5 Musa 6 : 10 - 15
Pdt. M. Lumban gaol, S.Th
Parhobas di kantor Pusat
Unang Halupahon Jahowa
I. Patujolo:
Adong ungkapan di Indonesia “Lupa Kacang akan Kulitnya”. Pandohan on manggombarhon pangalaho ni sasahalak dung dapot na sinangkap ni rohana i, dihalupahon do angka halak naung mangurupi ibana asa dapotan i.
Songon i do tutu kacang: dipangan do borasna i, jala tung mansai tabo. Hape ianggo kulitna pintor diambolongkon do i huhut di degei. Hapengani ndang boi denggan boras ni kacang i molo so binalut ni kulitna i. Doshon tudostudos on ma na ni dok ni Jahowa tu halak Israel songon na di turpuk jamita on jala tung mansai hona do sahat ro tu tingki saonari on. Di namanjalahi pasupasu ni Tuhan i jolma, sai di haringgashon do martangiang mangido sian Debata. Alai, godang halak dung taruli diangka pangidoanna i; gabe dilalapi parsaulionna i nama ibana. Las situtu roha ni jolma molo dung mamora gabe lupa tu Ibana silehon hamoraon i. Ai dung lam tamba hamoraon, tamba do nang aleale (alai ndang dongan), martamba muse sangapna. Ala ni i tung ringkot situtu do dibohali Jahowa bangso di nalaho manjalo dohot marsaulihon tano Kanaan i, luat na gok “situak ni loba dohot susu i”
II. Hatorangan:
1. Debata Mangalehon: Sian ende “Marragamragam Sintasinta” di hatahon do 3 (tolu) ragam na sininta ni jolma manisia: hamoraon, hagabeon, hasangapon, na deba asal ma tarbarita goarna ! Bungkas do torop halak batak manombang sian bona pasogit, tano na tungil laho tu utara, tu timur manang tu angka luat na asing mangeahi ngolu na dumenggan tahe. Nang ditaon loja, bungkuk tanggurung tahe ninna natuatua, manaon las ni ari, ditinggang udan asa dapotan ngolungolu na dumenggan. Dihalojahon jolma i do gabe pola sipata so diingot tingki laho mula ulaon, sudena asa dapotan ngolu na dumenggan. Songon i do nang halak Israel, ditaon do pardalanan saleleng 40 taon bungkas sian Misir laho mandapothon tano Kanaan: huta habaoran ni susu dohot situak ni loba i, di ulohon jala diiringiring Debata. Tung tangkas do pangiringon ni Debata di nasida, jala Debata do nanaeng mangalehon tano i di nasida asa marhasonangan nasida. Sian hatorangan na di ayat 10: tung tangkas do, ia huta i dohot saluhut isina silehonlehon ni Debata sambing do. Huta i, nunga marisihon huta angka na bolon dohot na denggan, angka na so pinungkanasida, tole bagas angka na gok dohot na denggan marragamragam, angka na so niisinasida dohot sumur angka na so hinalinasida, tole porlak anggur dohot hau Jetun angka na so sinuannasida, jala mangan nasida sian i pola bosuran. Saluhut tahe angka naringkot diparngoluan siapari, angka naringkot di ngolu ni bangsoNa diparade Debata. Molo mamereng i boi dohonon nunga lobi sian naringkot di parngoluon siapari, nunga dohot hamoraon (arta na suksuk) diparade Debata di nasida. Tarpatupa Debata do tahe mangalehon saluhutna i, ai Debata do nampunasa (pat. Poda 3:16). Sian on boi dohonon, “ndang sala mamora”.
2. Dapotan hasonangan sian Jahowa. Sai adong do jolma, mulai dung sorang tu portibion nunga mamora; ala nunga adong hian arta ni natorasna. Alai gumodang do jolma i, ingkon loja mula ulaon pasarisari ngoluna pola gabe so adong tingki laho mangulon. Dohot do ari minggu di pangke laho mula ulaon, ai didok rohana: molo so hinalojahon, sian dia harorona ? Alai nadeba, huhut do dipasahat dirina tu Debata, jala martangiang mangido asa dipasupasu ulaonna asa dapotan sian na hinalojahonna i. Diingot do tongtong hata “ora et labora”. Alai tangkas do taboto; Debata do mual ni pasupasu, jala Ibana do mangalehon saluhut angka pangomoan na hinalojahon ni hajolmaon i. Tangkas do i di halak Israel, sahat pe nasida di tano Kanaan jala taruli saluhut isi ni Kanaan silehonlehon ni Debata sambing do i. Masuhan nasida ma sada partingkian naimbaru: ndang pola halojahonon ni nasida mardalan di halongonan, pajongjong undungundung di pardalanan, mangalului aek paima udutan nasida muse mardalan. Mian nama nasida di sada huta, jala mangingani huta i, mangula porlak, adong sumur dohot angka naringkot tahe diparngoluan siapari nunga rade. Holan mengolah nama nasida, nunga neang sude; malua sian haberniton masa dipardalanan sian Misir i.
3. Jaga dirim Dipaingot Debata do bangso i di nalaho jaloon nasida hasonangan ni ngolu: Sai marjaga ma ho di dirim, asa unang dihalupahon roham Jahowa (terj. Ind: “Dan apabila engkau sudah makan dan menjadi kenyang, maka berhati-hatilah, supaya jangan engkau melupakan Tuhan.”). Olo do tutu ala naung jumpang na jinalahan jala boi marhasonagan gabe lupa tu namangalehon/ mual ni saluhutna i, ima Debata. Hape ianggo ditingki namangido sipangidoan i, songon i ma parsigulutonna tu Debata asa sahat nian nasinangkapan. Tarpatupa Debata do mangalehon manang aha pe na pinangido ni jolma i, ala Ibana do nampuna jala namarhuaso di sandok portibi on. Alai, olo dope marserep ni roha jolma i dung gok arta (singkop napinarsinta nirohana i) ? manang gabe ginjang do roha jala papulikpulik parsaoran mamereng rupa manang (membedakan orang berdasarkan status ekonomi)? Jala naumporsuk muse gabe manghalupahon Tuhan i, sai hira holan ala ni gogonta sandiri boi dapot saluhutna i? Deba, ala ni hamoraon (huaso) na di ibana gabe so mabiar be mida Debata. Jotjot arta/ huaso na adong i tarpangke gabe paporsukporsuk angka nagale, sai hira naeng mangurupi alai ujungna gabe merampok (isara mambungai hepeng dohot bunga natimbo, ujung na gabe borot ma napogos i). Hamoraon jotjot do mamboan tu dosa, lam muse molo nunga holong roha di arta i (pat. 1 Tim.6:10). Tabereng do masa nuaeng di bangsonta on, godang angka jolma i naung tarjorat tu namangulahon korupsi. Godang do halak mamora, alai lam martamba do nang napogos. Adong na bisuk mandok: “Kelaparan terjadi karena sebahagian orang makan terlalu banyak”. Boasa masa songon i ? Ala ndang mabiar namangulahon i tu Debata, jala ndang mangoloi Ibana. Hape didok Tuhan Jesus mangalusi sungkunsungkun ni soldadu i: “Unang ma susai, unang ma dobo hamu halak! Hasabamhon hamu ma gajimuna! (Luk.3:14)
4. Habiari jala Oloi Jahowa Tutu, ndang songon na jolo i be godang ni kesempatan na denggan dipartingkianta sinuaeng on. Najolo, dielekelek do halak asa olo gabe parkarejo di negara on. Nuaeng tarbalik, marsiadu halak asa gabe parkarejo ni negara on taradu manggadis tano maraek dohot tano mahiang. Ala ni maol ni parngoluon jala kesempatan na otik, marsiadu do jolma mambahen angka ulaon na parohon pangomoan. Dibagasan i ma tongtong, tarela jolma i mambahen angka ulaon nang gabe mangihuthon hata ni debata sileban manang songon dia pe tahe ulaon i: mangotootoi, manghorus hodok ni dongan, mangomo so sian dalan nasintong, mambuat ugasan ni dongan, dna. Na penting: dapotan ! Lam holom pingkiran marnida lomo niroha/ dalan ni Debata hinorhon ni panosak ni parngoluanon. Godang do halak mangomo tutu sian i, jala lumobi pangomoanna sian angka ulaon na denggan: jala idaon marsonangsonang do soada mara. Godang angka halak Kristen partigatiga mamangke “pelaris”, angka pejabat “mardatu”, pardalandalan mamangke “bajubaju partahanan”. Torop jolma i ndang mabiar be mangulahon hajahaton pasarisari ngolu siapari, ala ndang songon “daion lasiak” uhum ni Debata di ngolu on. Hape tangkas do didok Debata songon na diturpuk on: “Ai Debata parrimas do Jahowa, Debatam, di tongatongamu, asa unang marpiarpiar rimas ni Jahowa, Debatam, mida ho, gabe siaphononna ho maon sian sisik ni tano on.” (ay.15). Didok par-psalmen : Martua ma halak na so olo mangihuthon tahi ni parjahat ... sai patik ni Jahowa do lomo ni rohana, jala sai i do dipingkiri rohana arian dohot borngin. (1:1-2).
Sipahusorhusoron:
Andorang so ditompa Debata jolma i, jumolo do di tompa portibi on dohot nasa isina, dungi dipasahat ma i tu jolma i asa dirajai. Mandok, nunga diparade Debata na ringkot diparngoluon ni jolma. Di namangalului ngolungolu siapari ingkon rajumanta do panarihonon ni Debata di hita, haru pidong namartongatonga langit disarihon Debata. Alani i, unang pintor gotap rohanta molo tung pe so pintor songon na deba na boi marlobilobi. Didok di I Timotius 6:8 “Alai molo adong di hita sipanganon dohot parabiton, tahasabamhon ma i!” Adong do halak naringgas mula ulaon pola gabe lupa marparsaoran dohot Tuhan i. Pa padothu nasida diangka ulaonna gabe lupa manang ndang tarbahen tingki laho marsaor tu Debata. Umbahen didok Tuhan Jesus : Sai jumolo ma lului hamu harajaon ni Debata dohot hatigoranna, dung i tambahononna do sude angka ondeng tu hamuna! (Mat.6:33). Na deba, tung marsigorgor marparsaoran dohot Debata gabe so mula ulaon. Di dok rohana, namarpasaoran dohot Tuhan on do diginjang ni sude. Gabe sude ariarina holan namartangiangi (beribadah) jala ndang olo mula ulaon. Pangalaho na sala do sisongon i. Molo nunga dapotan hita di ngolungolu siapari, boi gabe mamora, hata ni Debata mandok: “unang dihalupahon roham Jahowa, habiari jala oloion Debata”. Antong tabahen ma tongtong hata ni na di Psalmen 119 : 10-17 gabe tangiangta. Amen.
Songon i do tutu kacang: dipangan do borasna i, jala tung mansai tabo. Hape ianggo kulitna pintor diambolongkon do i huhut di degei. Hapengani ndang boi denggan boras ni kacang i molo so binalut ni kulitna i. Doshon tudostudos on ma na ni dok ni Jahowa tu halak Israel songon na di turpuk jamita on jala tung mansai hona do sahat ro tu tingki saonari on. Di namanjalahi pasupasu ni Tuhan i jolma, sai di haringgashon do martangiang mangido sian Debata. Alai, godang halak dung taruli diangka pangidoanna i; gabe dilalapi parsaulionna i nama ibana. Las situtu roha ni jolma molo dung mamora gabe lupa tu Ibana silehon hamoraon i. Ai dung lam tamba hamoraon, tamba do nang aleale (alai ndang dongan), martamba muse sangapna. Ala ni i tung ringkot situtu do dibohali Jahowa bangso di nalaho manjalo dohot marsaulihon tano Kanaan i, luat na gok “situak ni loba dohot susu i”
II. Hatorangan:
1. Debata Mangalehon: Sian ende “Marragamragam Sintasinta” di hatahon do 3 (tolu) ragam na sininta ni jolma manisia: hamoraon, hagabeon, hasangapon, na deba asal ma tarbarita goarna ! Bungkas do torop halak batak manombang sian bona pasogit, tano na tungil laho tu utara, tu timur manang tu angka luat na asing mangeahi ngolu na dumenggan tahe. Nang ditaon loja, bungkuk tanggurung tahe ninna natuatua, manaon las ni ari, ditinggang udan asa dapotan ngolungolu na dumenggan. Dihalojahon jolma i do gabe pola sipata so diingot tingki laho mula ulaon, sudena asa dapotan ngolu na dumenggan. Songon i do nang halak Israel, ditaon do pardalanan saleleng 40 taon bungkas sian Misir laho mandapothon tano Kanaan: huta habaoran ni susu dohot situak ni loba i, di ulohon jala diiringiring Debata. Tung tangkas do pangiringon ni Debata di nasida, jala Debata do nanaeng mangalehon tano i di nasida asa marhasonangan nasida. Sian hatorangan na di ayat 10: tung tangkas do, ia huta i dohot saluhut isina silehonlehon ni Debata sambing do. Huta i, nunga marisihon huta angka na bolon dohot na denggan, angka na so pinungkanasida, tole bagas angka na gok dohot na denggan marragamragam, angka na so niisinasida dohot sumur angka na so hinalinasida, tole porlak anggur dohot hau Jetun angka na so sinuannasida, jala mangan nasida sian i pola bosuran. Saluhut tahe angka naringkot diparngoluan siapari, angka naringkot di ngolu ni bangsoNa diparade Debata. Molo mamereng i boi dohonon nunga lobi sian naringkot di parngoluon siapari, nunga dohot hamoraon (arta na suksuk) diparade Debata di nasida. Tarpatupa Debata do tahe mangalehon saluhutna i, ai Debata do nampunasa (pat. Poda 3:16). Sian on boi dohonon, “ndang sala mamora”.
2. Dapotan hasonangan sian Jahowa. Sai adong do jolma, mulai dung sorang tu portibion nunga mamora; ala nunga adong hian arta ni natorasna. Alai gumodang do jolma i, ingkon loja mula ulaon pasarisari ngoluna pola gabe so adong tingki laho mangulon. Dohot do ari minggu di pangke laho mula ulaon, ai didok rohana: molo so hinalojahon, sian dia harorona ? Alai nadeba, huhut do dipasahat dirina tu Debata, jala martangiang mangido asa dipasupasu ulaonna asa dapotan sian na hinalojahonna i. Diingot do tongtong hata “ora et labora”. Alai tangkas do taboto; Debata do mual ni pasupasu, jala Ibana do mangalehon saluhut angka pangomoan na hinalojahon ni hajolmaon i. Tangkas do i di halak Israel, sahat pe nasida di tano Kanaan jala taruli saluhut isi ni Kanaan silehonlehon ni Debata sambing do i. Masuhan nasida ma sada partingkian naimbaru: ndang pola halojahonon ni nasida mardalan di halongonan, pajongjong undungundung di pardalanan, mangalului aek paima udutan nasida muse mardalan. Mian nama nasida di sada huta, jala mangingani huta i, mangula porlak, adong sumur dohot angka naringkot tahe diparngoluan siapari nunga rade. Holan mengolah nama nasida, nunga neang sude; malua sian haberniton masa dipardalanan sian Misir i.
3. Jaga dirim Dipaingot Debata do bangso i di nalaho jaloon nasida hasonangan ni ngolu: Sai marjaga ma ho di dirim, asa unang dihalupahon roham Jahowa (terj. Ind: “Dan apabila engkau sudah makan dan menjadi kenyang, maka berhati-hatilah, supaya jangan engkau melupakan Tuhan.”). Olo do tutu ala naung jumpang na jinalahan jala boi marhasonagan gabe lupa tu namangalehon/ mual ni saluhutna i, ima Debata. Hape ianggo ditingki namangido sipangidoan i, songon i ma parsigulutonna tu Debata asa sahat nian nasinangkapan. Tarpatupa Debata do mangalehon manang aha pe na pinangido ni jolma i, ala Ibana do nampuna jala namarhuaso di sandok portibi on. Alai, olo dope marserep ni roha jolma i dung gok arta (singkop napinarsinta nirohana i) ? manang gabe ginjang do roha jala papulikpulik parsaoran mamereng rupa manang (membedakan orang berdasarkan status ekonomi)? Jala naumporsuk muse gabe manghalupahon Tuhan i, sai hira holan ala ni gogonta sandiri boi dapot saluhutna i? Deba, ala ni hamoraon (huaso) na di ibana gabe so mabiar be mida Debata. Jotjot arta/ huaso na adong i tarpangke gabe paporsukporsuk angka nagale, sai hira naeng mangurupi alai ujungna gabe merampok (isara mambungai hepeng dohot bunga natimbo, ujung na gabe borot ma napogos i). Hamoraon jotjot do mamboan tu dosa, lam muse molo nunga holong roha di arta i (pat. 1 Tim.6:10). Tabereng do masa nuaeng di bangsonta on, godang angka jolma i naung tarjorat tu namangulahon korupsi. Godang do halak mamora, alai lam martamba do nang napogos. Adong na bisuk mandok: “Kelaparan terjadi karena sebahagian orang makan terlalu banyak”. Boasa masa songon i ? Ala ndang mabiar namangulahon i tu Debata, jala ndang mangoloi Ibana. Hape didok Tuhan Jesus mangalusi sungkunsungkun ni soldadu i: “Unang ma susai, unang ma dobo hamu halak! Hasabamhon hamu ma gajimuna! (Luk.3:14)
4. Habiari jala Oloi Jahowa Tutu, ndang songon na jolo i be godang ni kesempatan na denggan dipartingkianta sinuaeng on. Najolo, dielekelek do halak asa olo gabe parkarejo di negara on. Nuaeng tarbalik, marsiadu halak asa gabe parkarejo ni negara on taradu manggadis tano maraek dohot tano mahiang. Ala ni maol ni parngoluon jala kesempatan na otik, marsiadu do jolma mambahen angka ulaon na parohon pangomoan. Dibagasan i ma tongtong, tarela jolma i mambahen angka ulaon nang gabe mangihuthon hata ni debata sileban manang songon dia pe tahe ulaon i: mangotootoi, manghorus hodok ni dongan, mangomo so sian dalan nasintong, mambuat ugasan ni dongan, dna. Na penting: dapotan ! Lam holom pingkiran marnida lomo niroha/ dalan ni Debata hinorhon ni panosak ni parngoluanon. Godang do halak mangomo tutu sian i, jala lumobi pangomoanna sian angka ulaon na denggan: jala idaon marsonangsonang do soada mara. Godang angka halak Kristen partigatiga mamangke “pelaris”, angka pejabat “mardatu”, pardalandalan mamangke “bajubaju partahanan”. Torop jolma i ndang mabiar be mangulahon hajahaton pasarisari ngolu siapari, ala ndang songon “daion lasiak” uhum ni Debata di ngolu on. Hape tangkas do didok Debata songon na diturpuk on: “Ai Debata parrimas do Jahowa, Debatam, di tongatongamu, asa unang marpiarpiar rimas ni Jahowa, Debatam, mida ho, gabe siaphononna ho maon sian sisik ni tano on.” (ay.15). Didok par-psalmen : Martua ma halak na so olo mangihuthon tahi ni parjahat ... sai patik ni Jahowa do lomo ni rohana, jala sai i do dipingkiri rohana arian dohot borngin. (1:1-2).
Sipahusorhusoron:
Andorang so ditompa Debata jolma i, jumolo do di tompa portibi on dohot nasa isina, dungi dipasahat ma i tu jolma i asa dirajai. Mandok, nunga diparade Debata na ringkot diparngoluon ni jolma. Di namangalului ngolungolu siapari ingkon rajumanta do panarihonon ni Debata di hita, haru pidong namartongatonga langit disarihon Debata. Alani i, unang pintor gotap rohanta molo tung pe so pintor songon na deba na boi marlobilobi. Didok di I Timotius 6:8 “Alai molo adong di hita sipanganon dohot parabiton, tahasabamhon ma i!” Adong do halak naringgas mula ulaon pola gabe lupa marparsaoran dohot Tuhan i. Pa padothu nasida diangka ulaonna gabe lupa manang ndang tarbahen tingki laho marsaor tu Debata. Umbahen didok Tuhan Jesus : Sai jumolo ma lului hamu harajaon ni Debata dohot hatigoranna, dung i tambahononna do sude angka ondeng tu hamuna! (Mat.6:33). Na deba, tung marsigorgor marparsaoran dohot Debata gabe so mula ulaon. Di dok rohana, namarpasaoran dohot Tuhan on do diginjang ni sude. Gabe sude ariarina holan namartangiangi (beribadah) jala ndang olo mula ulaon. Pangalaho na sala do sisongon i. Molo nunga dapotan hita di ngolungolu siapari, boi gabe mamora, hata ni Debata mandok: “unang dihalupahon roham Jahowa, habiari jala oloion Debata”. Antong tabahen ma tongtong hata ni na di Psalmen 119 : 10-17 gabe tangiangta. Amen.
Jamita Minggu 2 dung Trinitatis Tgl. 13 Juni 2010 J O E L 1 : 8 - 10 Pdt. H. Sihombing, S.Th Pdt. Res. Bandung Haluaon Sian Hagogoton di Angka Najoujou Patujolo
Molo masa hagogotan manang hamaolon; marasing jolmana laos marasing do nang angka sikapna mangadopi persoalan i. Nian songon halak Kristen hita, taboto do ia hasusaan nang las ni roha, i do pasorin di portibi on. Jala nang sebagai halak Kristen hita, dang didok nasomasa be angka parungkilon. Haru tahe angka sisean ni Jesus na rap marparau nasida di tao i, masa do habahaba na gogo situtu, jadi disampakhon ma angka galumbang i tu bagasan parau i, maradu digohi parau i (Mrk.4:37). Alai nang pe songoni dua hal porlu taboto sian peristiwa i; a) di najou-jou sisean i tu Jesus, hehe do Tuhan i mangorai habahaba i dohot sibolis, b) hatiha masa hamaolon/ hasusaan/ hatahuton di pardalanan i, disi do Jesus mangalehon ketenangan. Nian nang di Padan na robi tajaha do di buku Ps. 50:15; “Jala jou ma Ahu jumpa di ari hagogotan, asa Hupalua ho, asa dipuji ho Ahu.” Ido hata ni Tuhan i di angka natargogot. Di padan na imbaru didok Jesus; “Ro ma hamu tu Ahu, hamu angka na loja jala na sorat, asa hupasonang hamu!” (Mat.11:28). Mula ni hasusaan nasinurat di bukku Joel on sian angka dosa do, alai nang pe songoni manang ise pe namanjou Debata, pardosa manang na bonar, Parasi roha do Tuhan i. Alani do didok di ayat 19; “Tu ho do, ale Jahowa, ahu joujou! Ai nunga suda dipangan api angka jampalan di halongonan, jala mosok do sude hau di ladang dibahen api rarat.” Antong asa Debata pinajou-jou di angka hasusaan manang alani aha pe asa tung jumpang las ni roha, asa tung mulak roha ni Jahowa mangasi i bangsoNa.
Hatorangan dohot Refleksi
1. Mangandung songon boru muli, na martujung hori (8-13, 16-18, 19B-20) Mangihuthon ayat 2, dohot 5; hasahatan ni hata i tu angka tua-tua (sintua), sude isi ni tano on (seluruh penduduk negeri) dohot angka parmabuk, asa mangandungi/ mangangguhi songon boru muli. Nalungun do parniahapan ni sahalak anak boru, naung maniti ari marhasohotan dohot si doli nihaholonganna, alai gotap ala pintor monding si doli nihaholonganna i so jolo manjalo pasu-pasu parbagason. Ndada holan lungun alai dohot ai gabe olo do maol muse ibana marhamulian ai trauma ibana songoni nang si doli naasing mabiar manandangi ibana. Jala olo muse diehet-eheti halak mandok; mabalu so martujung. (ala manurut tradisi Batak Toba, molo mabalu dilehon hula-hulana ulos tujung hape molo so marhasohotan dope, songon namabalu alai dang namabalu). Andung ni boru muli pe asing do, sai songon na so tarpapuasna do di jolo ni natorop, alai sai buni do ibana mangandungi. Bangso Israel didok mangandungi songon boru muli, ala masa uhuman ni Debata tung mansai rongking. Didok di ayat 4; “Na tinebahon ni antatadu digagat sihapor, jala na tinebahon ni sihapor digagat tamponok, jala na tinebahon ni tamponok digagat gulomit. (Apa yang ditinggalkan belalang pengerip telah dimakan belalang pindahan, apa yang ditinggalkan belalang pindahan telah dimakan belalang pelompat, dan apa yang ditinggalkan belalang pelompat telah dimakan belalang pelahap.) Jadi sian i taboto huroha dang sahali ro sihapor i, alai marulak-ulak jala marasing do jenisna. Gabe sude do suda, ai holan martumbur otik manang adong natading, ro do muse sihapor naasing pasudahon. Anggur (latin: vitis vinifera) nagabe sihalashonon di ari pesta dohot masa ni gotilon nunga musnah. Hau ara (latin: ficus carica) nunga so marbulung jala nunga dihuliti/ dilangkati (Hape ianggo hau ara boi do i timbona 12 m jala rimbun namelambanghon kesejahteraan dohot kemakmuran — pat. Alkitab 1 Raj.4:25// Bibel 1 Raj.5:5). Mangandungi do bangso i dada holan ala so adong anggur bahen las ni rohana, dohot hau ara sigadisonna, alai dohot nang ala ni:
a. Pelean so adong (:9)
Pelean di Israel mansai godang do maknana, ima: Bagian ni ibadah, jala saluhut naberibadah dipangidohon ingkon mamboan pelean (dan janganlah orang menghadap ke hadirat-Ku dengan tangan hampa // Alai ndang jadi idaonmu Bohingkon so marisi pelean tanganmu, 2 Ms.34:20 B). Dalan hasesaan ni dosa dohot pendamaian tu Debata, alani i sai hira ndang mungkin tarsesa dosa molo so mardongan pelean. Persediaan perbendaharaan di Bagas joro dohot gabe parbalanjoon ni angka malim, alani gabe didok margudompong angka malim/ berkabunglah para imam. Tanda berkat, ai molo adong pelean berarti nadipasupasu Debata do angka ulaonna. Hape nuaeng ndang adong be nanaeng pelehononna ai nunga suda saluhutna i alani uhuman i. Jadi uhuman i berdampak sahat tu ngolu ni ulaon partondion/ parhuriaon. Ido umbaen gabe tamba lungun rohana.
b. Ladang nunga suda, petani maila, saluhut suan-suanan nunga maheu (10-12)
Di ayat 11 didok, nunga mago partaonan (kesempatan panen telah hilang karena panen sekali setahun). Godang do luat di Indonesia molo puso (tidak panen), tung so binoto be tudia tondongon asa mangalului parsalian. Olo godang laho sian luat i tu luat naasing mangombo (upahan) nang pe otik gajina. Jala manutupi puso, olo do ingkon mangula 2 manang 3 taon tu jolo. Jala tung mansai posa do parngoluan molo masa haleon. Di ayat 11a didok marlangan ma paruma (petani menjadi malu), ai so adong digotil nanggo apala paulak boni. Haru tano tahe saluhutdo mahiang/ apean (kering), lusam (musnah) dohot gandum, angka parbue nasian hau pe; hau ara ranggason, dalimo, kurma, apel nunga malos. Aha ma tutu sibuaton sian i, bunga dohot mutikna pe ndang mian, ai digotap jala marurus do saluhutna.
c. Nunga mandao las ni roha sian anak ni jolma.(12C)
Situasi i, digombarhon “nunga mandao las ni roha sian anak ni jolma”. Sai hira naso taraithon be las ni roha i, ai nunga tung mansai dao, ai holan angka holso dohot parungkilan, andung nama natarbege. Dipardompahanna pe ndang tarida be las ni roha, nunga sude marsak.
d. Ndang adong Sipanganon, lumbung pe nunga kosong (16-17)
Molo so adong be sipanganon di jabu, adong dua solusi sederhana, ima; marsali manang manjomur eme na di lumbung. Hape nadua on pe ndang adong be i, ai ndang adong be parsalian jala eme di lumbung pe nunga leleng suda. Antong tu dia ma halaoan? Adong do ra deba mandok; holan paima tingki ma andigan ro ajal.
e. Dohot do pinahan maheu (18, 19B-20)
Mangihuthon ayat 20, ndada holan ala digagat ragam ni sihapor sude namasa i, alai dohot do alani mohop ni ari namansai posi pola digombarhon songon api (nunga suda dipangan api angka jampalan) mungkin lobi 42 oC. Alani i masoksok do sude angka hau dohot duhutduhut, songoni dohot parguluan (wadi, oase) nunga mahiang. Jala ndada holan pinahan (peliharaan) namaheu alai dohot do binatang liar (di padang gurun)
2. Puasa Nabadia (14)
Di hamaolon i, disuru panurirang Joel bangso dohot angka malim asa marpuasa jala mambahen sada ari mariraya. Ingkon sude marpungu tu Joro Ni Jahowa, asa sude disi martangiang (berteriak) pasahathon tu Debata parungkilonna, mangido hasesaan ni dosa jala manjalo pasupasu. Didok ndang be holan namartangiang, alai ingkon dohot marpuasa. Puasa somal do dilapati; ndang mangan jala ndang minum mangihuthon tingkki natinontuhon (pat. Est. 4:16). Di hata Heber didok; tsum = patutoru/paundukhon roha di adopan ni Debata. Biasana dipatupa hatiha ari Pendamaian (3 Ms.16:29, 4 Ms.29:7). Adong do puasa perseorangan (2 Sam. 12:22) alai adong do bersama (Pangh. 20:26). Di buku Joel selain paundukhon roha (merendahkan hati) di adopan ni Debata alai dohot do patuduhon sitaonon/ hasusaan nabolon (bukti lahiriah dukacita – 1 Sam. 31:13), panolsolion di dosa (1 Raj.21:27). Puasa jotjot dipatupa asa mangido bimbingan dohot pangurupion sian Debata (2 Ms.34:28). Tuhan Jesus marpuasa laho mamulai ulaonNa nabolon i dung jolo tardidi Ibana (Mat.4) Jala bangso Israel dipangido asa marpuasa saluhutna (boi tapatudos songon puasa pinamasa ni halak Niniwe Jona 3:5). Asa sude bangso i mangundukhon rohana di adopan ni Debata jala manolsoli dosana, menyadari diri huhut mangido pangurupion dohot asi ni Roha ni Jahowa. Holan i do naboi mangubati parungkilon dohot sitaonon na bolon i. Ndang tarpasiding agia manang ise parsorion nai, alai holan Debata nagogo jala parasi roha i. Alai ingkon luhut nasida sada marpuasa.
3. Sai Jou Debata di Hagogotan (19A)
Dinamarpuasa nasida, jongjong martangiang panurirang Joel laos tangiang ni sude bangso i do i mandok; Tu ho do, ale Jahowa, ahu joujou! Alai porlu botoon, ia tangiangna taringot tu alam dohot angka pahan-pahanan nang dorbia. Ndang apala pintor didok dohot jolma. Boasa? Ala memang alam dohot pahan-pahanan/ dorbia napaling terasa ala ni uhuman i. Suda sude, tarulang, mahiang, malos. Jala ala i do kebutuhan ni jolma i. Di saluhutna i, diajari panurirang Joel bangso, asa molo ro uhuman, hamaolon, parungkilon nabolon manang alani aha pe, asa tu Debata ma joujou mangido pasupasu.Laos tangkas do i dihatahon di Bibel Joel 3:5 A// Alkitab Yoel 2: 32A (Alai nasa na manjou goar ni Jahowa, malua do, // Dan barangsiapa yang berseru kepada nama TUHAN akan diselamatkan,)
Panutup
Di Almanakta i disurat nagabe topik: “Masalah-masalah Global 2: Krisis Energi.” Godang do naboi goaron masalah global/ umum/ dunia isarana krisis pangan, HIV/AIDS, flu burung, Narkoba, teroris, iklim, ekonomi, jala termasuk energi. Sumber utama energi ima mohop ni mataniari jala namangihut; BBM, batubara, gas, nuklir, listrik. Secara khusus naboi dohonon tu topik i, ima krisis menyangkut BBM dohot listrik. Tontu dampak ni krisis energi sahat do i tu ekonomi, percepatan pembangunan, pendidikan. Boi tabayanghon molo mate listrik? Gumodang masyarakat Indonesia hira so boi mangolu manang dang diantusi mula ulaon molo dang mangolu listrik. Sude serba listrik; telekomunikasi, penerangan, idustri, kerja rumah tangga dohot luar rumah tangga, percetakan, pengaturan lalulintas, hiburan dan permainan, fasilitas-fasilitas modern, lift. Songoni do nang BBM, mansai ringkot do i. Hape sumber daya on, ndang boi diperbaharui. Alani i, nats on mangidohon nang tu hita asa berhemat dalam hal energi. Penghematan i termasuk menjaga kelestarianm alam jala memang arga do i tabayar. Porlu taantusi, ia energi i sian portibi on do i, jala molo ndang berhemat masyarakat dohot pamarenta, ega ma lingkungan hidup. Ujungna sega ma kehidupan di permukaan bumi, naberdampak tu jolma dohot dorbia gabe menderita. Nang pe mungkin nuaeng ndang apala balga hian dope derita hinorhon ni angka energi naung tapangke i, alai tu jangka panjang, pasti berdampak fatal. Alani sude hita, asa menjaga kelestarian alam, penghijauan lingkungan, jala berhemat dalam energi. Laos taingot ma manjou Tuhan i di angka parungkilon dohot sitaonon, ai marhite songoni dapotan haluaon hita saluhutna, amen.
Catatan:
1. Goar Joel somal do i gabe goar di Israel namarlapatan; Debata do Jahowa (Tuhan /Jahweh adalah Allah). Jala marhite goarna i do dipapatar ibana paboa sintong Tuhan i maringanan di tonga-tonga ni bangsoNa (pat. 2:27; 3:17). Buku on disurat di anatara abad 5 dohot 4 andorang so Kristus (Sb.Masehi) masa ni hagogoon ni raja Persia.
2. Sian 1:1 didok ia panurirang Joel anak ni si Petuel. Ingananna di Jerusalem, alai nang pe songoni diantusi do taringot tu pangoluon ni angka na di pedalaman. Disi do nang ibana manurirangi, di Jehuda huta Jerusalem. Jala jonok do hubungan ni panurirangonna tu angka nahombar taringot tu Bagas Joro, partangiangan (ibadahnya) dohot angka pangulana (imam). Jadi di humaliang (sekitar) Bagas Joro i do ibana mangula, alani do gabe tardok do Joel “nabi Kultis” (seorang nabi yang berhubungan dengan ibadah-ibadah (kultus) dan persembahan). Gabe jamita do hata pinasahatna namngarahon bangso i tu haubaon ni roha (pertobatan) sekaligus gabe perpanjangan lidah ni Debata.
3. Dua hal naringkot idaon di bukku Joel secara keseluruhan ima; a) ragam ni sihapor namanggagati suansuanan (bencana karena belalang Joel 1:2-27), b) Ari ni Tuhan i (hari Tuhan Joel 2:28-3:21). Jala tolu sudut pamerengon (pandangan) ma taringot tu napinabotohon ni si Joel:
a) Pandangan Allegoris : Ia angka sihapor (1:4) songon gambaran do i taringot tu angka tentara ni musu/ bangso naasing/ parbegu namenyerang Israel (pat. 1:6; 2:17)
b) Pandangan eskatologis-apokaliptis (eskatologi= ari parpudi/ hari Tuhan, apokaliptis= penglihatan terhadap wahyu). Namasa taringot tu sihapor i dang peristiwa na biasa alai malapetaka manjoloani ari ni Tuhan i songon namasa di buku 2 Musa, masa do 10 tulah andorang so haruar Iarael sian Mesir, manang songon namasa di buku Pangungkapon, ingkon masa hasusaan, malapetaka tu saluhut halak namangalaosi lomo ni roha ni Tuhan i di nanaeng jonok haroro ni Tuhan napaduahon i. Jadi dohot do taringot tu ari sogot maksud ni panurirang Joel di bukku na on. Alai tarida do nang janji ni Tuhan i; pasu-pasuonNa bangsoNa marhite angka kemakmuran molo marhaubaon (bertobat) c) Pandangan Realistis: Nahinatahon di Joel 1, sintong do i masa di tongatonga ni bangso Israel namanghorhon hasusaan. 4. Ringkot botoonta di buku Joel on padan ni Debata; Pangusehonon ni Debatama TondiNa tu nasa sibuk, gabe manurirangi ma angka anak dohot boru, marnipi ma angka sintua, maralatan angka dolidoli (Alkitab Yoel 2:28// Bibel Joel 3:1, songon pinamasaNa di Ul.Ap. 2:17-21)
Jamita Minggu 3 dung Trinitatis
Tgl. 20 Juni 2010
Yohanes 14 : 1 - 3
Redaksi
Bertekun Dalam Iman
I. PENGANTAR
Gelisah adalah perasaan tidak menentu, panik, takut, tidak dapat tenang, tidak tenteram hatinya (bnk. Kamus Umum Bahasa Indonesia-W.J.S.Poewadarminta). Gelisah bisa dialami oleh setiap manusia, dan bisa membuat manusia tidak percaya diri, tidak percaya pada orang yang berada disekitarnya (lingkungan pergaulannya), bahkan pada Tuhan. Dalam konteks kehidupan manusia, sebab- sebab dari kegelisahan ini, antara lain: faktor keamanan yang tidak menentu, hari depan,, kegelisahan karena faktor ekonomi dan lain sebagainya. Tuhan Yesus sangat mengerti mengenai kegelisahan yang bisa terjadi dialami oleh setiap manusia. Dan Tuhan Yesus ingin memberikan suatu pemecahan terhadap kegelisahan hati kita. Ia memberikan pengajaranNya supaya ada jalan keluar dari kegelisahan hati manusia dan terkait erat dengan iman percaya.
II. PEMBAHASAN NATS DAN RELEVANSI
1. Jangan Gelisah.
Saat Firman Tuhan diayat 1 ini mengatakan : “Janganlah gelisah hatimu...” kepada kita, bagaimana reaksi kita setelah kita mendengarnya? Bisa saja ada yang mengatakan “pasti dong tidak takut lagi”, namun setelah beberapa saat ia mulai mengalami ketakutan lagi. Bisa saja ada yang mengatakan “ya percaya saja”, tetapi kenyataannya orang ini sibuk mencari bantuan orang lain yang dianggap sanggup untuk menolongnya. Ada juga yang mengatakan perlu bukti terlebih dahulu untuk mempercayai Tuhan dalam hidupnya. Dan ada yang percaya seutuhnya dan mengalahkan kegelisahan yang ada melalui iman percayanya akan pertolongan TUHAN. Tuhan Yesus menyampaikan pemecahan dari rasa gelisah hati adalah percaya pada DIA. Apa yang dimaksud istilah percaya dalam ayat ini? Ada dua macam jenis percaya: Pertama, percaya dengan otak/ akal- budi dan yang kedua, percaya dengan hati.
a. Percaya dengan otak/ akal budi: Semua orang tentu percaya bahwa bumi itu bulat, air yang mendidih itu panas, ibukota Indonesia itu Jakarta. Itu adalah percaya terhadap data dan fakta yang ada, percaya dengan akal budi atau otak. Percaya jenis ini diperoleh dengan mempelajari data dan fakta yang ada. Bukan percaya jenis ini yang dimaksudkan oleh Tuhan Yesus, yang dapat menghilangkan kegelisahan hati kita.
b. Percaya jenis kedua ini ialah percaya dengan hati, yaitu percaya yang disertai dengan penyerahan diri terhadap apa yang kita percayai. Ini dapat diilustrasikan seperti ketika seorang pasien masuk ke ruang praktek dokter, atau seorang penumpang masuk ke pesawat. Pasien dan penumpang itu percaya di sertai penyerahan diri terhadap dokter dan pesawat terbang yang akan memberangkatkan kita ketujuan kita. Tuhan Yesus menuntut supaya kita memiliki kepercayaan jenis ini (bahkan lebih dalam lagi). Percaya jenis inilah yang dapat mengusir kegelisahan hati kita.
Contoh kepercayaan yang dimaksud di ayat 1 ini bisa tergambar dalam kisah Abraham (Bapa orang Percaya). Jika kita renungkan, ketika Tuhan menjanjikan Abraham akan menjadi bangsa yang besar, dan menyuruh Abraham keluar dari tanah kelahirannya, untuk masuk ke tanah yang Tuhan janjikan. Saat itu tidak ada tanda apapun, Abraham berani dan mau melangkah untuk percaya pada Tuhan. Dan hal itu terbukti, bahwa Tuhan tidak menelantarkan Abraham dan seluruh rombongan yang mengikutinya. Tuhan menuntunnya, memeliharanya dan menggenapkan janjiNya dengan memberikan keturunan kepada Abraham dan menjadikannya benar benar menjadi bangsa yang besar seperti yang Tuhan Firman-kan kepadanya. Nah kita relevansikan dalam kehidupan kita sekarang, jika demikian luar biasanya Tuhan, mengapa kita tidak mau mempercayakan seluruh hidup kita padaNya? Karena apa yang Tuhan janjikan, apa yang Tuhan katakan dalam FirmanNya pasti digenapi! Jika kita diperhadapkan dengan tekanan yang berat atas situasi sekeliling kita, sakit penyakit yang menekan, gelisah karena menginginkan sesuatu tetapi tantangannya berat, gelisah karena ada orang yang mau mencelakakan kita, dan bentuk kegelisahan ekonomi, profesi, pendidikan dan sebagainya, mengapa kita tidak menghampiri tahta Tuhan, duduk diam di dekatNya, memuji dan muliakan Dia? Jadi jika Tuhan mengatakan : “”Janganlah gelisah hatimu; percayalah kepada Allah, percayalah juga kepada-Ku. mengapa kita harus gelisah? Percayakan hidup kita pada Tuhan, karena yang membawa kemenangan bukan kekuatan kita tetapi Tuhan sendiri yang membawa kemenangan kepada kita. Luar biasa, Allah kita memang sungguh dapat dipercaya! (Bnk “Marilah kepada-Ku, semua yang letih lesu dan berbeban berat, Aku akan memberi kelegaan kepadamu”, Matius 11:28).
Jemaat TUHAN, mari percayakan Tuhan untuk hidup anda, pekerjaan anda, usaha anda, karier anda, keluarga anda, sekolah anda, masalah / persoalan yang anda hadapi, pertanian/peternakan anda, kelemahan anda, mungkin saat ini anda sakit – percayakan penyakit anda padaNya. Kegelisahan tidak akan mengubah keadaan menjadi lebih baik. Kegelisahan hanya akan memperparah keadaan dan menurunkan kualitas hidup termasuk kesehatan. Percaya pada Tuhan Yesus. Karena Ia sanggup melakukan perkara yang jauh melebihi apa yang dapat anda pikirkan. Tuhan Yesus tidak akan pernah mengecewakan umatNya dan pasti akan memberikan yang terbaik menurutNya. Karena itu kita tidak perlu gelisah dan cemas sebab Tuhan Yesus sendiri yang menjaminnya. Amin? Haleluya.
2. Tuhan Yesus mengajak kita memandang jauh kedepan (Yoh. 14: 2)
“Di rumah Bapa-Ku banyak tempat tinggal. Jika tidak demikian, tentu Aku mengatakannya kepadamu. Sebab Aku pergi ke situ untuk menyediakan tempat bagimu.” Jemaat Tuhan, pada ayat kedua ini, Tuhan Yesus mencoba untuk mengarahkan pandangan kita jauh kedepan. Manusia tidak akan bisa bertahan apabila tidak ada sesuatu yang mendorongnya untuk terus bertahan, disinilah peranan yang disebut ‘pengharapan’. Orang yang mempunyai pengharapan akan menghasilkan kesabaran dan ketekunan. Tuhan Yesus mengerti bahwa apabila kita memandang hanya kepada dunia ini saja, maka hati kita dengan mudah sekali menjadi gelisah, sebab apa yang ada dalam dunia ini semuanya sudah berada dalam kutuk dosa (bnk Kej.3). Oleh sebab itu, Dia berkata: “ Di rumah BapaKu banyak tempat tinggal.” Dia mencoba untuk mengarahkan pandangan kita jauh kedepan. Disini Tuhan Yesus ingin memberi sedikit penjelasan mengenai kepastian yang menanti dihadapan manusia yang percaya padaNya, yaitu kebangkitan semua yang mati dalam Kristus, Rapture (pengangkatan semua orang Kudus) dan Hidup selama-lamanya bersama Kristus di Yerusalem Baru. Istilah dalam bahasa aslinya (Yunani) ‘monai pollai’, yang artinya ‘many mansions’ (Inggris - ‘mansions’ : semacam istana). Jadi jelas bukan tempat tinggal biasa! Semua tempat tinggal yang ada di dunia ini tidak ada apa-apanya apabila di bandingkan dengan monai pollai yang di janjikan Tuhan Yesus (bnk. Wahyu 21: 9- 21). Tuhan Yesus datang dari Sorga, dan Dia tahu betul dengan tempatNya berasal. Karena itu Tuhan Yesus berkata, di rumah BapaKu banyak tempat tinggal. Sebab Aku pergi ke situ untuk menyediakan tempat bagimu. Rumah Sorgawi adalah kekal. Tempat ini atau suasana rohani sorgawi ini bukan diperuntukan bagi manusia seperti kita orang berdosa ini, tetapi bagi Allah Tritunggal dan para mahkluk sorgawi. Tetapi sekarang, karena kemurahan dan cinta kasih Tuhan Yesus, Allah bersedia bukan membagi tempat, tetapi memberikan tempat tersebut bagi orang yang percaya padaNya, bukankah ini suatu rahmani yang luar biasa ? Lihatlah apa yang dikatakan Yesus, bahwa di rumah Bapa ada banyak tempat tinggal yang sudah disediakan bagi orang percaya. Sebuah tempat indah dimana tidak lagi ada air mata. Sebuah tempat penuh damai sukacita. Sebuah tempat nyata dimana Yesus kini berada. Disana Yesus telah menyediakan tempat bagi siapapun yang percaya padaNya, yang memegang teguh dan melakukan semua yang Dia firmankan. Tidak ada kuota maksimum, tidak ada pembatasan jumlah, siapapun diundang untuk masuk ke dalam rumah Bapa asalkan hidupnya tetap percaya dan beriman pada Tuhan Yesus dan itu tergambar dalam keseharian. Bahkan Yesus pun terus mengetuk pintu hati manusia untuk diselamatkan, agar manusia pun bisa diselamatkan dan masuk ke dalam tempat yang telah Dia sediakan.
Jemaat Tuhan, bukankah hal ini sangat indah?
3. Tuhan Yesus berjanji akan menjemput kita semua (Yoh. 14: 3)
“Dan apabila Aku telah pergi ke situ dan telah menyediakan tempat bagimu, Aku akan datang kemabli dan membawa kamu ke tempat-Ku, supaya di tempat di mana Aku berada, kamu pun berada.” Melalui ayat ini Tuhan Yesus menegaskan bahwa tujuan kehidupan orang yang beriman kepada-Nya bukanlah dunia, melainkan rumah Bapa. Perkataan Yesus ini menjadi peneguh dasar harapan Gereja atau orang beriman akan kehidupan sesudah kematian. Barang siapa percaya pada Allah dan Yesus sebagai jalan, kebenaran dan hidup, maka ia akan tinggal bersama Yesus Kristus di tempat Bapa. Seruan Yesus ini menimbulkan semangat dan harapan sesudah kematian. Yang menjadi tuntutan Yesus dari orang-orang beriman adalah percaya pada Allah dan Yesus sebagai orang beriman. Karena itu, di penghujung Khotbah ini kembali diingatkan, mari tetap setia untuk percaya dan hidup dalam FirmanNya. Terkadang kita harus “memikul salib”, sebagaimana Yesus sendiri telah memberikan contoh-Nya. Ia rela dipaku pada salib hina, demi cinta-Nya kepada manusia. Yesus sendiri sadar bahwa tidak semua orang menerima-Nya dengan mulus, bahkan banyak yang mencemoohkan sebagaimana orang Yahudi. Sadarkah kita, cemooh itu tidak hanya dimonopoli oleh orang-orang Yahudi, tetapi juga kita sendiri. Lihat saja, terkadang kita hanya ingat Tuhan kalau lagi terdesak, tapi begitu kita dalam suka, kita lupa bersyukur dan berterimakasih kepada-Nya. Banyak orang berpura-pura baik, padahal bisa saja ia “srigala berbulu domba” yang hatinya dipenuhi kejahatan dan kebencian. Ada yang dikendalikan kesombongan, sehingga orang lain dianggap tidak ada apa-apanya. Mari renungkan, jika ada diantara kita seperti itu, sadar dan bertobatlah, teladanilah teladan Tuhan Yesus.
III. PENUTUP.
Jika saat ini pergumulan, permasalahan dan kesulitan masih mengelilingi kita, janganlah gelisah. Di dalam “tempat sementara di kehidupan dunia ini” kita telah dijanjikan penyertaan Tuhan, dan ada tempat sebenarnya bagi kita yang telah disediakan Kristus sendiri yaitu Surga. Rumah Bapa Surgawi, adalah sebuah tempat yang nyata, bukan halusinasi atau fatamorgana, yang akan menjadi tempat kekal bagi setiap orang percaya yang hidup sungguh-sungguh menjaga kehidupannya sesuai firman Tuhan. Mari kita terus bertekun agar tempat yang Dia sediakan itu juga tersedia bagi kita.Maukah Saudara ikut percaya dengan segenap hati kepada Tuhan Yesus ? Saya yakin kita bisa untuk itu. Amin. (hp)
Jamita Minggu 4 dung Trinitatis
Tgl. 27 Juni 2010
1 Petrus 3 : 13 - 17
Pdt. Firman Sibarani, M.Th
Praeses HKI D. IX Humbang
Tongtong Mangulahon Nadenggan
Patujolo
Buku 1 Petrus marisi surat na marrumang jamita poda. Dibindu 1 ayat 1 dipaboa do panuratna ima Petrus, sisean ni Tuhan Jesus. Tingki panuratanna hira hira taon 63 – 64 M, sian Roma ( Pah. 1 Pet 1 : 1 ; Kol. 4 : 10 ; 2 Tim. 4 : 11 ; 1 Pet 5 : 13 ). Ditongos do surat on tu halak Kristen na diparserahan Pontus, Galatia, Kappadosia, Asia dohot Bitinia ( 1 Pet 1 : 1 ). Dipodai do nasida taringot tu akibat ni na gabe kristen ima mamolus godang pangunjunan, hasusaan. Laos dipodai nasida songon dia cara mangadopi. Di perikop jamita on dipodahon do aha siulahonon ni halak Kristen tu halak na manjahati, tu halak na manungkun na hinirim ni roha , tu halak na manginsahi parange na denggan na dibagasan Kristus.
Hatorangan
Tepat jala tetap do tanggapan ni Debata tu ganup jolma. Tu parroha na tigor do matana, bohina alo ni sibahen na jahat ( 1 Pet 3 : 12 ).. Alai boi ndang tepat jala ndang tetap tangggapan ni jolma tu ganup halak. Logikana ndang adong manjahati halak na marparange na denggan ( ay 13 ). Kenyataanna boi do ala ni na sala tanggap manang ala anti gabe sengaja mambahen tanggapan nasala jolma dompak halak, bahkan dompak Debata sandiri. Akibatna adong jolma manjahati halak na marparange nadenggan. Dipodahon si Petrus do parange siulahonon ni halak Kristen dompak halak na manjahati nasida. Manjahati lapatanna melukai. Naboi do i melukai hati marhite panginsahion, panuhasion ( Fitnah ), jala na boi do i melukai daging ala ni penganiayaan ( tindakan kekerasan fisik ). Molo masa haporsuhon sisongon i unang gaor roha ( tidak takut ). Maksudna, unang gabe mabiar mangulahon na denggan dibagasan Kristus. Boasa ? Ai martua do halak Kristen na manaon haporsuhon ala ni na marpangalaho hatigoran ( Pah. Mat. 5 : 10 – 11 ). Godang do upa sian Tuhan ( Pah. Mat. 5 : 12 ) Mat. 10 : 32 ). Udutna didok asa tongtong hobas mangalusi ganup na manungkun taringot tu na hinirim ni roha. Maksudna siap selalu mambahen pembelaan/jawaban tu angka na mangido pertanggungjawaban tarigot tu harapan ni halak Kristen. Hata “mangalusi” diterjemahon sian hata apologia (Gorik), Hata apologia marlapatan “pembelaan”, “jawaban”, “alus”. Mangalehon apologia na nidokna dison ndang marapologetik mampartahanhon secara pikiran ( logika akal ) taringot tu hasintongan ni haporseaon ni Kristen jala mambahensa boi di janghon pingkiran ni halak, manang asa boi dijalo gabe pandangan hidupna. A
pologia na dimaksud bersifat bersaksi do taringot tu haporseaon ni Kristen asa boi tarjalo halak/musu ( Pah. Alp. 1 : 7 , 16 ; Mat. 10 : 32 ; Ul. 4 : 29 : Kol. 4 : 6 ). Apologia na bersaksi na dipodahon dison ima cara mangalusi. Laos alani i do diondolhon si Petrus, molo mangalehon alus asa mardongan lambok ni roha dohot biar ( respect / hormat ). Unang dibagasan na marlobok taroktok (jantung berdebar ala ni biar / jantungan). Maksudna, dibagasan hati nurani yang baik/ murni. Tujuanna asa marhite alus dohot cara kesaksian sisongon i gabe disadari na manjahati i parulaonna na buruk/na sala i, laos gabe maila sandiri. Ujungna asa ala niparange na denggan i gabe dipasangap Debata di ari panuluhan = di hari Tuhan melawat mereka ( 1 Pet 2 : 12). Tangkas diondolhon apostel Petrus, tumagon halak Kristen i manaon haporsuhon ala ni ulaon na denggan, molo tung i roha ni Tuhan, unang ma ala ni ulaon na roa. Sipaingot dison asa unang mambaloshon hajahaton dohot hajahaton. Molo songon i gabe madabu do i tu dosa. Benget manaon haporsuhon ala ni dosa ndang marguna. Alai molo benget manaon haporsuhon siala ni ulaon na denggan ido asiasi di roha ni Debata (1 Pet 2 : 20).
Hahonaan tu Jamita
1. Sai masa do di hasiangan on songon pandohan “air susu dibalas dengan air tuba”. Lapatanna pambahenan na denggan dibalos dohot hajahaton manang hageduhon. Ndang pegalaman na luar biasa di halak Kristen na manaon haporsuhon ala ni na manghajongjongkon hatigoran ni Kristus, ala ni parange na denggan dibagasan Kristus. Namasa do i di sejarah ni hakristenon ala ni tanggapan na so tepat manang nasala taringot tu hakristenon dohot ala ni na anti tu hakristenon. Nunga masa jala na boi masa dope haporsuhon marrumang panginsahion, panuhasion (firnah), pangaleleion rodi pamunuon ala ni na manghatindangkon Kristus, ala ni parulaan na denggan marhite goar ni Kristus.
2. Ndang jadi tahuton mangulahon na denggan nang pe mangkorhon haporsuhon rodi hamateon. Halak Kristen na monang ima ndang talu manang sumurut mangulahon na denggan. Ia haporsuhon na di tano on satongkin do, ndang tetap. Asa unang mabiar mangida jolma na boi mamunu daging alai ndang marhuaso mamunu tondi. Mabiarma mida Debata namarhuaso mamunu tondi (Mat 10 : 28). Pasahaton ma tondi tu Debata jala tongtong mangulahon na denggan ( Pah 1 Pet 4 : 19). Martua do halak kristen na manaon haporsuhon ala na mangulahon na denggan di bagasan Kristus. Ai di Kristus do panguhumon jala tu parroha na tigor do mataNa. LehononNa upa di harajaon ni Debata di banua ginjang, nahot saleleng nilelengna ( Mat. 5 : 11-12 ; 10 : 32 )
3. Taluhononma hajahaton marhite na tongtong mangulahon na denggan ( Pah. Rom 12:21). Tutu belaon/paralohonon do haporseaonta di Kristus i. Alai dang mangalului asa mate Syahid (martir) dengan cara balas dendam, gabe manginsahi, manuhasnuhasi, tindak kekerasan. Dosa do pambelaon sisongon i. Di ugamo dia pe, ise na mate ala na mangulahon tindak kekerasan sebagai pembalasan tu na dietong kejahatan ndang targoar i mate syahid, alai mate marjahat, mate mardosa do i. Namate Syahid ima nadipamate ala ni na tongtong mangulahon na denggan dibagasan Kristus dohot na tongtong mangulahon na denggan sahat tu na mate.