Tuesday, October 20, 2009

Bahan Jamita, Oktober 2009

Jamita tu Minggu 17 Dung Trinitatis
Tgl. 04 Oktober 2009.
Nats Evangelium: 5 Musa 16:18-20

“ Ulahon ma Uhum Natigor ”

I. Patujolo

Turpuk on, na marisihon taringot tu na pambangkithon Hatigoran, marhite sian angka ula on ni panguhum, angka pemimpin, dohot angka panuturi. Di son si Musa naeng mangalehon perlengkapan tu sude angka pamarenta dina laho mamarenta dohot hatigoran, jala songoni dina laho paturehon sude angka masalah-masalah na terjadi di angka luat.

Si Musa namanguluhon bangso i mardalan di parhorsihan bertindak do ibana sogon sahalak hakim kepala, alai sude hakim-hakim na asing bertugas songon sahalak na manangani kasus-kasus yang biasa.

II. Hatorangan ni Turpuk

Sian turpuk jamita sadarion, adong 2 hal na naeng diondolhon tu sude halak na memiliki jabatan songon sahalak panguhum manang panuturi, ima:
Di sude angka Luat.
Namarlapatan mai, na gabe jambar huaso ni si Musa ima daerah kota, jala ndang jambarna daerah suku-suku. Alai angka pemimpin na adong di luat i, gabe halak i ma na bertugas di si (19:12). Di bagian na parjolo sian pandohan on, adong do penekanan na so pas tu struktur organisasi sian angka panguhum. Alai adong do na gabe tuntutan hatigoran tu nasida, ima dinalaho mangulahon Uhum ni Debata. Ala dibereng si Musa ma godang do angka panguhum dohot panuturi na so mangulahon ulaonna dohot denggan, jadi ro ma si Musa mangalehon poda tu nasida asa mamarenta di bagasan Uhum ni Debata. Alana sude na adong di diri nasida i, marhororoan do i sian Debata.

Ulaon na denggan, ima mangulahon Uhum ni Debata.

Molo didok mangulahon na denggan, ima mangulahon sude na sesuai tu Parenta ni Debata, dohot sude hata na nunga dilehon ibana sian naposona. Suang songoni ma dipangido si Musa, asa nasida mamarenta manang menyelesaikan sude masalah i secara adil. Isarana mai, molo adong halak na pogos ro tu angka Panguhum mangaluhon sada masalah ala ibana mandapot penindasan, manang kekerasan sian sahalak na mora(rentenir) ala godang utangna tu na mora i . Holan sahali do na pogos on maminjam hepeng sian halak na mora on, alai dibahen na mora i do bunga na tinggi tu ibana. Jala ndang boi di bayar na pogos i utangna i ala nunga magodanghu utang na i dibahen bunga ni pinjaman na. Rodi jabu dohot ladang ni na pogos i pe nunga di jalo rentenir on, ndang adong be arta ni na pogos i.

Laho ma ibana tu panguhum dohot tu angka panuturi, dihatahon ibana ma sude masalah na. Jadi dibege halak na mora on ma, ia halak na pogos on mangalualu tu Panguhum dohot panuturi. Maringkati ma na mora on tu Panguhum jala dilehon na mora on ma hepeng tu panguhum on songon sada silua manang uang tutup mulut. Ala dilehon hepeng na godang tu ibana, laos ndang dibege be sude arsak nang parungkilon ni na pogos i, jala mulak ma ibana.

Jotjot do halak na gabe di paotooto alani hepeng, jala jotjot do jolma na sega ngoluna alani hepeng. Alani i ma ro si Musa pasingothon panguhum dohot panuturi asa mangulahon ulaonna sesuai tu Uhum ni Debata. Angka aha ma na boi diulahon angka panguhum i, ima:
- ndang jadi papeolonmu uhum
- ndang jadi marnida bohi
- ndang jadi jaloonmu silua(susup/suap).
On na ma na ingkon diingot jala diulahaon angka halak na gabe panguhum. Molo nunga diulahon sude na on, ingkon tercipta do kemakmuran di luat i. Jala angka panguhum i pe nunga boi didok gabe pangula dohot pasauthon hata ni Debata tu jolma i.

III. Siparhusorhusoron

Ditingkinta na parpudion, ndang godang be panguhum na tigor ala nunga dilehon tu ibana hepeng laho pamonangkon perkara di pengadilan. Boha do cara na boi taulahon asa ndang be terjadi angka si songon ni?
Ra, taulahon mai dibagasan ngolunta. Boi do hita gabe panguhum na tigor, isarana ma i, molo tu angka natua-tua, jotjot do angka ianakhonna marbadai alani benda-benda kesayanganna dipangke kakakna, jala anggina merasa cemburu ala gumodang do dilehon hepeng tu kakak na on. Molo nunga adong na songon on, ingkon boi do natoras menyelesaikan masalah on, jala didok ma tu ianakhonna, ndang na pilih kasih nasida. Sarupa doholongna dilehon tu anggi dohot kakak na i. Songoni do nang Amanta Debata na dibanua Ginjangi. Ibana do Panguhum na sasintongna. Ibana mamarenta jala manguhum secara adil. Nunga diseahon hosana laho paluahon hita jolma pardosa on, jadi tauba ma sude pangalahonta na so denggan i, asa parjambar hita di harajaon ni Debata. Amin

Ginurithon ni Pdt. Jansen Simanjuntak, STh


Evangelium Minggu Tanggal 11 Oktober
Nats : Yohanes 13 : 12-17
Pdt. Happy Pakpahan
Parhobas di Kantor Pusat HKI


KERENDAHAN HATI

PENGANTAR
Siapakah pemimpin terbesar maupun sepanjang masa ? Siapakah pemimpin yang memiliki pengikut terbanyak di semesta ini? Jawabnya : Tuhan Yesus, Allah yang menjadi manusia untuk menebus dosa manusia. Walaupun masa kehadirannya di dunia sebagai anak manusia yang tidak lama, hanya tiga tahun saja, ia telah diakui sebagai pemimpin terhebat di semesta yang tiada tandingannya ! Bagaimana kita bisa mengetahui bahwa ia itu pemimpin terhebat sepanjang masa ? Dari hasilnya ! Tidak bisa dipungkiri lebih dari milyaran orang didunia telah menjadi pengikutnya. Lantas, dimanakah letak rahasia keberhasilannya ? Ia menerapkan metode kepemimpinan yang melayani atau The Servant Leader. Lihat saja kata "Pemimpin" di dalam Alkitab hanya disebut "enam" kali, sedangkan kata "pelayan" disebutkan lebih dari "sembilan ratus" kali. Hal ini bukannya berdasarkan sekedar teori Dia saja, melainkan telah dipraktekkan di dalam kehidupanNya sendiri. Coba bandingkan, jika semua Raja di sepanjang sejarah manusia ini, pada umumnya mengutus rakyatnya untuk mati bagi mereka, tetapi melalui DIA kita mengenal seorang Raja saja yang mau dan bersedia mengambil keputusan untuk mati bagi ”umatNya” ! Pada salah satu aktifitasnya, Tuhan Yesus, Pemimpin yang melayani, bahkan tidak merasa sungkan untuk mencuci kaki murid-murid-Nya (Yoh 13:3-5). Inilah yang menjadi pembahasan Nats pada minggu ini. Apa latar belakang, dan makna pembasuhan kaki murid-muridNya ini? Kita mulai pembahasannya.

PEMBAHASAN NATS

1. YANG TERBESAR YANG MELAYANI

Peristiwa Yesus membasuh kaki murid-murid-Nya ini terjadi pada waktu Tuhan Yesus makan malam terakhir bersama dengan para murid yang dikasihi-Nya. Untuk memahami pembasuhan kaki murid-muridNya ini, kita perlu melihat beberapa peristiwa yang melatar belakangi/mendahului pembasuhan kaki murid-murid ini :
  • Murid-murid Tuhan Yesus bertanya kepada-Nya siapa yang terbesar di antara mereka, setelah mereka mendengarkan pemberitahuan yang kedua mengenai kematian Tuhan Yesus (bnk. Matius 18:1)
  • Ibu Yohanes dan Yakobus meminta kepada Tuhan Yesus agar anak-anaknya duduk di sebelah kanan dan kiri Tuhan Yesus, hal itu disampaikan mereka setelah Tuhan Yesus memberi tahukan ketiga kali kematian-Nya kepada murid-murid-Nya (bnk. Matius 20:21). Sebetulnya hal itu adalah keinginan dari anak-anaknya, yaitu Yohanse dan Yakobus (baca Mrk. 10:35-45).
  • Murid-murid Tuhan Yesus terlibat pertengkaran pada sebuah perjalanan perihal siapakah yang terbesar diantara mereka (bnk. Markus 9 : 34). Dan jika kita lihat dalam Lukas 22:24, pertengkaran di antara para murid Tuhan Yesus berlanjut di sekitar meja makan pada saat perjamuan makan yang terakhir mengenai siapakah yang terbesar di antara mereka.
Mengetahui akan hal ini, bukannya berargumentasi, Tuhan Yesus justru menanggalkan jubahNya, mengambil kain dan membasuh kaki murid-murid yang dikasihiNYa. Ini diluar kebiasaan dan tidak disangka mereka. Tidak lazim seorang “Guru” membasuh kaki murid-muridNya.

Untuk memahami apa yang dilakukan Tuhan Yesus ini, mari kita lihat konteks kebiasaan masyarakat waktu itu, bahwa biasanya keluarga-keluarga yang kaya mempunyai budak yang berdiri di pintu untuk menuangkan air dari bejana dan berlutut untuk membasuh kaki tuannya dan kaki tamu-tamu yang kotor dan berdebu, dan mengelap kaki mereka dengan kain lenan. Nah, pada waktu itu diruangan jamuan sebenarnya telah tersedia air dalam bejana dan kain lenan, tetapi tidak disediakan budak untuk membasuh dan mengelap kaki mereka. Tetapi tidak ada satu pun di antara murid-murid Tuhan Yesus yang mau mengambil peran budak untuk membasuh dan mengelap kaki Tuhan Yesus dan murid-murid lain yang kotor. Karena apa? Karena mereka masing-masing terlalu merasa Besar untuk melakukan hal itu, mereka merasa bukan mereka yang layak melakukan itu (bnk. Pertengkaran mereka sebelumnya tentang siapa yang terbesar - Markus 9:34). Tetapi, Yesus melakukan peran yang tidak mau dilakukan oleh murid-murid-Nya.

Lantas apa makna yang diajarkan sang Guru melalui peristiwa itu? Apa pesan rohani yang mau diungkapkan Yesus dalam tindakan itu ( parable in action ) kepada kita saat ini? Kita simak. Dalam budaya Yahudi konteks waktu itu, sifat rendah hati merupakan satu kelemahan. Melihat Yesus, Guru mereka, melakukan tugas pencucian kaki untuk menunjukkan kerendahan hati melalui pelayanan telah memutarbalikkan sepenuhnya sistem penilaian mereka. Para murid diingatkan bahwa tugas dan tujuan mereka sebagai murid-Nya bukanlah prestise sosial, atau gila hormat atau status tentang siapa yang terbesar. Melainkan justru kerendahan hati dan melayani sesama.

Penanggalan jubah oleh Tuhan Yesus itu (tithenai) melambangkan penyerahan nyawanya. Karena dengan menyerahkan hidupnya Dia membasuh (menghapuskan) dosa kita semua. Tindakan Yesus membasuh kaki murid-murid-Nya adalah sebuah pengajaran dan teguran kepada murid-murid-Nya yang terus-menerus bertengkar tentang siapa yang terbesar. Mereka mungkin susah memahami tindakan rendah hati ini, tetapi pelajarannya jelas bahwa konsep ”siapa yang terbesar” berpusat pada : kain/handuk (menjadi pelayan), bukan berada di “pundak”. Jika Guru dan Pengutus mereka rela melakukan pekerjaan yang teramat hina, yang hanya budak non yahudi boleh melakukannya, maka para murid-Nya pun, terpanggil melakukan hal yang sama (bdk. Yoh. 15:20).
Bagaimana dengan kita saat ini? Apakah kita telah hidup dalam kerendahan hati? Atau apakah kita merasa terlalu besar untuk melayani orang lain? Misalnya, apakah di rumah tangga dan dunia pergaulan-kekerabatan kita terkadang merasa terlalu besar dan terlalu benar untuk meminta maaf atau mengampuni? Apakah dirumah terkadang kita mengabaikan pekerjaan-pekerjaan kecil karena menganggap kita terlalu besar? Bagaimana di dunia pekerjaan ? Mungkin banyak diantara kita sudah menjadi atasan di pekerjaannya, mungkin ada yang menjadi pemilik perusahaan dengan belasan hingga ratusan pegawai. Kita hidup dalam konsep umum pemahaman bahwa : sudah merupakan satu kewajiban mutlak dari seorang bawahan dimana mereka harus menghormati pimpinannya. Ini membuat anda dalam keseharian menunggu untuk disapa lebih dahulu, menunggu untuk dihormati, tidak ditentang kalimat dan keputusannya, menunggu dibukakan pintu, menunggu dilayani. Dan di pemikiran anda itu sudah terpola dan jika sesuatu terjadi diluar hal itu anda tersinggung atau bahkan cenderung marah. Jika demikian anda belum hidup dalam kerendahan hati yang melayani. Nats mengingatkan mari hidup dengan kerendahan hati dan menjadi berkat melalui pelayanan kita. Sebagai TUHAN yang berkuasa atas segala hal, Tuhan Yesus sendiri tidak pernah memilih kenyamananNya sendiri; melainkan, Ia memilih untuk melayani. Dalam Yoh. 15:12-13, Tuhan Yesus menyampaikan "kamu juga berbuat sama seperti yang telah Kuperbuat kepadamu." Demikianlah hendaknya kita orang Percaya kepadaNya. Banyak hal yang dapat kita lakukan sebagai buah kerendahan hati didunia pekerjaan kita. Salah satu wujud pelayanan sebagai atasan bisa juga diwujudkan dalam bentuk ”pelayanan” mengusahakan agar kesejahteraan bagi bawahan maupun orang disekitar anda juga.

Bagaimana di lingkungan pelayanan – Gereja, apakah kita telah hidup dalam kerendahan hati? Sebagai orang percaya kepada Kristus, kita jangan terjebak dalam memperdebatkan siapa yang terbesar-termulia-terkudus-tersuci. Kita adalah sama-sama Imamat yang Rajani (1 Petrus 2:9). Pendeta bukan lebih besar dari Sintua, Sintua bukan lebih besar dari Jemaat dan sebaliknya. Tohonan yang kita terima bukan untuk memerintah melainkan untuk melayani dengan sebuah tujuan yaitu membawa setiap orang kepada persekutuan yang lebih dekat kepada TUHAN Yesus Kepala Gereja. Demikian juga orang-orang yang merasa telah memberi/menyumbang banyak ke Gereja, orang-orang yang orang tuanya atau ompunya di masa lalu telah memberikan satu atau beberapa hal ke gereja, jangan jadikan itu alasan kita tinggi hati, dan masih hidup di masa lalu dengan terus mengungkit-ungkit semua yang diberi. Justru jadikan semua itu menjadi berkat dengan sikap hidup yang tetap rendah hati dan turut andil dalam pelayanan. Jika semua orang percaya “berlomba” memberikan pelayanan yang terbaik kepada sesama, niscaya akan tercipta sebuah persekutuan yang saling membangun dan menjadi berkat bukan hanya kepada sesama umat, melainkan juga kepada seluruh ciptaan. (bnk.Matt. 23:11 “Barangsiapa terbesar di antara kamu, hendaklah ia menjadi pelayanmu.)

KRISTUS TUHAN DAN GURU KEHIDUPAN

Pada ayat 13-15 dikatakan : “Kamu menyebut Aku Guru dan Tuhan, dan katamu itu tepat, sebab memang Akulah Guru dan Tuhan.Jadi jikalau Aku membasuh kakimu, Aku yang adalah Tuhan dan Gurumu, maka kamu pun wajib saling membasuh kakimu; sebab Aku telah memberikan suatu teladan kepada kamu, supaya kamu juga berbuat sama seperti yang telah Kuperbuat kepadamu. Pada ayat 13 disebutkan urutan : “Guru dan Tuhan”. Tetapi kemudian dalam ayat selanjutnya Kristus mengubah urutannya menjadi “Tuhan dan Guru”. Urutan ini penting, sebab hal itu mencerminkan siapakah Kristus dan bagaimana kita mengikut Dia. Kekristenan ternyata bukanlah sekedar sebuah filsafat yang harus dipelajari terlebih dahulu tetapi adalah tentang seorang Tuhan yang harus ditaati. Jangan terbalik, Dia ingin agar kita pertama-tama bersedia taat, baru kemudian belajar. Bila kita tidak benar-benar menjadikan Dia Tuhan dalam hidup kita, maka Ia bukanlah guru kita. Kata Tuhan yang dipakai di ayat ini di dalam bahasa Yunani artinya ”penguasa tunggal hidup” kita. Kristus adalah penguasa satu-satunya, tidak ada yang lain. Dia adalah Tuhan dan Guru kita.

KEBAHAGIAAN DALAM PELAYANAN
Gereja adalah Tubuh Kristus, dan sebagai anggota Tubuh Kristus dipanggil untuk melayani dengan rendah hati (Mat 20:28, Kolose 3:23-24). Banyak orang salah mengerti tentang tujuan gereja. Orang-orang datang dan mengevaluasi Gereja dengan perspektif apa yang gereja itu berikan/tawarkan kepada mereka, mereka ingin dilayani tanpa melayani. Padalah sebagai Imamat yang Rajani (1 Petrus 2 : 9) adalah tugas kita untuk melayani dan membangun persekutuan di Gereja. Istilahnya : Janganlah kita pergi ke gereja dengan 'sebuah serbet makan', menunggu untuk disuapi makanan; sebaliknya kita pergi dengan 'sebuah celemek', siap untuk melayani. Dari ayat 17 Tuhan Yesus mengajarkan, bahwa kebahagiaan didapat jika kita melakukan pelayanan kepada orang lain. Akan tetapi, jangan melayani Tuhan yang dilakukan karena terpaksa, rutinitas tanpa memaknai, hal itu bisa membuat kita kecapekan baik secara fisik, emosional dan keuangan. Tetapi baiklah kita melakukan pelayanan dengan iklas dan murni kepada TUHAN, maka kasih karunia Tuhan membuat merasakan kebahagiaan dalam pelayanan (bnk. Ibr. 12:2). Dan jika ada diantara kita merasa segala jerih payah pelayanan kita tidak mendapat penghargaan-apresiasi baik dari orang lain, ingatlah TUHAN melihat segala sesuatu yang kita kerjakan untuk Nama-Nya. Dia melihat setiap kali kita melayani. Mungkin orang lain tidak tahu, mungkin orang lain tidak berterima kasih, tetapi di Sorga, semuanya itu akan dihargai! (Ibr 6:10). Menjadi hamba Tuhan, melayani, itu bukan pekerjaan yang membosankan –tetapi suatu kehormatan. Waktu kita melayani dalam kapasitas kita masing-masing, kita sebenarnya sementara melayani Kristus. Ingatlah, suatu perbuatan kasih untuk melayani orang lain tidak akan merendahkan diri kita.

PENUTUP

Meskipun Yesus adalah Allah yang Maha kuasa tetapi Ia menunjukkan kuasa-Nya melalui kerendahan hati pelayanan. Tidak ada satu pun kelebihan dalam diri kita yang patut kita banggakan jikalau kita membandingkan diri kita dengan Allah. Tetapi seringkali yang terjadi adalah kita terlalu sombong dan membanggakan diri kita. Karena itu, Nats minggu ini mengajak kita untuk berkomitmen hidup dalam kerendahan hati, menjadi pelayan bagi sesama demi kemuliaan TUHAN. Kerendahan hati bukanlah hasil dari perjuangan dengan kekuatan diri sendiri untuk menaklukan “si aku” yang selalu mau menonjol, tetapi adalah hasil penyerahan diri secara total kepada Allah. AMIN.


Jamita Minggu 19 dung Trinitatis

Debata Mandongani Angka Nasinuru-Na
Tgl. 18 Oktober 2009
2 Musa 4 : 10 - 17
Pdt. M. Lumban Gaol, S.Th
Parhobas di Ktr. Pusat


Patujolo:

Disada buku nasinurat ni Max Lucado na berjudul "Temukan ‘Sweet Spot’ Anda" didok ibana, "unang pola holsohon hamu kehalian naso adong di hamu. Unang pola dihaliangi roham angka hagogoon na adong dihalak. Narumingkot, pahehe jala pabangkit ma halobian na adong di ho, laho mambahen nadumenggan bahen di Debata".

Di na jinou ni Debata si Musa laho suruonNa laho mamboan bungkas bangso Israel sian parhatobanan Mesir, ganggu do ibana jala ndang pos rohana atik pe Debata na marsuru. Ganggu rohana atik so porsea bangso i jala ndang manangihon ibana. Ganggu rohana manimbangi hadirionna naso boi gabe uluan (ay.10). Sai marsidalian do ibana asa unang ibana mangulahon parsuru ni Debata, jala dirajumi si Musa do na ummalo hahana si Aron sian ibana, gabe masidalian ibana mandok: Iale Tuhan, ua suru ma manang ise lomo ni roham! (ay14), mambahen tarrimas Debata.

Hatorangan:

Di nasai tongtong dipapisatpisat bangso Misir bangso Israel, asi do roha ni Debata jala di jou ma si Musa naeng bahenon ni Debata laho manguluhon bangso i haruar sian parhatobanan I (2 Musa 2:23-25, 3:10). Alai boha do alus ni si Musa ? Ise ma ahu pola, tung dapothononku raja Parao i, tung paruaronku halak Israel sian Misir? (2 Musa 3:11). Alai dipapos Debata do rohana na donganNa ibana jala nunga dipabotohon nanaeng siulaon dohot sidohononna (2 Musa 3:12-22). Alai sai tongtongtong ganggu roha ni si Musa jala sai maralus tu Debata (2 Musa 4:1). Nang pe songon i, sai tongtong dope denggan alus ni Debata patoguhon jala pahothon rohana marhite namambahen angka tanda (4:2-9). Alai sai tongtong do ganggu roha ni si Musa. Jala sian alus na i ditulahi do parsuru ni Debata na tu ibana. Boasa ? Sai dirajumi ibana na so tau (tidak mampu, tidak sanggup), jala minder (tidak percaya diri) : "Iale Tuhanku, ianggo ahu ndang jolma parhata ahu, nang olat ni nantuari, nang olat ni nantuarisada, nang olat ni dung mangkatai Ho dohot naposom, ai dokdok do pamanganku jala hallang dilangku." (10). Nang pe naung tarrimas Debata, sai tongtong do manganju Debata, jala dilehon do pangurupi di ibana laho manghatahon Hata ni Debata, i ma si Aron hahana i (4:14-16), gabe saut ma si Musa mamboan bangso i haruar sian tano parhatobanan i.

Adong do pigapiga na naeng si guruhononta sian si Musa i:

1. Di naung madabu si Musa sian parngoluon nasonang sian anak ni boru si Parao gabe sahalak parmahan mamabahen ibana gabe minder (tidak percaya diri). Kejatuhan Musa dari anak angkat putri Firaun menjadi seorang gembala membuat Musa minder. Namasa di parngoluon ni jolma angka haporsuhon (angka kegagalan) boi do mambahen jolma gabe minder (peristiwa kegagalan seseorang dapat mengubah orang yang percaya diri menjadi minder). Marpardomuan do i tu cara pandang/pola pikir mangadopi angka masalah.

2. Molo ta etong pandohan hata "ahu" (si Musa) di ayat 10, pola adong 4 hali di dok. Hata i patuduhon panghaholongi di diri na marlobian. On ma sada tudutudu ginjang ni roha. Molo lam timbo ego ni sasahalak mambahen ibana gabe ginjang roha manang minder. Pangalaho on mamboan jolma gabe egois: mementingkan diri sendiri jala mangarajumi ndang ringkot halak naasing. Boha do mangatasi i? Asal ma olo dipaimbaru Debata. Pilippi 2:3b-4 mandok : "alai sian toruk ni rohamuna be ma rajumi hamu donganmuna sumurung sian dirimuna! Unang ma na ringkot di hamu be matahon hamu, dohot ma na di dongan!. Paduahon: tabahen ma halak na asing rumingkot sian diri sandiri.

3. Di dok si Musa do naso malo ibana manghatai. Patuduhon na holan hagaleon/hahurangan do sai dipingkiri ibana. Ndang dipardulihon ibana halobian na adong di dirina. Manang dohot pandohan na asing, sai sisi negatip do diparrohahon. Maraleale ma pangalaho sisongon i dohot halak nasai mengkritik, holan mamereng angka na hurang. Di buku "How Full is Your Bucket?" na sinurat ni Tom Rath dohot Donald O. Clifton Ph.D dipatorang disi sada penelitian hurang lobi 30 taon tu 839 pasien di Klinik Mayo. sian penelitian i halak na optimis memiliki resiko yang lebih kecil untuk mengalami kematian dini. Di dok muse, selain memperpanjang usia, emosi positif dapat menyembuhkan rasa sakit, trauma, dan dalam waktu yang lebih cepat. Alani i, unang ma gabe halak na minder molo naeng ganjang umur!

4. Dibaen si Musa do Debata Parholong i gabe Tarrimas. Sikap mider boi do mambahen tarrimas Debata. Dosa do nian namambahen tarrimas Debata. Alani i pangalaho minder boi manait jolma i tu dosa. Boasa ? Nunga ditompa Debata jolma i tumiru Ibana (1 Musa 1:27). Molo minder jolma i hinorhon ni dosa do i (pat. Si Adam dohot si Hawa na martabuni, ala maila, tidak percaya diri, minder tu Debata, 1 Musa 3:8).

5. Ujung na boi do diboan si Musa bangso Israel haruar sian Misir mamolus Laut rara. Gabe boi halak na minder manguluhon bangso nabalga jala mamboan taripar mamolus Laut rara, ala: parjolo, Olo si Musa porsea jala satia (taat) tu Debata nang pe dimulana i minder ibana. Paduahon: olo si Musa mangalangkahon/mangulahon (bertindak) nang pe godang angka hagaleonna. On do kunci utama laho mangatasi keminderan. Alani i , tabolongkon ma sikap minder Ganup angka naporsea dijou Debata laho mangulahon misi sian Debata. Adong be do ulaon dipasahat Debata tu ganup jolma na tinompa Na i, alai ala naung madabu jolma i tu bagasan dosa mamabahen ndang sempurna be jolma i, gabe sega laho mangulahon panjouon i. sude do taruli tu panjouon haluaon, ai dihalomohon Debata do asa dapotan haluaon sandok manisia na tinompa-Na i, marparsaoran na denggan dohot Ibana. Tutu, adong do na tarjou tu ulaon na khusus marpardomuan tu sangkap haluan ni Debata songon na dibaritahon di Bibel i (mulai sian si Adam sahat tu Jesus Kristus, tu angka Sisean nang Paulus)

Sian sudut hajolmaon, marragam be sikap ni jolma i marpardomuan tu panjouon ni Debata:
- Adong do na tung porsea situtu na jinou ni Debata ibana jala mambahen i gabe visi ni ngoluna.
- Adong namarungkil di na jinou ni Debata ibana parsidohot mangulahon Parbarita Naulion i.
- Adong na sai lulu di panjouon ni Debata di ibana
- Adong na so parduli di panjoun ni Debata, jala sai lalap mangolu bahen di dirina sandiri.

Sipahusorhusoron:

"Ai songon piningkiranna di bagasan rohana, songon i do ibana tongon.." (Poda 23:7a)
Manusia akan menjadi seperti apa yang ia pikirkan tentang dirinya. Manang dohot pandohan na asing: bo tarihot jolma alani pingkiranna sandiri, jala pingkiran i boi do nadenggan manang na roa. Trauma na dialami jolma di masa lalu boi membentuk dohot mamabahen dampak tu ngoluna. Aha do bahenonta mambalos na denggan naung binahen ni Debata tu hita ? Na jinou jala sinuru ni Debata si Musa laho mangulahon sada ulaon nab alga na pinasahat tu ibana, andul do pangalusina mambahen jut roha jala tarrimas Debata: "Iale Tuhan, ua suru ma manang ise lomo ni roham!". Si Musa naung taruli godang asiasi jala pangurupion ni Debata saleleng di ngoluna manjua tu panjouon ni Debata laho paluahon bangsona i sian parhatobanan dohot pamisatmisat ni halak Misir. Disangkapi si Musa do pabalihon ulaon i sian dirina. Sai unang ma hita manulahi ulaon na pinasahat ni Debata tu hita, matua sai urupan jala pargogoion ni Debata do hita mangulahon i.
Di ari parpudion, godang jolma na mauas male di hatigoran ni Debata, jala ulaon ni angka naporsea do laho pasombuhon nasida marhita ulaon panghobasionta "Manang ise na manongsong pinggolna maradophon angguk ni na parir, joujou nang ibana sogot, hape ndang adong na mangalusi." (Poda 21:13).

Sibonsiri ni panjouon ni Debata tu si Musa, ima ala haporsuhon ni bangso ni Debata di Misir. Dung i ninna Jahowa ma: Nunga tangkas huida pardangolan ni bangsongku na di tano Misir i, jala nunga hutangihon angguhangguknasida i maradophon angka na pasosaksosak nasida; ai nunga huboto parniahapannasida i. (2 Musa 3:7). Tartaban do bangso Israel di Misir, dipaporsukporsuk. Ndang adong tarbahen nasida so holan joujou tu Debata. Mauliate ma di Tuhanta na so olo manutup sipareonNa di joujou dohot tangiangta.

Diboto si Musa do ulaon si ulaonna i, alai dirimpu do holan ala ni habisuhon dohot gogona sandiri ibana laho mangadopi raja Parao. Nian nunga dipapos Debata rohana: Ala ni umbahen tuat Ahu paluahon nasida sian tangan ni halak Misir, jala paruarhon nasida sian tano on tu tano na denggan jala na lambas, tu tano habaoran ni susu dohot situak ni loba, tu tano inganan ni halak Kanaan dohot Het i dohot Amori dohot Perisi dohot Hevi dohot Jebusi. (2 Musa 3:8). Debata sandiri ro laho mangurupi hita diangka hamaolon na atadopi. Sai tongtong do dihaholongi Debata hita, nang pe sipata gale haporseaonta i: Alai ia Debata, dipapatar do holong ni rohana i di hita, uju pardosa dope hita, ai disi do mate Kristus humongkop hita. (Rom 5:8).

Dijou Debata do hita laho manghobasi Ibana marhita na mangulahon lomo ni rohaNa i. Di jou hita asa rap dohot Ibana magulahon naung sinangkapanNai bahen di portibion, nang marhite mangajari dakdanak (Singkola Minggu), ulaon asiasi, marbarita Nauli, dohot marhite angka ulaon panghobasion naasing. Molo songgop hagangguon dohot losok ni roha, sai luluan do alasan unang niulahon songon si Musa i. Alai di dok Debata do "Ai jadijadianna do hita, angka na tinompa di bagasan Kristus Jesus, asa marulaon na denggan hita; ai angka i do dipature Debata hian, asa taparangehon i." (Epesus 2:10). Boto hamu ma: ndang halak na boi di lului Tuhan i laho pangkeonNa, alai halak na olo do. Sian Debata do nasa hagogoon, hatauon dohot parbinotoan. Amin.



BAHAN EVANGGELIUM
Minggu 20 Dung Trinitatis
Josua 1: 6 – 9
Tanggal, 25 Oktober 2009

“Pir ma Tondim”

1. Marsihohot ma hita di bagasan Hata ni Tuhan i.

Molo dipillit Debata angka naposona, dibahen Debata do surusuruan mangaramotisa, songon jaminan pandonganion ni Debata. Dalan ni Debata patandahon huasona tu sude na tinompaNa i, dipillit Debata do bangso Israel. I ma bangso naum metmet jala na so margogo, alai gabe tarbarita jala margogo ala pamilliton ni Debata. Laho mamasuhi tano Kanaan, mulai sian peristiwa Jeriko disi tung tandap do dipatudu Debata pandonganionNa marhite haroro ni surusuruan. Ndada holan si Josua didongani Debata alai sude angka napinillitna didongani marhitehite surusuruan (Psalm 91:11). Songon i do saluhut halak Kristen na porsea di tingkion tongtong do didongani Debata marhite surusuruanNa di bagasan pardalanan ni ngolunta.

Ndang dipasombu Debata si Josua di bagasan biar sai tongtong do didongani Debata ibana. Ndada holan si Josua na manguluhon bangso i alai Debata sandiri do na maringanan di tongatonga nasida huhut manguluhon nasida di sude ulaonna. Hamonangan ni halak Israel ndada alani hagogoon sinjata, ndada alani hagogoon pardangingon, alai huaso ni Debata na mandongani nasida. Marrupahon sada tanda nampuna ni Debata bangso Israel, tarida do i marhite PatikNa. Patik i marguna do mangaramoti parrohaon bangsoNa, jala gabe ditanda, diboto angka na denggan dohot na roa. Gabe sada sorminan di ganup partingkian di ragam ni pangalaho na maralo tu lomo ni roha ni Debata. Patik i do na manogunogu ganup halak tu lomo ni roha ni Debata. Di bagasan patik i do partinandaan ni bangso i tu Debata huhut mangaramoti habadiaon ni bangso i sian ragam ni haramunon ni portibi on. Patik i do na gabe songon handang na paasingkon bangso i sian sude bangso na di portibi on huhut manogu nasida tu dalan lomo ni roha ni Debata. Alani do didok: “Unang meret buku ni patik on sian pamanganmu, sai pingkirpingkiri ma i arian dohot borgin, asa di radoti ho……..”(ay.8)

Manghaholongi Debata ndada boi holan hata, alai aturan (patik) manghaholongi sian sude ngolu niba do i. Manghahologi sian nasa roha, sian nasa ateate, sian nasa gogo. Lapatanna, mengasihi Tuhan Allah secara lahir batin, dohot marhite parange siganup ari. Ndang boi jolma i marnirpang tu hambirang manang tu siamun pe. Ingkon marsihohot jala marojahan dibagasan patik nang hata ni Debata. Jala laos di bagasan ni i tarida hasatiaon maradophon Debata sitolusada i. Turgas dohot tanggungjawab ni bangso ni Debata i ma manghaholongi Debata sian nasa ateate dohot sian nasa gogona. Tarida do i nang di pamungkaan lapatan ni patik na sampulu i. Didok ingkon dihabiarai rohanta Debata, ingkon holong rohanta di Ibana. Holong ni roha tu Debata do hunci pangulaon patik. Ndada mangasahon gogo ni jolma na tarbatas. Molo jolma i mabiar jala humolong tu Debata asa tu nasa na adong, diajari biar dohot holong na songoni do hita asa boi mangulahon patikNa.

Nasa jolma na targoar siradoti hata ni Debata, paumbukhon ni i do gulmit ni ngoluna tu lomo ni roha ni Debata. Tontu godang do hamaolon laho patulushon i. Ringkot ingotonta, Patik ni Debata dalan sipangkeonta do i laho mangalului dalan haluar sian hamaolon i (sulusulu di naholom tungkot dinalandit). Lapatanna, diigil Debata do peran aktif ni jolma laho mangulahon patikna i. Ai molo dung tiur dalan sidalananta di siala pangurupion ni Debata, ndang na marlapatan gabe so adong hamaolon siadopanta. Alani do dilehon hataNa, patikNa laho manghaholongi hita. Mangurupi huhut mampargogoihon hita laho mangaradoti hataNa.

2. Sai Urupanna jala hamonangan do ujung ni pardalananta.

Mansai borat do ulaon dohot tanggungjawab ni si Josua laho manguluhon bangso Israel bongot tu tano Kanaan. Torop do musu na gogo mangambat nasida di pardalanan ni bangso i. Huhut muse sai tangkang do roha ni halak Israel, godang tuntutan manang pangidoan ni bangso i. Godang serangan sian duru dohot parsoalan di tongatonga ni bangso i di adopi si Josua. Nian nunga adong pengalaman ni si Josua, ai sanga do rap ibana dohot si Musa mamboan bangso i. Alai nang pe songon i di bagasan biar do ibana. Ndang sanggup jala ndang mampu ibana didok rohana manguluhon bangso Israel i. Di hatiha na songon i ma Jahowa mandok tu ibana di turpuk on: “Pir ma tondim………”.

Adong do manang na piga na boi taida sian pandohan i: Parjolo, Ndang di loas Debata naposona di bagasan biar. Sai dipapos Debata do roha ni naposona i paboa na sai tongtong do di dongani jala di urupi bangso i di bagasan pardalanan na. Debata do na mangamudihon pardalanan ni bangsoNa i. Sai na pasupasuon na do naposona i manguluhon bangso i. Paduahon, Debata papirhon tondi ni naposona. Molo tung tahutan naposona i mangadopi ragam ni tantangan na sai mansai godang Debata do patauhon ibana di na laho mangadopi ragam ni hamaolon i. Ndang paloason ni Debata naposoNa, bangsoNa i marmara. Sai na sonang do nasida di bagasan pardalanan ni ngoluna laho mamongoti tano Kanaan. Napatoluhon, Urupan ni Debata do naposoNa, bangsoNa di ulaon napinasahatna. Sandok ingkon digomgomi hata ni Debata do parngoluon ni angka na porsea i arian dohot borgin. Ingkon digomgomi patik i do sandok dagingta on asa sude panggulmiton, parsoranta, ingkon tongtong patuduhon na halak sihaholongi Debata do hita mardalan di bagasan patik ni Debata. Napaopathon, Debata mandongani naposona, bangsona manang tu dia mangalangka. Ndang dipaloas Debata naposona, bangsona i mardalan di bagasan lomona sandiri. Debata do manogunogu, papitahon langka ni angka na porsea i. Sai di patuduhon Debata do dalan sidalanan ni angka na porsea i asa hombar tu lomo ni rohaNa. Dipatongontongon Debata do ngolu ni naposona, bangsona tu aek na tio dohot jampalan na lomak. Sai tu hasonangan do di sangkapi Debata ngolu ni angka n porsea i. Napalimahon, Debata manaluhon musu ni bangsona. Ndang paloason ni Debata bangsona i gabe talu bahenon ni musu na. Sai na ondingan ni Debata do na porsea i sian ragam ni angka musu. Alani i do didok: “Jahowa do marporang humonghop hamu, asal ma hohom hamu” (2 Musa 14: 14). Hamonangan ni na porsea i i ma haoloon, haunduhon mangulahon hata Ni Debata. Molo hohom angka na porsea i jala hata ni Debata dihangoluhon sai na hamonangan do ujung ni pardalanan ni ngoluna. Tung so tatapon ni na porsea i do mara, talu maralohon musu molo mian jala mangolu di bagasan hata ni Debata.

Di partingkian sinuaengon, ise do na targoar naposo ni Debata?. Halak Kristen do naposo ni Debata di tingkion. Ndang holan parhalado, alai sude ruas ni huria na porsea tu Debata. Namardalan do hita di portibion manuju sambulo ni tontinda i ma Surgo hasonangan i. Dipardalanan on, mansai godang do si habiaran, musu sian portibion dohot sian dirinta sandiri. Jotjot do hita mabiar jala tahutan mamereng hinagogo ni huaso ni portibion. Alai songon halak Kristen hita, manjua do hita suruon ni Tuhanta laho pararat hataNa?. Songon pandok ni Debata tu si Josua, songon i do pandok ni Debata tu hita. Asa ndang mnjua, alai naeng ulahononta do ulaonta i tu lomo dohot hata ni Jahowa. Ingkon lam tu toropna do na porsea marhite ulaonta. Tuhanta do mangurupi dohot mandongani hita di siulonta i. Di papir do tondinta asa unang mabiar hita. Tapangke ma gogonta dohot hahipasonta tu lomo ni roha ni Tuhan i. Tapasiding ma angka na so marguna, alai mian ma di patik ni Debata. Huhut benget ma hita molo masa pangunjunan. Haposan do Debata na marsuru huhut mandongani hita. Antong las ma rohanta mangula angka ulaonta, unang di bagasan biar. Debata mandok: “Pir ma tondim”.

Pinatomutomu ni:
Pdt. Eben Hutasoit