Jamita Minggu 5 dung Trinitatis
Tgl. 04 Juli 2010
1 Musa 9 : 8 - 17
Pdt. Toljun Lbn.tobing.STh
Pdt. Res. Sibolga
Dipaimbaru Debata PadanNa Bahen Haluaon
Dongan sahaporseaon, dibagasan Jesus Kristus.
Tangkas do taboto jala ta haporseai “ ia jolma na tinompa ni Debata di mulanai tong mansai marmulia do jala sangap, gok las ni roha dohot dame di ngoluna, ale Debata do na patupahonsa. Tarida do i di panompaon ni Debata di jolma i na tudos tu rupaNa jala tudos tu pangalahoNa, jala tangkas dipasupasu Debata jolma i tu lomo ni rohaNa asa, “marpinompar, asa gabe sopar”, laho manggohi tanoon huhut dilehon Debata “huaso” laho patunduk nang mangarajai sude isi ni tanoon, na tinompa ni Debata. Ala Debata na manangkapi dohot na patupahon jala tung mansai denggan saluhutna i; “ai di tilik Debata ma sude na tinompanai, jadi nunga denggan situtu” ( 1 Musa 1: 27-28+ 31 a).
Tung pe songon i diloas Debata do jolmai mangolu jala martambatamba di portibion, ala ni pasupasuNai, naung dibagabagahon hian, “marpinompari ma hamu” (1 Musa 1:27), alai laos lam martambatamba muse do dosa dohot hajahaton ni jolmai di adopan ni Debata. Pangalaho ni jolma na songon on, pataridahon hadirion ni jolma na so mananda Debata, ai dirajumi rohana ndang diboto Debata manang aha na niulana, jala jotjot ndang disadari angka na niulanai nunga lam dao manimbil sian adopan ni Debata. Ale angka dongan, unang dirimpu roham na dao Debata sian ho, tung pe di uhum Debata ho ala ni dosa dohot pangalaosionmu, jala lam di padao ho pe dirim sian Debata ndang adong gunana, ai lam tu jorbutna do pardalanan ni ngolum muse disi. Ingot ma tongtong jala unang tung lupahon: “Debata ndang hea dao sian ngolu ni jolma dohot tanoon”, ai Ibana do nampunasa, Ibana do na manompa.
Alai tung pe di uhum ni Debata jolma dohot sude na tinompaNai, naung di parendep marhite aek na sumar i, alai ndang gabe sun siap ngolu ni jolma nang dohot isi ni tanoon na tinompa ni Debata. Ndang gabe i ujung ni hangoluan ni jolma dohot portibion nang isina; ai dipatuduhon Debata dope asi ni rohaNa marhite na porsea di Ibana. Marhitehite si Noak na bonar di adopan ni Debata di patupa Debata do haluaon marguru tu lomo ni rohaNa, nang tu saluhut na tinompanai di tanoon (1 Musa 7:1-3). Tung tangkas do dirajumi si Noak pasupasu ni Debata na mangalehon haluaon di ibana dohot sude na dibagasan parau i, ai dibege ibana ma soara ni Debata na manjou ibana dung mahiang tanoi sian aek na sumar i, laho haruar sian parau i. (1 Musa 8: 14-15). Pintor dipatupa si Noak do sada langgatan pamelean laho mamuji dohot Debata sipaluai. Tung mansai lomo do roha ni Debata di pelean na pinasahat ni si Noak jala marhite i marpadan ma Debata sandiri naso tupa be marro rimas Ibana tu saluhut jolma na di tanoon. Pamelean ni si Noak manghorhon pangondian tu saluhut jolma tung pe di bagasan dosa dohot hajahaton, ai sai marpamuati do roha ni Debata di jolma na tinompaNai. Jala hataridaan ni asi ni rohani Debata, gabe di pasupasu ma si Noak dohot pinomparna asa gabe sopar laho manggohi tanoon (1 Musa 8:20-22, 9:1).
Balga ni pasupasu ni Debata dohot asi ni rohaNa, dipatuduhon do marhite na pahothon “PadanNa’ di adopan ni si Noak tu saluhut jolma dohot isi ni tano on, sahat ro di saleleng ni lelengna: Ida ma anggo Ahu ninna Debata : “ pahotonHu padanHu” tu hamu ro di pinomparmu songot.( ayat 9 +11). Padan ni Debata na hot ro disaleleng ni lenengna, padan na binahen- inisyatif ni Debata sandiri, di patolhas tu si Noak. Padan ni Debata ndang padan ni dua belah pihak antara ni Debata dohot si Noak. Padan ni Debata ndang padohot si Noak laho mangido persetujuan, manang sabalikna ala na dipangido si Noak sian hadirionna-manang inisyatifna, asa unang be marrimas nian Debata molo mardosa jolmai.
Padan ni Debata na patuduhon na holan Debata sandiri do na boi patupa ngolu na imbaru di saluhut jolma dohot portibion, jala si Noak nang saluhut jolma holan na manjalo - meng-ya-kan- mangakuhon laho mangoloi, mangulahon manang patupahon, dohot patulushon na sinangkapan ni Debata di padanNai. Tanda padan ni Debata marhite hataridaan ni “ Halibutongan” di ombun (12-16). Didok “HalibutonganHi na Hubahen di ombun “tanda” ni padanhu dohot tanoon- Pataridahon holong dohot asi ni roha ni Debata di ngolu ni jolma dohot sude isi ni tanoon, jala marningot na so rimasan ni Debata be saluhutna songon aek na sumar. Tanda on, ima tanda pardamean, tanda na paimbaruhon parsaoran ni jolma dohot Debata, suang songon padenggan parsaoran ni jolma dohot jolma nang dohot alam sekitar- portibion- tano dohot nasa isina. Tanda on, ima tanda kesadaran ni jolma gabe tutu situtu mananda asi ni roha ni Debata na marpamuati di rimasna naso manguhumi dosa dohot pangalaosion, jala marhite i asa sude jolma- halak Kristen- padaohon dirina sian angka ulaon hajahaton dohot dosa. Tandaon ima tanda “pengampunan” ni Debata laho paimbaruhon ngolu ni jolma na gok dame dohot hasonangan, sihirimon jala sieahan ni saluhut jolma di sude panggulmiton ni ngoluna, marhite ulaon na denggan huhut gabe pujian dohot hamauliateon tu Debata.
Hamu angka dongan sahaporseaon, na ni asian dohot na dihaholongi Tuhanta Jesus Kristus.
Disada sisi ndang boi so ingkon angkuanta “di hadirionta songon sada halak Kristen:” ia Debata Jahowa, ima Debata parasi roha na sumurung.
Boi ma ra dohononta ala ni pamingkirion na songon on ma umbahen :” sahat tu sadarion” ndang dope dapot di ngolu ni jomai :”Hangoluan na singkop di haluaon na sintong, ima hasonangan, dame dohot las ni roha”, na memang disangkapi Debata doi nang sian mulana, jala huhut dihirim jolma di ngoluna.
Hamu angka dongan sahaporseaon.
Di haporseaon ni halak Kristen nuaeng nunga ingkon tangkas akuhononta naung di paimbaru Debata “PadanNai” tu hita, marhite “haroro ni Jesus Kristus” anakNa na sasadai tu portibion ala holong dohot asi ni rohaNa (Joh 3: 16).
Jamita Minggu 6 dung Trinitatis
Tgl. 11 Juli 2010
Jakobus 5 : 1 - 6
Pdt. Amran Simangunsong.STh
Pdt. HKI Res. Ujung Batu-Rokan
Tatiruma Solidaritas ni Kristus
I. PATUJOLO
Tujuan ni turpuk on ima laho manogunogu halak Kristen na pogos dohot na targosagosa; mangapuli angka na pogos na ginosagosa angka namora. Jala angka namora pe na manjaha
II. HATORANGAN
Ayat 1
Ayat on marisi sipaingot tu angka namora. Ndada asal namora nanimaksud dison, alai namora huhut manggosagosa angka namangula di porlakna. Dosa na songgop tu namora dison ndada ro sian hepeng manang artana, alai sian pangalahona do dohot sian rohana. Molo tongon dope pangalahona songoni, songgop nama haporsuhon tu nasida, jala tumatangis ma dohot mangangguhi. Ndada holan tangis biasa, alai anggukangguk, andungandung na bolon songon na somal masa di Israel (Je3s. 13:6; 14:31; 15:2; Jer. 4:8; 47:2).
Ayat 2
Nunga busuk hamoraonmuna (your riches are corrupted). Busuk nanimaksud dison ima naung sega, ala dieksploitasi namora i angka na pogos lobi ulaonna sian upa na wajar. Ndang na sala nian papunguhon arta alai molo sampe mangae do angka pangula na mangula di porlakna ido na sala. Ulos (garment) di Timur Tengah termasuk do sada simbol hamoraon, halak na mamangke ulos na denggan, i do salah satu tanda jolma namora. Raja Aleksander Agung na borhat tu
Ayat 3
Naung tasihon do sere dohot perakmuna. Anggo secara kimiawi memang ndang boi tasihon sere dohot perak, apalagi sere na polin manang emas murni, ndang boi teroksidasi ndang songon baja manang bosi na boi tasikon. Tasikon na nimaksud dison ima perubahan warna ala naung leleng ndang hea dipakke manang saleleng on sai dipeakhon tu inganan na lembab. Mata ni jolma na terbatas ndang boi mamereng sere manang perak na polin dung teroksidasi warnana. Gabe sitindangi dompak namora i ma annon ala terbukti ndang sintong pardalan ni sere manang perak i. ndang sintong arga ni panggararan tu upa ni pangula. Manggagat nama ibana songon api alana hamoraon i do manarihon dagingta, jala di ari parpudi adong do konsekwensi ni ulaon i. Jadi, angka halak namora di zaman nuaeng on ringkot do mamingkiri ari sogot, so tung dipapungu sinamot na parohon uhum.
Ayat 4
Dosa ni namora na dibilangi di ayat 1 ima namanimbun arta, di ayat 4 on dipatorang do dosa napaduahon ima namandobo angka pangula na pogos i. nang pe tu pangula ni gandum hatiha i, alai hata on ditujuhon do tu angka jolma nuaeng on, tu angka namora isarana: angka pengusaha; tu angka pangula, isarana: karyawan, mekanik, nelayan, dna. Eksploitasi na masa ima na mamangke tenaga buruh sagodanggodangna alai dijalo tenaga buruh i ma muse upa na mansai otik. Adong do standarisasi upah songon UMR, ringkot do hita mamparrohahon i ala godang do pangula (karyawan) na so mangantusi taringot tusi. Jadi di angka namangantusi ringkot do mansoarahon dohot mensosialisasihon tu sude unang gabe terjadi eksploitasi. Jala di angka pengusaha sai ungkap ma rohana mambahen upa na layak unang holan mambuat untung sian tenaga ni karyawan. Nunga sahat be panjouon ni angka panabi tu pinggol ni Tuhan i. molo sahat anggukangguk ni jolma tu Debata, ingkon ro do Debata mangurupi (Patud. 2 Musa 22:27). Nunga tangis tutu pangula i, jala ndang adong na boi sipangahsahononna di portibion, naik banding nama alualuna tu Debata, molo dung sahat tu Debata, saut ma tutu uhum sian Ibana.
Ayat 5
Ngolu pargadombusan maralo tu visi ni panompaon naung dipasahat Debata tu jolma. Ia jolma ingkon mangula dohot mengelola, ndada manimbun arta marsonangsonang, hape parkarejona loja papungupunguhon na laho di ibana dohot upa na so patut. Ulaon na songoni sarupa songon gagasan ni pinahan nanaeng sipotongon tu ari pesta. Somalna naummokmok i do naparjolo dipotong. Jadi, molo sai manimbun arta dohot pamokmokhon diri tanpa adong solidaritas sosial tu na pogos sarupa na laho tu pamotongan do ibana disi.
Ayat 6
Nunga adong gagasan Messianis dison. Hata Partigor tujuanna ima Mesias, Kristus. Jadi, ayat on manggombarhon solidaritas Kristus tu angka na pogos, na targosagosa. Jadi molo adong halak namanggosa angka na pogos sarupa na manggosa Kristus do i. ndang dialo Ibana angka na mangulahon pargadombuson i ala nunga gabe jolma Ibana, jolma na gale. Asi ni roha do dipasahat Partigor i tu jolma pardosa, anggo uhum Debata do napadabuhon.
III. SIPAHUSORHUSORON
Parholangan ni namora tu na pogos nunga leleng masa sian najolo. Alani na songoni masa ma panggosagosaan, eksploitasi manusia sian angka namora, alai sian napogos gabe terjadima kriminalitas, perlawanan dna. Ingkon boi do na berwajib mengendalihon i, jala huria pe ingkon olo paingothon situasi na songoni asa unang berlarut. Jakkobus barani do paingothon angka namora, hita pe ingkon barani pasingothon donganta. Debata sandiri do na ro manguhum hajahaton ni jolma na songoni. Antong, padao ma roha manimbun arta dohot pargadombuson. Amen.
Jamita Minggu 7 dung Trinitatis
Tgl. 18 Juli 2010
Parjamita 6 : 1 - 12
Pdt.Berton Silaban.STh
Pdt. HKI Res. KANDIS
Marsaulihon Pasupasu ni Debata
Patujolo
Di paihut ihut panurat ni buku Parjamita on do sude angka na masa di ngoluna, di parateatehon jala dibahen gabe bahan perenungan dingoluna.
Debata do Mual ni Pasupasu (ayat 1-2)
“Molo di lehon Debata hamoraon dohot arta dohot hasangapon….” (ayat 2). Pandohan i pabotohon paboa Debata do mual ni nasa hamoraon, arta dohot hasangapon. Debata sandiri do mual ni pasupasu i. Di tingki pogos sasahalak manang ditingki so mardihadiha hita, sai tahaburjuhon do mangido tu Tuhanta asa di lehon nian hamoraon, dilehon hagabeon (maranak marboru), di lehon angka parkarejoan/pansamotan na denggan, angka pangomoan dohot angka pangkat na timbo asa sangap panghilalaanta. Alai dung dilehon Debata saluhut na tapangido i, i ma angka sinamot, parkarejoan, rongkap, dna, olo laos gabe lalap hita diangka pasupasu naung nilehonNa i. Olo do suda gogo, tingkinta, perhatianta holan pasarisari angka pasupasu naung nilehon Debata i, gabe laos lupa hita disumber manang mual ni angka pasupasu i, i ma Debata sandiri. Ndang di silehonlehon ni Debata i dapot hita hasonangan na manontong alai di Debata i sandiri do (nikmat hidup bukan didapat di dalam pemberian Allah tetapi di dalam persekutuan yang harmonis dengan Sang Pemberi). Jadi unang puas jala so holan dipasupasu i alai ingkon sahat do tu na mangalehon (sumber ni pasupasu i).
Molo so Malo Mamangke Hamoraon i Magopo do Hamoraon i
Di deba jolma dilehon Debata do mansai suksuk sinadongan, haboion dohot hamoraon.
Hagabeon dohot Ganjang ni Umur (ayat 3-6)
Tungsura torop pe pinompar ni sasahalak jala leleng ibana mangolu di hasiangan on huhut targoar sari matua situtu, ndang boi i menjamin hasonangan ni ngolunta on. Ndang boi saluhhutna i gabe jaminan laho menikmati angka basabasa ni Debata. Ndang sombu rohana marsaulihon sude angka na denggan i. Didok parjamita on: anggo tongdo mate poso tung marisuang do iba sanga mangolu. Tumagon do mate dibortian unang apala sanga niae harunduton ni ngolu on, unang apala sanga tubu hagiotgiot ni daging (lebih baik mati dalam kandungan sebelum terjebak dalam keinginan-keinginan dalam kepuasan diri). Boasa pola adong angka keinginan-keinginan (hisap ni daging)?
Unang suda tingki holan pasarisari hamoraon (ayat 7-11)
Hepeng gumodang marbagabagahon hasonangan na palsu jala pangkilalaan na so marnamahap. Nunga disonggopi materialisme toropan jolma i. Arta/hepeng nunga gabe tujuan ni ngoluna (harta adalah segala-galanya). Tondi materialisme mambahen jolma i sai lalap hurangan jala ndang marnapuas. On ma hamongkuson naluar biasa, na songon lombang na so hajojopan. Ondo umbahen di dok Parjamita on: “Saluhut hangaluton ni Jolma sumarihon pamanganna do, hape ndang sombu anggo rohana binahen ni i” (ayat 7). Godang do jolma mamora diparartaon jala sonang di pardagingon hape tondina harsang (jiwa yang gersang), ala ndang boi di bedahon antara keinginan dohot kebutuhan. Keinginan tidak punya batas selalu menuntut pemuasan, tetapi kebutuhan memberi rasa cukup. Unang suda tingkinta holan pasarisari hamoraon ni daging, alai taparade ma tingkinta manambonambori haporseaon di Tuhan i.
Molo so jumpang roha na bisuk mamangke dohot mamparhaseang angka na nilehon ni Debata olodo gabe mago naung adong hian jala laos dijujui pangalaho nasongoni ma roha na ahut disaluhut, sai tubuan ni rohana dohot pingkiran na i ma ibana mandiori nasa pangomoan na so sian dalanna. Manggogo ma hisap ni daging i mangonjar rohanta patupahon ulaon na maralo tu ngolu ni partondionna. Menghalalkan segala cara pe ulahononna ma, asal ma mangomo manang parohon pangabahan na godang.
Mansai ampit do jamita on mamangkulingi hita di partingkian on, ala lam tudengganna do kesehatan ni hita jolma jala lam tudengganna do perekonomian ni masyarakat. Alani lam tutimbona do hagiot marnampunahon arta, mardomu ma i siala kebutuhan hidup na meningkat do. Songoni muse rasa ingin naeng manikmati kemajuan on, lam tu toropna do jala lam tutimbona. Molo di ari na salpu (najolo) dihasabamhon do asalma dapot kebutuhan primer, alai nuaeng nunga di parsinta angka barang-barang kemewahan (kebutuhan sekunder). Nuaeng nunga lam diparsinta jolma berdarmawisata na so holan di Indonesia be, alai naeng ma nian sahat tu luar negeri. Ndang sala keinginan na songoni, jala ndang sala molo godang artanta, mamora hita. Nang Debata ias do rohaNa molo mamora hita di angka arta, sebalikna ndang lomo roha ni Debata molo sai pogos jala dangol hita.
Umbotoan do Debata aha na ringkot dijolma i sian jolma i sandiri (ayat 12)
Ndang hea sala mangalehon Debata jala ndang hea lilu Debata pasahathon pasupasuNa. Di boto Debata aha na ringkot dohot na rumingkot di jolma i.
Jamita Minggu 8 dung Trinitatis
Tgl. 25 Juli 2010
1 Timotius 6 : 17 - 19
Redaksi
Menjadi Kaya ?
Leo Tolstoy, seorang pengarang Rusia yang terkenal, mengarang sebuah cerita sebagai berikut: Pada suatu hari iblis mencari seseorang yang semula murah hati untuk dijadikan kikir, yang semula berserah akan dijadikan serakah dan cepat marah. Setelah berputar-putar ke
Sebagai langkah pertama, iblis mencuri bekal makanan milik petani itu. Pada waktu makan siang tiba, petani itu mencari-cari bekalnya, dan ia merasa heran. “Aneh, tadi kutaruh di sini. Kok sekarang tidak ada.” Wah, ia pasti akan merasa lapar sepanjang hari itu. Pikir petani itu. Tetapi petani itu berkata di dalam hatinya, “Nggak apa apa, lah. Mungkin yang mencuri membutuhkan makanan itu daripada diriku.”
Karuan saja iblis merasa heran melihat reaksi petani itu. Makanannya hilang, kok iklas dan damai. Rencana si iblis gagal total. Dengan lesu ia melapor pada iblis lain. Bukannya dikasihani, ia malah ditertawakan teman-temannya itu. “Pantas saja kau gagal,” kata mereka. “Kalau mau membuat seseorang kikir dan serakah, jangan jadikan ia miskin. Jadikan dia kaya.”
Mendapat saran rekan-rekannya, si iblis segera tanpa membuang banyak waktu segera menyusun rencana baru. Ia memberi kesuburan khusus pada ladang petani itu. Ketika para petani lain mengeluh karena mengalami gagal panen, ia malah mengalami kelimpahan panen. Lumbungnya dipenuhi gandum. Petani itu mendadak menjadi kaya.
Lalu si iblis memberi ilham pada petani itu, “Bukankah kelebihan gandum ini dapat dijadikan vodka?” Dan ternyata minuman keras bikinan petani itu laku keras. Amat digemari oleh orang-orang
Akan tetapi, apa yang terjadi pada dirinya sesudah ia menjadi orang kaya? Sekarang ia suka berfoya-foya dan mabuk-mabukan. Dalam keadaan mabuk ia menagih tetangga-tetangganya untuk mengembalikan gandum yang mereka pinjam. Ia langsung naik pitam ketika mereka belum sanggup melunasi hutang mereka kepadanya. Maklum sedang masa paceklik. Tetapi ia tidak peduli. Ia memaki-maki.
Bukan cuma itu. Keluarga petani yang semula tenang dan damai berubah menjadi ketegangan. Umpamanya, hanya karena istrinya menumpahkan sedikit vodka, petani itu marah bukan kepalang. “Bodoh! Kamu kira ini air hujan? Ini vodka. Mahal harganya!” Misi si iblis terselesaikan dengan baik. si iblis menang.
Alkitab sering berbicara lantang tentang tentang kekayaan. Tuhan Yesus bahkan pernah berkata. “Alangkah sukarnya orang kaya masuk ke dalam kerajaan surga. Lebih mudah seekor unta masuk ke dalam lobang jarum.”
Tetapi walaupun demikian, Alkitab tidak anti kekayaan. Alkitab tidak membenci orang kaya. Tuhan Yesus sendiri mempunyai pengikut yang kaya raya. Misalnya; Yusuf dari Arimatea. Juga para wanita yang melayani rombongan Yesus dengan kekayaan mereka.
Sebenarnya kekayaan itu bersifat netral. Tidak jahat atau baik kepada dirinya. Bahkan bisa amat positif. Kekayaan menjadi baik atau menjadi jahat, ditentukan oleh tiga hal: Pertama, oleh bagaimana kekayaan itu diperoleh. Dengan cara yang halal atau haram. Kedua, oleh apa dampaknya bagi si pemilik. Menyejahterakan atau menghancurkan. Ketiga, oleh bagaimana atau untuk apa kekayaan itu dimanfaatkan. Untuk kebaikan atau untuk kejahatan.
Rasul Paulus menulis. ”Peringatkanlah orang-orang kaya di dunia ini. Agar mereka jangan tinggi hati dan jangan berharap pada sesuatu yang tak tentu seperti kekayaan, melainkan pada Allah yang dalam kekayaan-Nya memberi kepada kita segala sesuatu yang dinikmati. Peringatkanlah agar mereka itu berbuat baik, menjadi kaya dalam kebajikan, suka memberi dan membagi.” (1 Timotius 6:17-18).
Rasul Paulus tidak menuntut orang-orang kaya di dunia agar mereka menjadi miskin. Sama sekali tidak! Ia hanya memperingatkan mereka tiga hal: Pertama, jangan tinggi hati. Kesombongan adalah pencobaan yang paling sering dihadapi oleh orang kaya. Pamer diri dan merendahkan orang lain. Bahkan Malinkundang yang dalam perantauan menjadi kaya, tega tidak mengakui perempuan yang pernah mengandung dan melahirkan sebagai ibu kandungnya. Kedua, jangan berharap pada sesuatu yang tidak tentu seperti kekayaan. Pencuri, karat ngengat dan inflasi dapat melenyapkan kekayaan. Bahkan tidak mustahil terjadi, orang yang tidur sebagai orang kaya, bangun sebagai orang miskin. Ketiga, jadilah seorang yang bermurah hati. Orang kaya dalam perumpamaan Tuhan Yesus yang tercantum dalam Lukas 16: 19-31 mendapati dirinya dalam neraka, bukan disebabkan kekayaannya, melainkan oleh ketidakpeduliannya terhadap Lazarus yang miskin, yang tergeletak di dekat pintu rumahnya.
Ia disebut bodoh bukan karena kekayaannya, bukan karena ia orang kaya. Ia disebut bodoh karena karena tiga hal:
Alkitab memang sering berkata lantang tentang kekayaan. Tetapi ia juga tidak kurang sering berbicara tentang kemiskinan dan orang miskin.
Lebih dari satu kali Alkitab mengatakan bahwa Tuhan berpihak pada orang miskin dan tertindas dan menjadi pembela mereka. Walaupun demikian, jangan salah duga, Alkitab tidak mengidealkan kemiskinan. Juga Alkitab tidak mengidentikkan kemiskinan dengan kesalehan.
Kalau Anda sekarang ini orang kaya, perhatikanlah tiga hal: Pertama, mawas diri. Dalam Amsal 6:6-11 dikatakan bahwa kemiskinan tidak mustahil disebabkan oleh kemalasan atau dapat dikatakan bahwa kemalasan dapat menjadikan seseorang itu miskin. Nah, cobalah Anda mawas diri. Apakah Anda selama ini seperti itu? Kalau iya, bertobatlah! Kedua, jangan minder. Jangan rendah diri. Walaupun Anda orang miskin, Anda berhak hadir bersama orang-orang yang jauh lebih kaya daripada Anda. Walaupun sebagai orang miskin mungkin Anda tidak mampu membeli ini dan itu tetapi Anda mempunyai iman kepada Allah, semangat, sukacita, pengharapan dan sebagainya. Jadi, kenapa mesti minder? Jangan! Ketiga, berusahalah untuk meningkatkan taraf hidup ekonomi dengan tetap berpegang pada prinsip-prinsip iman secara konsisten. Belajar dari perumpamaan talenta, kita mesti terpacu untuk mengembangkan talenta yang Tuhan percayakan kepada kita sehingga berlipat.
Dalam 1 Timotius 6:9 Rasul Paulus menulis, “Tetapi mereka yang ingin kaya terjatuh ke dalam keruntuhan dan kebinasaan.” Di sini yang dianggap salah bukanlah keinginan untuk menjadi kaya. Bukan. Ingin kaya sih oke-oke saja. Yang salah adalah kalau ambisi untuk jadi kaya itu menjadikan seseorang lupa diri dan terutama lupa Tuhan, sehingga ia terjatuh ke dalam percobaan, ke dalam jerat dan ke dalam berbagai nafsu yang hampa dan yang mencelakakan. Jadi? Pingin kaya, oke. Bahkan setiap orang harus berjuang untuk meningkatkan taraf hidup ekonominya. Tapi tetaplah berpegang pada prinsip-prinsip iman.