Tuesday, February 23, 2010

Artikel Bina Warga HKI Edisi Februari - Maret 2010

TARINGOT TU MANGULA DI HURIA
TARLUMOBI MA I ULAON SINTUA
(Pdt. Langsung Sitorus)

(Sambungan edisi lalu)

Maranggaran do ganup huria. Ingkon barani do huria mardalan hombar tu anggaran na binaenna. Molo hurang ampit anggaran i, ba marrapot angka parhalado mangarevisi a nggaran, asa gabe anggaran perbaikan (parbalanjoon ni huria na pinampit didalanhon. Ndang boi manguba pardalan ni anggaran holan ala ni panghataion ni bendahara dohot guru huria manang pandita. Alana, molo sude ruas dohot parhalado ni huria mamboto situhukon nasida na marhuria, dohot ma nasida manangianghon i jala mambahen asa tuk anggaran i.

7. Sude sintua di sada huria ingkon ma kompak, hottot paralealeonna. Mardomu tusi, unang muramura hansit roha ni sada sintua dibaen donganna sintua. Asa boi songon i, unang sintua sai manangkupi hata naroa na sai dipararat manang ise pe. Alai molo tung gabe marhabahaba barita naroa, tangkas ma marpungu sude sintua, martangiang, jala dibagasan halambohon ma manungkun songon dia do pangalaho ni barita i. Molo dung tangkas holan fitnah do barita naroa i, tangkas ma sude sintua manjaga huria i asa unang tartuktuk ala ni barita i. Molo toho do barita naroa i, tangkas ma di bagasan holong dipasahat tu sintua i pinsangpinsang sian TUHAN Jesus. Jala ditogutogu ma na hona pinsang i manopoti hahuranganna di jolo ni huria. Molo dung ditopoti salana, denggan ma ibana dijangkon gabe ruas naburju di huria i, na ingkon boanon ni angka ruas di tangiangna asa margogo sintua i manahan pangontak ni dosa naung sinesaan i. Molo manahan do sintua i manea hadokdokon ni sorop ni sibolis i, gabe dohot do ibana mangaleon tiruan tu huria i, boha manaon na hansit ala hea ditaluhon sibolis. Alai godang nama nuaeng gabe pintor pinda huria angka sintua na dipinsang ala sala ulaonna. Nang pe songon i, huria ingkon tangis do molo adong sintua manang ruasna na songon i.

8. Marjamita, i ma sada ulaon ni sintua na olo dohot marbarita nauli. Tontu ingkon adong do sijamitahononna, i pe asa boi sintua i marjamita. Jadi ingkon malo do ganup sintua mangarade di utokutok dohot di dirina taringot tu aha sijamitahononna. Ingkon tangkas do botoon ni sintua na naeng marjamita, ia marjamita ndang sai sarupa dohot na marceramah. Ndang sarupa na mandok hata di paradatan dohot na marjamita. Marjamita ndatung na marpollung manang mallesing. Marjamita i ma pasahathon baritanauli manang lomo ni roha ni Jahowa baenon ni jolma na jinamitaan i di tingki ni ngoluna di tano on. Mardomu tusi, ganup nanaeng marjamita, ingkon marusaha do laho mamboto dohot mandapot aha do lomo ni roha ni Jahowa siulahonon ni sijamitaanna saonari on; aha do hata ni Jahowa tu hami jolma sinuaeng on? Sada sijagaon ni nanaeng marjamita, i ma: sotung ibana annon manjamitahon angka aha na nipikkir-pikkirhon ni rohana sambing, gabe dietong rohana angka hata nanidokna dijamitana i, i do hata dohot lomo ni roha ni Jahowa na langsung ro sian Jahowa. Ingkon tangkas do auhonon ni nanaeng marjamita, ia dirina dohot pamanganna, dipangke Jahowa patoranghon lomo ni roha-Na sibegeon ni jolma sinuaeng on. Jadi ingkon manghatai do tondi nanaeng marjamita i dibagasan TONDI tu Jahowa, manungkun aha do lomo ni roha ni Jahowa. Mardomu tusi ma, bungkaon ni nanaeng marjamita i ma turpuk sian bibel nanaeng sijamitahononna. Sian turpuk i, botoonna ma aha do lomo ni roha ni Jahowa dipasahat tu jolma i najolo, alai tong dope hona i tu jolma sinuaeng on. Alana sangkap hatuaon ni Jahowa sibaneonna tu jolma i dang maruba i sian najolo sahat tu nuaeng. PinsangpinsangNa pe lao pature hajolmaon tong do hot sian najolo sahat tu nuaeng on. Alai ndang cukup i gabe nanaeng sijamitahonon ni nanaeng marjamita. Ingkon luluan dope aha didok Jahowa nuaeng. Jahowa na tatanda dibagasan Jesus Kristus, i ma TUHAN na mangolu rap dohot hita nuaeng on. Marsaor do sintua i dohot TUHAN i. Olo do dapot dua massam nadihilala (‘pengalaman’) di parsaoran dohot Jahowa di bagasan Jesus Kristus, i ma "nadihilala dibagasan partondion" (‘pengalaman rohani’), dohot "nadihilala dibagasan sibuk" (‘pengalaman jasmaniah’). Tontu sian angka panigation di natolu ragam on lam jonok do sintua nanaeng marjamita i lao mandapot lomo ni roha ni Jahowa tu jolma sinuaeng. Dipatomu ma na dapotna i muse tu aha namasa di portibion ‘nuaeng’ dohot tu songon dia do pangalaho ni jolma sinuaeng. Mardongan TONDI ni Jahowa ma ibana mangarimpun i sude, lao mandapot songon dia lomo ni roha ni Jahowa di bagasan Jesus Kristus sibotoon dohot na patut sibegeon dohot siulahonon ni jolma nanaeng jamitaanna. Hasilna: 1) jamitana i tongtong marondolan tu hata ni Jahowa na tarsurat di Bibel i (dang marondolan tu aha na dibagas roha ni na marjamita i). 2) Hona ma tu partondion ni na umbegesa jamita i. 3) Hona ma jamita i tu ngolu siganup ari ni jolma na umbegesa. 4) Hona ma jamita i tu namasa di portibi on nuaeng, jala boi mangaleon alus tu na masa di portibi on. 5) Hona ma jamita i tu hajolmaon sinuaeng on, jala marusaha paturehon hajolmaon.

9. Ingkon hibul do ganup sintua dihasintuaonna sian mulana sahat ro di ujungna. I ma nanidokna sintua namarintegritas. Hombar do i tu hata ni Jesus na mandok: "Ipe ingkon sun denggan do rohamuna (sempurna) songon Amamuna di banuaginjang na sun denggan roha (sempurna) i" (Mat.5:48). Na sun denggan roha i ma na sempurna, na marintegritas. Integritas sian hata Latin ‘integrate’ lapatanna: komplet, hibul, sempurna, ndang marlaok, ndang martihas. Integritas i ma hinadenggan, bakko dohot pangalaho na patuduhon hasadaon ni hadirion dohot ulaon asa gabe marsahala jala marhapantason. Ganup sintua ingkon patuduhon integritas hasintuaonna. Ndang sipaulaula hasintuaon i. Sintua na marintegritas i ma sintua na so martopeng di ulaonna i; na so sipaulaula; sintua na sadalan hata dohot pambahenan di jolo hatoropan dohot di pudi ni hatoropan; sadalan haporseaonna dohot pangalahona; sadalan bakko dohot poda; sadalan prinsip dohot langka. Sintua ma marintegritas i ma sintua na tang, tangkas manulak pamujion tu dirina, ndang menggolenggol; jala ditulus ulaonna i lao mangeahi sangkap ni Jahowa di bagasan Jesus Kristus. Mansai porlu sintua ni HKI marintegritas. Alana integritas na songon i do na pinangido ni Jahowa di hadirion ni naposoNa. "Badia ma hamu, ai nabadia di Au", ninna Jahowa (3 Musa 11:44-45). Jala portibion pe tung manghaporluhon angka jolma dohot pangula ni huria na marintegritas do. Molo marintegritas sada sintua, boi ma ibana manait jolma tu Jesus Kristus gabe dalan ni ngoluna; boi manait jolma lao mambaen dumenggan ngoluna.

Ingkon patuduhon do integritas i di adopan ni Debata, di adopan ni dongan jolma dohot tu diriniba sandiri.
Ingkon tangkas do integritas i di tingki mar-"komunikasi" sintua i dohot Jahowa di bagasan Kristus, dohot dongan jolma. Di tingki mar-komunikasi on ma pangkeon ragam ni parhataan nanidok diginjang i.
Ingkon tarida ma integritas ni sintua di ganup pambahenanna. Jala ingkon tarida ma integritas ni sintua nang di tingki mamingkirhon angka na ringkot di dirina, di huria, dohot di masyarakat. Asa boi berengon atik naung marintegritas diriniba, tapamanat ma atik naung taparrohahon angka na metmet; atik naung tangkas taalo ganup unjun-unjun na ro; jala atik naung dos pangalahonta di jolo ni hatoropan dohot di na soding.

Molo marintegritas sintua, gabe margogo ma hatana; jala tarjalo dongan ma angka sangkap nauli pinasahatna; jala tung marsitutu ma ibana pasauthon nauli i asa boi masa.
Porlu botoonta:
Marhite hata, boi ma ra taitonta sahalak gabe pangihut ni Jesus Kristus.
Marhite pambahenan, boi ma ra taitonta manang piga halak gabe pangihut ni Jesus.
Marhite na marintegritas, boi ma taitonta sagodang ni godangna jolma gabe pangihut ni Jesus Kristus.
Marhite sian i tangkas ma hita boi gabe sira dohot panondang ni tano on, jala gabe pasupasu tu bangso na humaliang hita.
Medan/Indrapura tgl. 19 September 2009
Dipasahat tu angka dongan sintua HKI saresort Indrapura
Dohot tu angka sintua ni HKI sa Resort Tigalingga tgl. 21 Sept 2009 Di Taman Wisata Iman Sidikalang



PERGUMULAN RANGKAP GEREJA
(Gereja HKI: Berteologia secara fungsionil di tengah kehidupan berbangsa dan bernegara)

Oleh : Ca.Pen. Yansen Hasibuan, STh


I. Kehadiran Gereja dan Ruang lingkupnya
Dunia manusia berkembang dengan tidak mengindahkan apakah manusia siap atau tidak, percepatan perkembangannya seiring dengan keinginan manusia untuk menjadi ‘tuhan’ dalam dunianya. Seiring itulah Gereja sebagai salah satu sarana wadah persekutuan dan pengenalan terhadap Kristus, Tuhan yang sesungguhnya semestinya tampil di depan sebagai navigasi perjalanan era hidup manusia dengan hubungannya terhadap Tuhan dan sesama ciptaan. Gereja, tentunya sebagai ruang bagi lahir, tumbuh dan berkembangnya relasi dengan Tuhan, tidak terlepas dari bagaimana gereja dalam praktikanya bertheologia secara fungsionil di tengah kehidupan manusia yang tidak lain seyogyanya adalah motor penggerak dari dimensi di atas.
Gereja dalam tatanan ruang dan geraknya beranjak dari isi-nya, yakni pelayan (pengurus) dan jemaatnya secara komunal yang memiliki fungsi hadir sebagai anonim-christ. Di sinilah pentingnya kehadiran berteologia secara praktika dapat dirasakan oleh kehidupan di sekitar gereja hadir, seantero dunia, karena gereja adalah di dunia, bukan diluar dunia atau berdekatan/berba­tasan dengan dunia, atau sekitar dunia. Namun bukan berarti gereja sama dengan dunia, dan dunia sama dengan Ggreja, Gereja adalah Gereja, dan dunia adalah dunia. Maksudnya adalah dunia Gereja adalah dunia, dan Gereja dunia adalah Gereja.

Dimanakah peran teo­logia dalam kaitan hubungan gereja dan dunia, sehubungan dengan itu, sesuai dengan Laporan Konsultasi Theologia di Sukabumi meli­hat adanya 3 kemungkinan sikap theologis, yaitu: pertama, bahwa Tuhan hanya bekerja dalam Gereja; anggapan itu melihat adanya dunia di luar Gereja sebagai daerah yang tidak ada sangkut­pautnya dengan theologia; kedua, pola Tuhan—Gereja—Dunia. artinya dalam pandangan ini dianggap bahwa Tu­han bekerja di dalam dunia hanya melalui Gereja saja; ketiga, pola Tuhan—Dunia—Gereja. Artinya titik tolak dalam pandangan itu ialah bahwa Tuhan mengasihi dunia dan dari dunia itu dijadikan Gereja untuk menyatakan dan meneruskan kasihNya.

Siapakah anggota-anggota Gereja? Menurut Paulus (Efesus 5:23b; 30) gereja adalah je­maat. Jemaat adalah Tubuh Kristus, dan anggota-anggota Tubuh itu ialah manusia yang terpanggil dan yang menerima panggilan dan kasih anugerah Kristus. Walaupun anggota-anggota Tubuh, Jemaat Gereja itu di dunia ini, tetapi "mereka bukan dari dunia" (Yoh. 17:16). Jelas bahwa Gereja bukan dari dunia dijadikan. Jemaat, Tubuh Kristus, adalah pemberian Allah kepada dunia. "Jemaat yang adalah tubuhNya, yaitu kepenuhan Dia, yang memenuhi semua dan segala sesuatu" (Ef. 1:23). Gereja bukan dijadikan dari dunia, tetapi dianugerahkan untuk dunia dan di dunia. Kesaksian Ef. 1:23 menegasikan bahwa gereja hadir untuk dunia sebagai jalan mengenal Kristus Tuhan.

Theologia yang fungsionil kehidpan bergereja adalah Gereja hadir sebagai bagian dari dunia. Dunia ini adalah sasaran terakhir, dimana Tuhan dengan dunia bekerja untuk menyatakan penya­taan yang akhir. Itulah kemuliaan Gereja. Praktika yang berpolakan pola Tuhan-Gereja-Dunia, melihat dan memasukkan dunia ke dalam rencana penyelamatan Tuhan. Gereja dianugerahkan dalam rangka karya penyelamatan dunia oleh Tuhan. Pola pemikiran inilah yang menjadi dasar pemikiran para founding fathers-reformasi gereja yang menemukan kembali Injil kese­lamatan untuk dunia, untuk manusia dan untuk semua. Dalam kerangka penemuan kembali Injil keselamatan inilah, reformasi menemui wajah dan bentuk azasi Gereja, Tubuh Kristus yang harus dimanifestasikan dan bermanifestasi dalam dunia.

Gereja tanpa dunia, tidak dapat menjadi manifestasi Tubuh Kristus di dunia; dunia tanpa Gereja, tidak merasa butuh akan keselamatan yang dari pada Tuhan. Oleh sebab itulah Reformasi melihat hubungan dan kesatuan yang erat an­tara ekklesiologi dan soteriologi. Berpolakan pola Tuhan-Gereja-Dunia theologia dan praktika memperoleh fungsinya. Theologia yang fungsionil dalam praktika, ialah theologia yang mengungkapkan Injil keselamatan dengan mengkomunikasikannya terhadap hidup manusia. Oleh sebab itu theologia yang fungsionil adalah teologia yang menempatkan dirinya pada suatu ’tegangan’ hubungan Tuhan terhadap manusia; dan manusia terhadap ciptaanNya yang lain, yang disebut dengan TEOLOGIA DUALTENSE.

II. Konsep berteologia fungsionil: Teologia Dualtense

Theologia dualtense dipahami sebagai teologia yang hadir di tengah konsepsi dan cara hidup manusia atas pergumulannya dengan Tuhan dalam arti menghayati kebenaran dan anugerah Allah di dalam Yesus Kristus, dan secara bersamaan di pihak lain sekaligus merupakan pergumulan dengan dimensi sosiologis kehidupan bermasyarakat dan berelasi dengan alam.

Kata "tensi" adalah lebih sejiwa dengan kata "pergumulan" "Tensi" artinya "ketegangan". Dimana ada hidup, disitu ada tensi atau ketegangan. Hidup tanpa ketegangan, adalah hidup yang lu­nak dan yang tak berdaya mendayung bahtera hidup di tengah lautan hidup, yang penuh ombak dan badai. Ketegangan menandakan kekuatan dalam hidup; ketegangan menyalurkan kekuatan dalam jiwa manusia. Pengertian "tensi" dalam perkataan "pergumulan dualtensi’", memaksudkan "arah"; "dual tensi" berarti "dua arah". Ada dua arah pergumulan, yaitu arah kepada Tuhan, dan dunia ini.

Titik tolak dan titik akhir kedua arah ini, adalah "titik-arah" yang ditentukan Tuhan. Pergumulan dalam "pergumulan dualtensi" merupakan pergumulan "pencarian untuk Tuhan" dan "pencarian un­tuk manusia". Pencarian untuk Tuhan, ialah penyerahan diri sendiri beserta dunia ini kepada Tuhan; pencarian untuk manusia, ialah penyerahan diri sendiri dan dunia ini untuk manusia. Pencarian untuk Tuhan dan pencarian untuk manusia, tidak dapat dipi­sahkan yang satu dari yang yan lain. Penyerahan diri dalam pergumulan pencarian untuk Tuhan, adalah penyerahan diri dalam pencarian untuk manusia. pencarian untuk manusia da­lam pergumulan, adalah untuk hidup manusia.

Teologia yang bergumul dalam pergumulan pencarian untuk Tuhan dan pencarian untuk manusia, adalah theologia yang fungsionil dalam praktika. Theologia dalam praktika, yang bergumul hanya kesatu arah, hanya arah kepada Tuhan, atau hanya arah kepada manusia, adalah theologia yang ti­dak fungsionil sesuai dengan fungsinya dalam praktika. Setiap pergumulan harus melihat bahagian yang harus digumuli dalam pergumulannya. Ada bermacam-macam aspek pergumulan, antara lain: bergumul dalam menghayati, bergumul menerangi, bergumul menyoroti, bergumul menempatkan ketempatnya yang wajar, ber­gumul menegakkan keadilan dan kebenaran, bergumul menunaikan tugas nabiah, yaitu mencabut dan menanam, merobohkan dan mendirikan, merombak dan membangun, membinasakan dan menghidupkan. Setiap pergumulan yang menggumuli hidup, ada­lah pergumulan dalam tensi hidup. Pergumulan "dualtense adalah pergumulan yang serentak dalam dua arah dan yang meng­gumuli sebenarnya tidak hanya dua atau tiga tensi, melainkan banyak tensi.

HKI: Praktika teologia dualtense dalam hubungan berbangsa dan bernegara

Sebagai salah satu buah gerakan kemandirian gereja-gereja batak terhadap penginjilan dari badan zending yang ada di tanah batak, khususnya RMG-Jerman; HKI (HChB: 1927-1946) hadir sebagai gereja yang mandiri dan berjiwa nasionalis dengan landasan teologis dan pesan apostolik dari Yakobus 1:22, untuk dipanggil menjadi pelaku Firman, tidak hanya sebagai pendengar.

Secara historis-teologis, HKI dapat dikatakan adalah hasil manifestasi dari penjiwaan atas teologia dualtense sekelompok teolog awam pribumi Indonesia yang telah merasakan dan menggumuli kolerasi hidup ber-Tuhan dan ber-bangsa (hubungan terhadap sesama ciptaan). HKI hadir dengan kesadaran penuh atas praktika teologia yang fungsionil dalam menerjewantahkan Injil di tengah-tengah arak-arakan keselamatan yang datang dari Kristus Tuhan di dalam kehidupan berbangsa dan bernegara (Indonesia dalam masa transisi menuju kemerdekaan sebagai bangsa yang berdaulat penuh atas hidup rakyatnya). Tokoh penting kehadiran HKI di antaranya adalah Sultan Malu Fredich Panggabean, Mangihut Mangaradja Hezekiel Manullang (Tuan Manullang), T.J. Sitorus dan Gr. Togar Hasibuan.

Hingga saat ini HKI terus dan semakin mengembangkan konsep praktika berteologia untuk memenuhi sinerjisitas kabar keselamatan Injil dengan perkembangan kebutuhan dari jemaat gereja (masyarakat Indonesia), khususnya di tengah laju percepatan zaman yang ditengarai dapat menjadi faktor erosi peradaban bangsa yang santun dan bermoral. Teologia dualtense yang dihidupi HKI tidak lain juga dari penerjemahan Alkitabiah atas simbol yang dipakai HKI dalam rangka menghadirkan eksistensi dirinya di tengah tatanan bangsa (Bab Israel, pasal 2 Tata Gereja HKI, tahun 2005). Jelas disana diuraikan bagaimana HKI hidup dalam ruh praktika teologia dualtense.

HKI yang kini secara statistik organisasi memiliki sekitar 300rb jiwa dengan 723 jemaat, 112 resort dan 9 Daerah yang tersebar luas di pelbagai tempat mulai dari Barat hingga Indonesia bahagian Tengah. HKI terus berkembang secara positif dengan berbagai peran konstruktif terhadap seiring dengan perkembangan dan pembangunan bangsa Indonesia. Peranan HKI sebagai lembaga Gerejawi yang lahir, tumbuh dan berkembang dengan motivasi luhur dan murni sebagai wujud kemandirian di tengah kebangkitan semangat nasional pada waktu itu; dan sebagai persekutuan anak bangsa yang telah memperoleh anugerah keselamatan dari Kristus Yesus di atas Tanah Air Indonesia, banyak sudah yang dapat dirasakan oleh bangsa ini. HKI, lewat para pelayannya hadir tidak hanya sebagai lembaga agama yang diakui oleh pemerintah Indonesia yang memberikan tanggungjawab panggilanNya pada pengembangan dan pembinaan rohani atau spritual anak bangsa semata, namun juga pada peningkatan mutu kesejahteraan rakyat Indonesia lewat ratusan ribu anggota jemaatnya. Sebahagian wujudnya adalah dengan memberikan perhatian pada pemberdayaan jemaat HKI (yang notabene adalah masyarakat atau warga negara Indonesia) di pelbagai bidang baik mulai dari mental sosial (Yayasan Zarfat HKI), perekonomian (agrobisnis, pertanian/perkebunan dan perternakan), politik (mendorong peningkatan pendidikan politik bagi masyarakat), budaya (menghargai dan memepertahankan kebudayaan Batak), pelestarian alam (program green-church lewat tahun diakonia HKI 2009) dan menjaga dan mempertahankan kerukunan antar umat beragama di Indonesia.Semoga Kristus Yesus Tuhan semakin memampukan HKI dengan para pelayan dan jemaatnya untuk meningkatkan dan mempertahankannya sebagai jawaban atas panggilannya lewat Tri Tugas panggilan Gereja di bawah terang Kasih Kristus Empunya Gereja.* (Penulis saat ini melayani sebagai calon pendeta di HKI)
Bahan bacaan:·
  1. J.R. Hutauruk berjudul Kemandirian Gereja·
  2. P. Sormin berjudul Fungsi Teologia Praktika Dalam Pembinaan Umat Yang Dewasa·
  3. Jan S. Aritonang berjudul Sejarah Pendidikan Kristen di tanah Batak
  4. Literatur notulensi konsultasi teologia di sukabumi 1970 berjudul Pergumulan Rangkap·
  5. Tata Gereja HKI tahun 2005