif ni Debata do haluaon i na ni ulaNa di bagasan Jesus Kristus. Alani i ungkap do haluaoan i manang na tu ise, sian dia margana, sian dia luatna asal porsea tu Jesus Kristus (keselamatan yang universal). Haporseaon do dalan manjangkon haluaon i (Gal 2:16, 3:7, 11, Eps 2:8, Pilp. 3:9, Rom 4:5, 5:1-2). Sarupa do nilai ni haluaon na jinanghon ni manang isepe jolmana.
Ayat 12;
Dung manghatai si Petrus, mandok hata ma si Paulus dohot Barnabas pajojorhon angka na ni ula ni Debata marhite nasida di tongatonga ni angka sipelebegu. Dipajojor nasida ma angka na pinatupa ni Debata saleleng pardalanan penginjilan na parjolo (perjalanan PI pertama) hinobasan nasida di tonga ni luat sipelebegu. Rute Pardalanan PI parjolo ima; ANTIOKIA (sentral); mamungka sian Seloki – Pulo Siprus; Salamis, Papos – Perge (derah Pampilia) – Antiokia (daerah Pisidia), bukan Antiokia titik berangkat – Ikonium –Daerah Likaonia; Listra, Derbe dohot na humaliang – Mulak muse tu Antiokia, daerah Pisidia – Daerah Pampilia; Perge dohot Atalia – ANTIOKIA (Daerah keberangkatan Semula, pat. Ul. Ap. 13:4 s/d 14:26).
Saganjang ni pardalanan i mangula do Debata di ulaon panghobasionnasida, isarana; mapitung parsibalik mata, gabe porsea Sergius Paulus (13:6-13), torop gabe porsea angka halak sipelebegu (13:43, 48), gabe porsea halak Junani (14:1), gabe mardalan na pangpang sian hatutubuna (14:8-10).

Kesaksian nasida i sada bukti na so terbantah di tonga ni rapot i, tamba ni na hinatindanghon ni si Petrus, paboa dijanghon Debata do halak sipelebegu na olo porsea di bagasan Jesus Kristus. Mangula do Debata marhite si Paulus dohot Barnabas manogihon angka sipelebegu asa parsidohot jala parjambar di haluaon na salelenglelengna di bagasan Jesus Kristus.
Molo Debata nunga manjanghon angka halak sipelebegu jala mambasahon haluoan i tu nasida dalan haporseaon marhite asi ni rohaNa; talup dope halak Jahudi naung porsea i mangambatisa? Talup dope halak Jahudi naung porsea i mambahen syarat tu nasida, ima boban na so tarusung nasida nang ompunasida? Alusna; “Ndang be”. Songon panjanghonon ni Debata di nasida di bagasan Jesus Kristus dalan haporseaon; songon i ma ingkon janghononnasida angka halak sipelebegu/ non Jahudi di tonga ni parsaoran ni huria i.
Ayat 13-18;
Dung sae si Paulus dohot Barnabas pasahathon panindangionna, manghatai ma si Jakobus sian panatapan teologis. Sian panatapan teologis ditolopi ibana do na hinatindanghon ni si Petrus. Tarida do i sian na ni dokna; “Jala mardomu do i tu hata ni angka panurirang, songon na tarsurat: …”. Dipeakhon ibana do ojahan ni pandapot/ panatapan i di bagabaga ni Debata sian narobi. Di si do sasintongna nilai ni haputusan na tinotophonnasida.
Sian na robi pe nunga disuriranghon angka panurirang paboa ingkon “paulion ni Debata undungundung ni siDaud naung maloha i” (Amos 9:11-12). Nunga be digohi Debata na sinuriranghon ni angka panurirang i, ima di bagasan Jesus Kristus; nunga be dipauli harajaon ni si Daud na imbaru. Harajaon i mangalompoi batas-batas dalam artian wilayah politik harajaon Daud na parjolo, alai manghamham sude jolma na di portibion.
Asa sude jolma na di portibion sian nasa suku, parhataan, inganan dohot angka parasingan na asing dijanghon Debata do gabe parripeNa. Dalan mangarahon jolma masuk tu harajaon i ma parbarita na ulion, songon na hinobasan ni si Paulus dohot Barnabas tu angka jolma sipelebegu. Ungkap do pintu tu harajaon i dalan haporseaon. Manang na ise na porsea tu Jesus Kristus bongot ma ibana tu harajaon na imbaru i.
Jadi keliru do halak Jahudi naung porsea, molo sai dirajumi pangumpolan haluoan i, alai nunga be riperipe di bagasan Jesus Kristus.
1. Pangabahan
Saonari sahat ma hita tu pangabahan ni turpuk. Adong piga-piga hal ni usulhon tu hita angka na parade jamita; Naparjolo; Nunga taruli ngolunta di asi ni roha i. Singkop situtu tajalo asi ni roha i di bagasan Jesus Kristus naung mate humonghop ngolunta. Taruli hasesaan ni dosa dohot hangoluan na manongtong hita. Nunga sahap tu daging dohot tondinta i marhite pandidion naung tajalo di bagasan Goar ni Debata Sitolu Sada i.
Holong ni roha ni Debata do na mambasabasahon asi ni roha i tu hita. Ndada ni alap ni parangenta manang alani hasingkoponta mangulahon patikNa, alai pita do i nionjar ni holongNa. Mamungka sian na robi nunga disuriranghon angka panurirang asi ni roha i. Haroro ni Jesus ima hasisingkopna. Hasasaut (penggenapan) ni asi ni roha i di bagasan Jesus papatarhon Debata parbagabaga tulus. Dipatulus do sude bagabagaNa. Janji Tuhan sangat teruji. Asa naung manjangkon asi ni roha i, ima jolma na selalu optimis manatap ari na naeng ro. Di ragam ni angka hamaolon, di ragam ni angka parungkilon na manosak tongtong marpanghirimon na uli di ari sieahanna.

Napaduahon; Masijanghonan di bagasan asi ni roha i. Napasti godang do angka parasingan na dapot di angka hita ruas na marsaor di tonga ni huria i (dalam skop lokal) lumobi ma di skop na lam umbidang (antar denominasi, antar negara). Sada na arga na ingkon sipahusorhusoronta, sarupa do nilai ni haluaon naung tajalo ganup. Ndang marasing nilai ni haluaon na jinalo ni hita Batak tu halak Afrika, halak Timur Tengah tu halak Borneo. Ai sada do Debata na paluahon hita sian dosa dohot hamatean; na umbasabasahon hangoluan na manongtong di hita ganup. Alani i tung sarupa do hita saluhutna di adopan ni Debata. Antong masijanghonan ma hita saluhutna di bagasan asi ni roha i.

Songon i ma tongtong di tonga ni huria dalam arti skop lokal. Jotjot masa di angka ruas ni huria na masiososan diparsaoran parsahutaon gabe mamparhorhon tu huria. Maol situtu mamolushon hahurangan ni dongan ala naung sanga hansit rohanta dibahen. Nangpe naung unduk dongan mangongkuhon hasalaanna, sai tong mamais hita maradophon Ibana. Luarbiasa timbona egoista. Lupa hita, jolma na ni asian ni Debata; disesa hahuranganta, mate Ibana alani pangalaosionta.
Tangkas hita dipaingot marhite turpuk jamitaon asa gabe membudaya di hita, di tonga ni parsaoranta – di huria, di parsahutaon – na masijanghonan di bagasan asi ni roha i, ala naung taruli asi ni roha hita di adopan ni Debata marhite Jesus Kristus. Unang tahasomalhon manjangkon dongan mardongan syarat, ingkon songonon ma ibana, ingkon songonan ma ibana, alai masijanghonan ma hita ala naung tajalo asi niroha ni Debata.
Napatoluhon; Parsaoran na ungkap mardialog jala manghargai hak ni dongan. Mardialog ima sada dalan/ sarana laho mangatasi perbedaan pandapot, dohot angka ragam ni parsoalan. Laos sadalan ma tusi na manghargai hak ni dongan di proses ni na mardialog i. Sada parsiajaran na arga do pinatupa ni angka apostel, pangituai dohot ruas na di turpuktaon. Gabe marhaujungan tu hadengganon perbedaan pandangan/ pandapot di tonga ni huria i. Di pardalanan ni huria di tonga ni portibion, na boi tubu do di tonga ni huria angka parsoalan-parsoalan na mangganggu huria manghobasi misina. Alani i, ingkon rade do hita duduk bersama laho mangatasi i marhite dialog. Jala di proses ni dialog i ingkon ma masihargaan di angka hak ni dongan.

Tarlumobi ma di konteks pluralitas agama na adong di Indonesia on. Ingkon ungkap do hita (dalam arti huria) mardialog dohot angka ugamo na asing laho mangatasi angka parsoalan-parsoalan kehidupan. Laho mangeahi ngolu na lam tu dengganna, lam tu harmonisna di angka ugamo na marasing di tonga ni negarantaon.