Wednesday, February 24, 2010

Evangelium Bulan Maret 2010

Jamita Minggu O k u l i
Tgl. 07 Maret 2010
Nats : Johannes 2 : 1 - 10
Pdt. A. Simangunsong, S.Th
Pdt.Res. Ujung Batu Rokam
Kristus Mangatasi Krisis

1. Pesta adat parbagason ima sada ulaon na mansai arga di sude marga: isarana halak Jahudi, halak Eropa, halak Jawa nang halak Batak. Somalna halak namanghasuhuthon ingkon paradehon angka na ringkot di pesta i, termasuk ma i sipanganon manang siinumon. Ai hailaan bolon do molo adong tamu na so dapotan sipanganon manang siinumon. Jala i do na hampir masa di Johannes 2:1-10, ima pesta parbagason di huta Kana. Mabiar situtu parhobas ala nunga hampir habis anggur ni pesta, nunga masa krisis di halak i, alai ro do Tuhan Jesus di pesta i laos Ibana ma mangatasi krisis marhite halongangan napaubahon aek gabe anggur.

2. Di ari napatolu arihon, adong pesta na marbagas di huta Kana, disi do Jesus rap dohot inana dohot angka siseanna napatandahon parsaor do Tuhan Jesus tu masyarakat Israel. Nunga mardalan tolu ari alai tong do disi Jesus napatandahon arga do pesta i di Ibana, nang pe rabbi alai ndang gabe losok rohaNa mandohoti ulaon i. Huta Kana ima sada huta na adong di Galilea, dao do i sian Jerusalem alai di angka sisongoni do jumolo dipatandahon Jesus angka pelayananNa ndang di Jerusalem, ala godang do di Jerusalem angka na malo dohot parsiajar alai godang na so siat tu angka pelayanan ni Tuhan Jesus. Jadi, ndang alani hapistaran hape hita mangida hamuliaon ni Tuhan i, ingkon sian roha na ias do.

3. Parbagason ima institusi napinadomu ni Debata marhite pasupasuNa. Parbagason ima sada ulaon adat na ingkon dipatupa marhite pesta na balga di halak Israel (1 Musa 29:22). Dibasabasahon Kristus do parbagason i ndada holan alani harorona di pesta i, alai ala dohot do Ibana patupahon halongonan. Ndang dipasombu Ibana sursar pesta parbagason ala lulululu do rohana mida ‘boni naimbaru’, laos i do gombaran parsaoran Kristus dohot huria. Secara teologis Kristus i do pangoli, huria i ma oroanna.

4. Sada masalah na masa di pesta i ima na hurangan anggur. Hatop do inani Jesus paboahon na masa i tu Jesus, napatandahon ‘solidaritas’ tu parhobas manang hasuhuton. Nunga krisis be situasi ni halak i, pintor tarronjar rohana jala dipaboa tu anakna, Jesus. Jadi dapotta do impola disi, molo adong masa hasusaan di donganta ingkon hatop do hita marnida jala tapaboa tu keluarga manang dongan na jumonok. Nang pe di bagasan las ni roha alai ndang tarlalap di pesta, ndang holan dirina sambing dipingkiri, laho dope rohana marnida halak na marhasusaan. Hita pe molo adong taida donganta na susa ingkon boi idaonta, tatangiangkon tu Tuhanta, dung i paboa ma tu dongan na jumonok, atik boha adong dope dalan laho mangatasi krisis. Unang sai tapangasahon dirinta sandiri mangalo angka hamaolon di portibion, parpsalmen mandok: "Pasahat ma dalanmu tu Jahowa, jala haposi Ibana asa Ibana paturehon" (Ps. 37:5).

5. Marhuaso do Jesus mangalehon diriNa laho mangurupi, dijou Ibana Inana i. Nang pe si Maria na gabe ina ni Jesus alai ndang gabe ibana sumurung sian Jesus i, ai Ibana do Kristus Anak ni Debata, Ibana do Silehon Poda ala sian Tondi do Ibana ro tu portibion. Marhuaso do Debata paboahon tingkiNa, ai diboto Ibana do tingkina laho pataridahon huasoNa, halongangan napinatupa ni Debata ndang saguru tu tingki ni jolma alai saguru tu tingki ni Debata sandiri.

6. Halongangan masa di onom gunsi na marisi aek parbasuan. Dison ma tarida basabasa ni Tuhan i. Somal do halak Jahudi mambasu tangan manang pat marhite sian aek na manggombarhon aek i do na boi paiashon pamatang (Patud. Mrk. 7:3). Mangihuthon sejarah ni si Moses, dipangke ibana do aek laho manguhum bangso Misir marhite na paubahon aek gabe mudar, alai nuaeng on nunga dipaimbaru Kristus. Ndang uhum be dipamasa laho paiashon jolma sian dosa, aek i nunga gabe anggur, jala anggur on do namanggombarhon mudar ni Kristus marhite parpadanan na badia. Nunga ro Kristus i, ndang aek be gabe simbol parbadianan, alai anggur i do (gombaran mudar ni Kristus). "Sude hamu na maus ro ma hamu manuhor anggur dohot susu" (Jes. 55:1).

7. Didai induk ni angka parhobas i do anggur i, jala tabo dihilala ibana. Ndang diboto ibana ia anggur i sian Kristus do. Dipapuji ibana pangoli i ala dietong hasuhuton i naparadehon anggur. Ndang pola dipataridahon Kristus dirina na pasahathon basabasa tu jolma. Jotjot do hita songoni, ndang taboto Kristus i na gabe "sentral kehidupan". Ibana do mual ni hangoluan sian sasude: di huria, di rumah tangga, di negaranta, di bidang politik, di pesta-pesta adat dohot di saluhut ngolunta. Jotjot do tadai basabasa ni Tuhan na mansai denggan hape Ibana do na pasahathon i tu hita.

8. Angka na denggan do dipasahat Debata tu hita, ndada na so denggan. Jala manongtong do
hinadengganna, nang pe godang naung mandai ndada gabe moru hinatabona. Songon anggur di pesta i, dipeop anggur na dumenggan sian na parjolo sahat tu nuaeng. Songoni do Kristus mangatasi Krisis.

9. Sipahusorhusoron:
  • Ndada alani hapistaran dohot malonta hita mangaranapi Jahowa, tung ingkon sian ias ni roha do, jala idaonta ma halongangan dohot denggan basaNa.
  • Mudar ni Kristus do napaimbaruhon dirinta sian dosa, antong ro ma hita tu Tuhanta Jesus asa Ibana paiashon dirinta. Mudar marhite simbol anggur i do natainum jala tapahusorhusor di rohanta asa lam marhaporseaon hita.
  • Di Minggu Okuli on sai tong mangaranapi matangku tu Jahowa, ai ibana do pangalualuanta tung ro pe krisis di ngolunta. Songon si Maria namangalualuhon krisis ni jolma tu Jesus antong hita pe sai mangaranapi ma hita tu Jahowa di saluhut krisis ni dirinta, keluarganta dohot angka donganta, asa Jahowa na mangatasi jala mangalehon na dumenggan. Amen
Jamita Minggu L e t a r e
Tgl. 14 Maret 2010
Nats : Yesaya 54 : 7 - 10
Pdt. Happy Pakpahan


Kasih Setia Allah Tidak Pernah Beranjak Dari Kita

A. Pengantar Nats

Kitab Yesaya sering dikutip di Perjanjian Baru dan sering juga disebut sebagai Injil Perjanjian Lama karena "kabar baik" yang menjadi ciri khas pemberitaan Kitab ini. Walaupun kitab ini ditulis dalam situasi Yehuda sedang menghadapi krisis multidimensi yang berdampak "sistemik" di bidang ekonomi, politik, keamanan dan moral serta kerohanian, penulis kitab Yesaya meyakini bahwa Allah yang adil pasti akan menghukum keberdosaan mereka, tetapi kasih dan pengampunan dari Allah juga tetap hadir ditengah bangsa itu.

Konteks Kitab Yesaya adalah pada masa raja-raja Ahas, Yotam dan Hizkia. Yesaya melihat ancaman invasi Asyur dan kemudian Babel, sebagai bagian penghukuman Allah pada Yehuda karena pemberontakan mereka terhadap kekudusan-Nya. Namun, penghukuman Allah bukan untuk menghancurkan Yehuda semata-mata. Tujuan penghukuman adalah pertobatan; setelah pertobatan ada pemulihan; dan pemulihan itu menyangkut keselamatan bukan hanya bagi Yehuda tetapi juga bagi bangsa-bangsa lainnya. Itulah cerminan tiga bagian utama Yesaya (1-39; 40-55; 56-66).

B. Pembahasan Nats Dan Relevansi
1. KASIH SETIA TUHAN BERSIFAT ABADI
Pada ayat 54:7-8 dikatakan : "Hanya sesaat lamanya Aku meninggalkan engkau, tetapi karena kasih sayang yang besar Aku mengambil engkau kembali. Dalam murka yang meluap Aku telah menyembunyikan wajah-Ku terhadap engkau sesaat lamanya, tetapi dalam kasih setia abadi Aku telah mengasihani engkau, firman TUHAN, Penebusmu". Nats ini terkait ketika bangsa Israel sedang dalam masa "pendisiplinan". Bentuk disiplin itu adalah Israel dibuang ke bangsa Babel. Bangsa pilihan itu sedang didisiplin oleh Allah karena melakukan penyembahan berhala. Sebagai bangsa buangan tentu banyak mengalami kesulitan seperti dalam bidang pendidikan, pekerjaan, sosial, dan lainnya. Penulis Kitab Yesaya meyakini bahwa dalam masa yang sulit dan tertekan seperti itu, Allah memiliki tujuan untuk sebuah pemulihan dalam segala hal. Kasih dan kesetiaan Allah melebihi kesalahan dan dosa manusia. IA memiliki rasa sayang yang besar terhadap umatNYa. Kata sesaat menunjukkan bahwa Ia "sangat" sebentar saja meninggalkan Israel ( differensial of Time /"dt"). Apa yang Tuhan lakukan setelah itu? Ia kembali mengambil bangsa Israel kembali kepadaNya, karena Ia begitu mengasihi bangsa pilihanNya dan kasih setiaNya itu bersifat abadi.

Apa makna yang bisa kita ambil dari bagian ini? Jika kita melihat situasi dunia seperti ini yang sedang mengalami masa krisis, bisa saja ada diantara kita yang seolah melihat Tuhan meninggalkan dia dan atau keluarganya. Jika ada yang saat ini sedang mengalami kesulitan ekonomi, kehilangan keharmonisan dalam keluarga dan merasa sangat sulit dalam menyikapinya. Jika ada yang sedang gagal dalam usahanya, merugi dan terancam tutup atau digusur. Jika ada yang sudah bertahun memohon sembuh dari penyakit, dan persoalan lain tapi seolah doa kita tidak ada gunanya, keadaan tetap sama. Atau bisa saja ada diantara kita sedang mengalami murka Allah ditengah-tengah hidup pribadinya, usaha, keluarga, organisasi, atau apapun bentuknya. Ingat, itu bukan berarti Allah sudah pergi meninggalkan hidup saudara dan tak kembali, bukan berarti TUHAN tidak lagi peduli dan tidak akan memberikan berkat KasihNYa pada engkau. Ingatlah akan ayat ini. Kasih setia Allah yang abadi masih bersama dengan kita. Bisa saja apa yang terjadi adalah bagian dari murka Allah karna dosa kita. Tapi DIA tidak meninggalkan lantas tidak memperdulikan kita. Dia masih bersama dengan kita – menyertai kita dan mengasihi kita. Jangan sampai kita berkecil hati, jangan beralih kepada bentuk "ilah-ilah duniawi", sebab kehidupan kita tidak bergantung pada situasi dan kondisi kekinian, tetapi bergantung kepada Allah. Allah memiliki rasa sayang yang besar kepada umatNya. Jadi walaupun terkadang kita merasa sendirian dan merasa Allah tidak sedang bersama kita, sekarang ayat ini mengingatkan bisa saja keadaan yang sedang kita alami sedang menggambarkan bahwa Tuhan hanya sesaat saja meninggalkan kita, namun karena KASIHNYA yang besar kepada kita, Ia kembali menarik manusia supaya dekat kembali kepadaNYA. Ia mau manusia selalu bersamaNYA dan selalu mengandalkanNYA.

Karena itu jangan pernah membuat Allah murka kepada kita karena kita melanggar firman NYA. Dan jika karna keinginan daging manusiawi kita telah melakukan dosa, dan saat ini sedang menghadapi efek dari dosa-dosa kita berupa persoalan, tantangan, dll, berserah kepada Allah, mohon ampun kepadaNya, dan biar Tuhan Allah saja yang memandu kita apa yang harus dilakukan, berdasarkan cara dan waktu dari DIA. Jangan pernah memaksakan kehendak kepada Allah. Seperti kisah didalam Perjanjian Baru, ketika pada satu hari Tuhan Yesus dikabari tentang sakitnya Lazaus, seorang sahabat yang dikasihiNya. Tetapi bukannya buru-buru mengunjungi untuk mendoakan, eh malah Yesus sengaja tinggal lebih lama lagi. Bukannya sedih karena sahabatnya mati, Tuhan Yesus malah bersyukur dengan ketidakhadirannya itu sebab Ia ingin merek belajar untuk percaya. Tuhan Yesus sengaja tinggal lebih lama beberapa hari sampai Lazarus sudah mati empat hari baru ia tiba di sana. Secara ilmu medis, orang yang sudah mati empat hari sudah mulai membusuk jadi mustahil untuk bisa hidup lagi. Hal yang wajar, seperti Maria dan Marta kita juga seringkali ingin cepat-cepat mengharapkan Tuhan menolong saat kita mengalami masalah. Secara alami dan manusiawi kita tidak ingin tinggal dalam krisis sebab hal itu menyakitkan jiwa kita. Jujur saja, saya juga tidak suka tinggal dalam krisis sehingga seringkali saya mengharapkan Tuhan segera bertindak agar saya bisa segera keluar dari krisis Namun bagi Allah dia punya cara dan waktu yang tepat untuk menolong kita. Tidak ada yang mustahil bila kita mau percaya. Lazarus yang sudah mati empat hari bangkit dan nama Tuhan dimuliakan lewat mujizat tersebut. Pada akhirnya melalui kisah itu kita belajar bahwa Tuhan mengijinkan krisis itu agar kita bisa belajar percaya dan mengenalNya dengan benar. Ingat dengan benar, bukan pengenalan Allah dan KuasaNya dengan cara berpikir dan kehendak manusiawi kita. Lewat krisis tersebut, Tuhan mengajar akan arti kasih yang sejati dan hakekat yang sebenarnya dari sebuah kehidupan beriman kepada Allah. Prinsip yang harus diperhatikan dalam janji Tuhan adalah saat Allah berjanji maka penggenapannya adalah berdasar kehendak bebas Allah. Waktu dan cara Allah memberikan berkat pengasihanNYA diluar kendali dan ukuran manusia. Seringkali karena pertolonganNYA "memerlukan waktu" maka tidak sedikit orang putus asa dalam menjalani proses penggenapan pertolonganNYA itu. Tapi ingat, manusia dalam beriman kepada pengasihan Allah juga jangan hanya berpangku tangan tanpa mau digerakkan oleh tanganNya bekerja keluar dari masalah.

2. PEGANG TEGUH JANJI TUHAN.
Pada Yesaya 54:10-11, dikatakan, "Keadaan ini bagi-Ku seperti pada zaman Nuh: seperti Aku telah bersumpah kepadanya bahwa air bah tidak akan meliputi bumi lagi, demikianlah Aku telah bersumpah bahwa Aku tidak akan murka terhadap engkau dan tidak akan menghardik engkau lagi. Sebab biarpun gunung-gunung beranjak dan bukit-bukit bergoyang, tetapi kasih setia-Ku tidak akan beranjak dari padamu dan perjanjian damai-Ku tidak akan bergoyang, firman TUHAN, yang mengasihani engkau."

Yesaya kembali mengingatkan akan janji Tuhan kepada Nuh. Kisah Nuh adalah kisah dimana Allah murka kepada manusia dan kemudian mendatangkan air bah. Dari ayat ini kita kembali dikuatkan bahwa kasih setia dan janji Tuhan tidak akan pernah beranjak. Sebagai orang beriman pada Tuhan Yesus, kita harus mengimani bahwa kondisi yg kita hadapi (suka-duka) adalah proses pertumbuhan menuju kedewasaan rohani. Mari belajar untuk percaya dan mengenal Tuhan lebih dekat. Ini akan menghasilakan hidup yang bersyukur. Memang bukanlah hal yang mudah untuk bersyukur ketika kita mengalami sebuah masalah atau keadaan yang sukar dalam hidup ini. Namun lebih sukar lagi untuk tetap bersyukur ketika masalah dan penderitaan tersebut tidak kunjung berakhir.

Pada konteks kita saat ini pengasihan Allah secara nyata hadir dalam sejarah hidup seluruh ciptaanNya dan Penebusan dosa oleh Tuhan Yesus. Keselamatan itu telah disediakan dan menjadi bukti Allah menepati janjiNya. Paulus tidak pernah sekalipun menyangkal bahwa orang Kristen akan menghadapi musuh dan penderitaan. Tapi dia meyakinkan kita bahwa orang Kristen yang dipanggil untuk menderita memiliki Penghibur dalam pribadi Tuhan Yesus Kristus. Melalui kematianNya, Kristus menyingkirkan hukuman dosa; melalui kebangkitanNya dari kematian Dia memberikan hidup kekal kepada setiap pribadi yang percaya padaNya; Melalui kenaikan dan kemuliaanNya pada Bapa dia menjadi pengantara kita. Tuhan Yesus "turut merasakan kelemahan-kelemahan kita (Ibrani 4:15), tidak hanya secara teoritis tapi secara praktis. Saat Dia dibumi, Yesus tahu apa itu haus dan lapar. Dia menderita secara fisik. Dia menangis karena dosa dan penderitaan yang lain. Imam Besar kita mengerti, dan Dia melayani menjadi pengantara kita sekarang. Saat kita menderita, Dia mengerti. Dalam ujian, kita diberkati melalui penghiburan Juruselamat kita. Kenyataan ini merupakan sumber penghiburan bagi kita. Kesaksian Paulus dalam Epistel Minggu ini mengajak semua umatNya yang sedang dan akan menderita demi namaNYa untuk mengenal Allah sebagai sumber penghiburan sehingga tidak mudah putus asa. Kedua, kasih setia Allah mendampingi kita melalui Roh Kudus. Sebelum Tuhan kita mati dikayu salib, Dia berkata pada para murid, Aku akan minta kepada Bapa, dan Ia akan memberikan kepadamu seorang Penolong yang lain, supaya Ia menyertai kamu selama-lamanya, yaitu Roh Kebenaran. . . . Aku tidak akan meninggalkan kamu sebagai yatim piatu (Yohanes 14:16-18). Disini kita memiliki janji Tuhan bahwa setelah kenaikanNya Dia akan mengirimkan Roh Kudus untuk melanjutkan pelayanan penghiburanNya. Roh Kudus yang ada bersama-sama dengan umatNya adalah bentuk penyertaan Allah yang menunjukkan pengasihanNya yang tidak pernah beranjak dan tidak pernah bergoyang. Justru manusialah yang sering mangkir ketika ada goncangan dan godaan dalam hidupnya dan kemudian meninggalkan Allah.

C. PENUTUP

Hubungan perkawanan, hubungan kerja sama, dan bentuk hubungan antar manusia bisa berakhir. Karena hubungan itu di ikat oleh kepentingan manusiawi. Janji antar manusia, janji antar instansi bisa berakhir, karena itu juga diikat oleh kepentingan yang saling mengutungkan. Tapi hubungan antar Allah dan UmatNya tidak akan pernah berakhir, kasih setia Allah bersifat abadi dan tidak diberikan karena jasa manusia, kasihNya murni bersifat anugerah. Karena itu bersandarlah hanya pada Allah, jangan andalkan kemampuan yang dijanjikan manusia dan dunia melebihi pengandalan terhadap Allah. Dalam Ibrani 13:5b Allah berfirman: "Aku sekali-kali tidak akan membiarkan engkau dan Aku sekali-kali tidak akan meninggalkan engkau." Tuhan tidak akan membiarkan kita dan tidak akan meninggalkan kita. Itu adalah hikmat yang kita dapat dalam Nats ini. Tuhan bekerja melalui setiap keadaan yang kita alami. Amin. Tuhan Yesus memberkati. Salam Marturya.


Jamita Minggu J u d i k a
Tgl. 21 Maret 2010
Nats : 1 M u s a 22 : 9 - 14
Redaksi

Luluhon Au Ale Jahowa

Patujolo:
Tung dokdok do pangidoan ni Debata na tu si Abraham: mamelehon si Isak, anak na hinaholongan, naung leleng dipaima jala mambahen nasida boi mengkel: gabe pelean situtungon. Nunga dilehon Debata alai diunsat muse, jala ingkon ibana sandiri do memelehon (maneat). Tung roha ni ise jolma/ ama ma natuk pasauthon i ? Alai haunduhon ni si Abraham tu Debata tumimbo do I sian holong ni rohana tu ianakhonna I, bukti ni parsitutuon ni haporseaonna tu Debata (pat. Mat.10:37). Di ayat 1 sian turpuk on, di dok: "diunjuni (jaha: diuji) Debata ma si Abraham", jala di 1 Musa 21, ditolopi Debata do dipalao anakna (Ismael) dohot si Hagar; ise be anakna? Dokdok ni sitaonon i di si Abraham, diuji Debata do haunduhon dohot haporseaonna i marhite pangunjunan bolon.

Hatorangan:
1. Ujian tu haporseaon
Tung holong situtu do rohana ni si Abraham tu Debata. Di napinangido/ diusuru Debata ibana: Buat ma anakmu na sasada i, haholongan ni roham, si Isak i, jala togihon ibana tu tano Moria, jala pelehon ibana disi bahen pelean situtungon tu sada dolok, sipaboaonku tu ho. Dipasogot si Abraham ma hehe manogotna i, dipalanoi halodena, jala diarahon dua halak naposona rap dohot si Isak, anakna i, dung i borhat ma ibana laho tu dolok, na nidok ni Debata tu ibana. (1 Musa 22:2-3). Balga situtu do holong ni roha ni si Abraham tu Debata, lumobi sian panghaholongina sian manang aha na adong di ibana, nang di anakna si Isak. Tarbukti do i sian naso pola ingkon jolo maniti ari ibana laho mangulahon parsuru ni Debata. Debata mangidohon asa dipelehon si Abraham anakna si Isak gabe pelean situtungon (1 Musa 22:1-2, songon pambahen ni bangso sileban mamelehon anakhonna, Jer.32:35). Di padan narobi, masa do mamelehon jolma (anak) tu Debata, isara Jepta (Panguhum 11:30-40); nabinahen ni halak Gibeon (2 Samuel 21:8, 9, 14); nabinahen ni si Ahas, Manasye atau Hizkia (2 Raj. 16:3; 21:6, 2 Kronika 33:6). Pangalaho nasongon i do na dihapus si Josia (2 Raja 23:10) jala na nioraan ni panurirang (Jeremia 19:5; Jehezkiel 20:30-31; 23:36-39). Tung tangkas do di orai patik pasahathon dakdanak gabe pelean situtungon (2 Musa18:21; 20:2).

Marsitutu do Debata mangidohon i? NDANG ! Dung dipatoltol si Abraham tanganna laho mambuat raut i laho maneat si Isak, diambati Debata unang saut diulahon " Unang laho tanganmu tu dakdanak i, jala unang bahen manang aha tu ibana, ai nunga huboto dihabiari ho do Debata, jala ndang diolani ho anakmu na sasada i maradophon Ahu. (Ay. 22:12) Ndang hea disangkapi Debata laho mamunu si Isak. Baliksa, dihasogohon Debata do pangalaho nasongon i, jala hamatean do uhum tu namangulahon songon i (3 Musa 20:1-5). Marlapatan, ndang disangkapi Debata asa ulahonon ni si Abraham parsuruNa i (laho mamunu anakna si Isak), ala tung maralo situtu do ulaon i tu hadirion ni Debata. Sibolis namanghalomohon jala namangidohon sisongon i, asa namangoloi Sibolis do mamelehon jolma. (Sebuah buku komentar Alkitab, Be Obedient, menuliskan Perbedaan antara "cobaan" dan "godaan": mengatakan bahwa godaan – keinginan untuk mengikuti dorongan jahat – sepertinya benar-benar logis. Godaan-godaan ini digunakan oleh Setan untuk memunculkan hal yang paling buruk dari dalam diri kita. Di lain sisi, cobaan/ujian berasal dari Allah. Ujian-ujian ini tampak tak masuk akal, dan dimaksudkan untuk memunculkan hal yang terbaik dari dalam diri kita).

Molo tauji mangantusi hatorangan ni buku be Obidient i, pangunjunan (ujian) naeng manait na dumenggan sian jolma; aha do nadumenggan naeng ro sian si Abraham sian ujian na tu ibana i? Sian Heber 11:19, molo tung pe ingkon pelehononna anakna i gabe pelean situtungon songon na pinangido ni Debata "Dirajumi rohana do, marhuaso Debata, manungguli nang sian na mate, jala mulak sian i do ibana dijalo, hira tudosan." Haporseaon na luar biasa.

2. Debata Manarihon
Boha muse ma molo so diambati Debata si Abraham laho mamelehon si Isak jala ndang dipangolu sian hamatean ? tagamon adong dope angka ujian na asing? (Patudos Heber 11:39-40). Songon i do ditaon angka si ihuthon Kristus haporsuhon godang diportibion masa di hakristenon na parjolo i (jaha Heber 11:35-38), sai hira naso tagamon do adong hamonangan jala haluaon. Nang hita pe, tagamon bolusonta do godang parungkilan namangunjuni (manguji) hita di portibion naso marhaujungan hombar tu natahirim.

Tung pos situtu do roha ni si Abraham di bagabaga ni Debata, jala ditanda ibana do Debata na nioloanna i. Nina si Abraham do tu angka naposona i: "Dison ma hamu mangulon rap dohot halode i, alai anggo ahu dohot dakdanak i, laho ma hami tu sadu i, jala ia dung martangiang hami, mulak hami tu hamu on" … Sai pilliton ni Debata di Ibana sada birubiru bahen pelean situtungon, ale anaha. " (ay.5, 8). Dua hali si Abraham dipaadophon tu situasi na tung maol. Parjolo, tingki na sinuruna I naposona paimahon (mangulon), did ok do "mulak hami tu hamu on", hape diboto ibana do naeng pelehononna si Isak; napaduahon, uju disungkun anakna I birubiru bahen pelean situtungon ? Tung dibagasan pos niroha do ibana mangalusi: Debata do paradehon i. Molo hita di posisi ni si Abraham uju i, tontu dibagasan habot ni roha do naso tarhatahon do tapanghilalahon. Adong boban na tung dokdok situtu, alai boi do dikuasai si Abraham dirina jala dibagasan pos niroha pasahathon parsorionna i tu Debata. Hot do haposeaonna i di sude bagabaga ni Debata na tu ibana, gabe boi do ibana denggan maralus tu naposona dohot tu si Isak; nang pe dibagasan haporsuhon/ parsorion ibana.

3. Teanteanan Naumarga

Biar do roha ni si Abraham tu Debata. "… ai nunga huboto dihabiari ho do Debata, jala ndang diolani ho anakmu na sasada i maradophon Ahu." (ay. 12). Di naung pinungka ni si Abraham laho mamelehon, di ida Debata na tutu do biar roha ni si Abraham tu Debata jala na rumingkot do di si Abraham patupahon na sinuru ni Debata. Parsaoran ni si Abraham na hontot tu Debata mambahen ibana sian roha na marsitutu olo mangalehon tu Debata jala mambahen dirina gabe tiruan di anakhonna. Tung gogo do mampanghorhon pangalahona na I tu hadirion ni ianakhonna, gabe tung marsahala situtu do ibana di anakhonna i. Naeng ma di partingkianta sinuaeng on sude ama Kristen gabe tiruan na denggan, tarlumobi di parngoluan partondion tu inakhonta. Manghaholongi Debata sian nasa gogo, roha dohot pingkiran, mangolu dibagasan haporseaon na togu dohot dibagasan biar mida Debata; ido teanteanan na dumenggan sian arta nang hamoraon portibion nanaeng tinggalhononhon di ianakhonta.
Sipahusorhusoron:

Sipata dibahen Debata do tu hita pangunjunan (ujian), ragam ni ujian i marpardomuan tu holong nirohanta tu dirinta dohot tu haporseaonta. Jotjot do maol niantusan panogunoguon ni Debata. Agoan do si Abraham dianakna naparjoloi i, si Ismael, dungi disuru muse laho mamunu anak napinarsinta nirohana jala anak napinarbaga ni Debata marehite i gabe torop pinomparna tu pudian ni ari. Tarbahen hita do mangoloi panogunoguon ni Debata manang tudia hita toguonNa ? Olo do hita gabe tiruan namarsinondang jala gabe pasupasu tu halak ala ni pangoloion di Debata ?

Kewajiban ni sahalak ama do laho mambohali angka inakhonna, jala tujoloan ni ari nasida muse mangulahon i tu ianhonna be. Angka baoa pagodanggodanghon ianakhona baoa jala mambohali nasida, panghorhonna gabe adong stabilitas di keluarga i. Ndang masa be krisis identitas; diboto nasida ise nasida jala aha siulaon dohot tanggungjawabna ala nunga adong idaonna na gabe model manang sitiruon. Nuaeng on nunga lam otik angka ama namangalehon tingki laho pagodang gelleng na. Nunga tartait angka ama i tu strategi ni sibolis paholanghon nasida sian tanggungjawab naung niampehon ni Debata tu angka baoa dirumahtangga. Ronsot ni ulaon laho pasarisari ngolu siapari gabe alasan namambahen angka ama dao sian parsaoran di tonga ni jabuna be. Tingki na gumodangan di luar ni jabu mambahen moru kemampuan ni ama laho mempengaruhi manang mengajari ianakhon baoa (kurang waktu = kurang pengaruh). Tanpa disadari nunga mambahen kepincangan tu perkembangan satu generasi tu generasi namangihut. Ulaon/parkarejoan nunga paholanghon ama tu ianakhon, gabe ndang adong be hubungan guru-murid. Model kepemimpinan ni ama na tung ringkot i mengalami erosi yang semakin parah (Sejak ditanamnya bibit-bibit yang telah menggeser para ayah dari kepemimpinan yang telah ditetapkan oleh Allah untuk membesarkan anak-anak lelaki mereka, maka dalam generasi kita sekarang ini bibit-bibit tersebut sudah menghasilkan buah-buah yang sedang menghancurkan kita). Godang nuaeng on angka naposo boa namadabu tu narkoba, seks bebas, pesta pora, ndang bertanggungjawab di ngoluna, mangulahon tindak kriminalitas di usia remaja.

Antong molo tauji mamareso angka parungkilon namasa di ngolunta on; sadia godang ma i na ro sian Tuhan i (Molo di 1 Musa 1:221&12 tangkas mandok namasa tu si Abraham ujian na sian Debata). Di angka na tadopi hamaolon dohot parungkilon jotjot do ala ni dosa dhot hasalaanta na ditambai pangunjunan ni Sibolis (manang na ditambahanon Debata do i laho manguji karakterta asa lam matoras haporseaonta?)

Molo tajaha 2 Korintus 1:3-7, aha do makna positif sian hamaolon na taadopi di ngolunta on? Di dok ap. Paulus, dibagasan ragam ni haporsuhon natinaonna, diapuli Debata do ibana. laos i do muse manosoi ibana laho mangapuli angka na dibagasan sitaonon ala ni haporsuhon.

Judika marlapatan: Luluhon ahu ale Jahowa (Berilah keadilan kepadaku, Ya Allah, Mzm. 43:1). Sipata sai songon na dipasombu Debata hita dimasa haporsuhon tu hita, masa dibahen portibion ketidakadilan tu hita. Alai taingot ma pandohan na di Jakobus: Ale angka donganku, las ni roha sambing ma rajumi hamu i, anggo madabu hamu tu bagasan ragam ni pangunjunan. Boto hamu ma: Na mangkorhon habengeton do pangunjunan na tu haporseaonmuna. Martua do halak na manaon di pangunjunan i: Ai dung tau ibana, jaloonna ma tumpal hangoluan, naung diparbagabaga tu angka na holong roha di Ibana. (1:2,3+12). Ai ndang pasombuon ni Debata, partigor i humasusa ro disalelengna (Psalm.55:23, pat. 2 Pet. 2:9), Jala jou ma Ahu jumpa di ari hagogotan, asa hupalua ho, asa dipuji ho Ahu.(50:15). , Amen.


Jamita Minggu Palmarum
Tgl. 28 Maret 2010
Nats : Markus 14 : 3 - 9
Pdt. T.M. Simaremare, S.Th
Pdt. Res. Bdr. Lampung

Mamiahi Jesus Marhite Ulaon Nauli


PENGANTAR
Dia do rumang ni haporseaon na sasintongna? Boha do parange na sasintongna sipataridahononhon ni angka na porsea? Ragam dope sungkun-sungkun na tubu di tonga-tonga ni angka na porsea uju manaringoti Hata ni Debata molo dipahombar tu pangalaho na tangkas tarida di ngoluna. Torop so piga do idaonta angka na masa di tonga-tonga ni ngolu ni angka na porsea, na mandok naung manjangkon Tuhan Debata na gabe Sipalua jala Sipangolu marhitehite Jesus Kristus; andul marasing sian pinangido ni Hata ni Debata. Di dok rohana nunga be pas/sintong na binehenna i, hape sasintongna maralo do tu Hata ni Debata. Manang, jotjot do angka na porsea i pajolo pingkiran dohot rohana manangkasi Hata ni Debata na binege manang na jinahana (patudos tu istilah eisegese). Hape na sasintongna, ingkon Hata ni Debata i do na manghatai di konteks ni parngoluan ni angka na porsea di partingkianna be.

Haporseaon i, ndada na mangkaringkoti boha pingkiran dohot rohanta taringot tu Hata ni Debata, alai boha do Hata ni Debata mamangkulingi hita di pingkiran, roha nang pangalaho di ngolunta. Marhaporseaon astuanna haooloon mameakhon pingkiran, roha dohot pangalaho mutlak tu toru ni huaso dohot gogo ni Debata sambing do, ndada na mangkaringkoti hadirionta sambing. "Bahen lomo ni roha ni Debata", ingkon i do na mendasari nasa na naeng siparangehononhon ni angka na porsea di ngoluna. Bahen lomo ni roha ni Debata marhataridaan ma i sian angka parbue ni ngolu na denggan di adopan ni Debata (Suka cita Allah adalah kemauan melakukan segala kebaikan di mataNya) (pat. Pilippi 2:5-8). Angka na denggan di adopan ni Debata; i do na naeng ditangkasi marhite turpuk ni jamita di minggu on, asa tung tangkas jala gomos pangantusionta songon bangso ni Debata di na mangoloi Ibana hita di ngolunta.

HATORANGAN NI TURPUK

Konteks ni jamitanta minggu on i ma pardalanan ni Jesus di minggu-minggu parpudi di wilayah Jerusalem dohot na humaliangna. Huta Betania, i ma goar ni huta na ni ebatan ni Jesus di tupuk jamita on, di ipar ni aek Jordan, tar dua batu ma daona sian Jerusalem. Disi ma Jesus mian, di bagas ni si Simon na huliton i (pat. Mat. 26:6) laho mangan; rap dohot si Lazarus di dongani ibotoni si Lasarus i ma si Maria dohot si Marta (Pat. Joh. 12:1-3).  Di na mangan i nasida, si Marta ma na manghobasi dinasida. Dungi ro ma sahalak parompuan, i ma si Maria di miaki ma Jesus dohot miak nardus (Bhs. Indonesia "Narwastu": sejenis bau-bauan yang dibuat dari akar serai wangi. Pat. A. Ende. 1:12; 4:13-14; Mrk. 14:3; Joh. 12:3) na hushus situtu jala arga. Mangida na masa i, sada sian angka sisean i, i ma si Judas Iskariot; marmungutmungut mandok "magoponai miak i dibahen". Di gora Jesus ma siseanNa i mandok asa unang di arsaki parompuan i, ai na uli do na binahenna i di roha ni Jesus, huhut ma dipodai Ibana angka siseanNa i.

Adong pigapiga hal na boi berengonta di turpuk on.. Naparjolo, bongot Jesus tu bagas ni si Simon na huliton. Somalna, halak na huliton di tradisi ni Jahudi dipabali (dikucilkan) doi sian parsaoran ni na torop, alai tu si do Jesus bongot (Huliton/Kusta: penyakit kulit yang dapat membawa maut. Para penderita penyakit kusta diasingkan dari masyarakat. Pentahiran mereka oleh Yesus adalah tanda bahwa Kerajaan Sorga sudah dekat, pat. Mat. 10:7-8). Impola na boi si buatonta i ma rasa solidaritas ni Jesus na jumujung nilai-nilai ni hajolmaon (humanisme), dipatupa Ibana "holong na so siida bohi".

Napaduahon, dimiaki si Maria do Jesus pola do obukna di bahen mangalapu miak i. Tradisi mamiaki (mengurapi) di tradisi ni Jahudi dipatupa laho pabangkithon raja. Dimiaki si Maria Jesus na marlapatan do i na pabangkithon Jesus gabe Raja manang hagogok (penggenapan) ni "Mesias" na pinarbagabaga i di Padan na Robi (di Padan na Imbaru di dok "Kristus" na marlapatan na miniahan ni Debata gabe Sipalua dohot Tuhan; na gabe goar ni Jesus).

Napatoluhon, miak Nardus (Narwastu), miak na hushus situtu jala arga. Impola na di hita paboa laho pasangaphon Tuhan i ingkon sian na arga ma na adong di hita. Apostel Paulus mandok "ngolu i" dipasahat gabe pelean tu Debata (Pat. Rom 12:1-2).

Napaopathon, si Marta na gabe parhobas di nasida. Sian sihol dohot holong ni rohana di Jesus, di hobasi ibana do angka na ringkot di Jesus sian na baoi tarbahen ibana. Astuanna, laho manghaholongi Jesus dipatupa ma i sian na boi tarpatupasa (Pat. Pelean ni sahalak na mabalu, Mrk 12:41-44).

SIPAHUSORHUSORON

Judul ni turpukta minggu on, molo di bahasa Indonesia di dok "Yesus diurapi", na menitikberatkan pemberitaan taringot tu na nimiahan ni si Maria Jesus marhite miak na hushus jala na arga. Jesus mandok paboa na uli do na binahen ni parompuan i tu Ibana. Na uli di adopan ni Jesus i ma di na olo si Maria sian hadirionna (sepenuh hati/tidak ragu) patupahon i tu Jesus, na gabe dalanna patuduhon holongna jala laho pasangaphon Jesus; na gabe hagogok ni Hata ni Debata taringot tu "Mesias" na pinarbagabaga i. Na uli di adopan ni Jesus, i ma nasa pambahenan na so pola maretong sadia balga do sipasahaton. Sandok songon si Maria dipatupa ibana do marhite miak na hushus jala arga. Astuanna, sipasahaton tu Jesus bahen las ni rohaNa i ma nasa na uli, na so martihas jala na so martihas (Pat. Rom. 12:1). Na uli di adopan ni Jesus i ma pambahenan ni si Maria na patupahon sada dalan laho pasangaphon Jesus marhite sian na tarpatupasa; songon si Marta na mangalehon gogona laho manghobasi angka na ringkot di Jesus. Panghobasion ni si Maria nang si Marta, songon i ma hataridaan ni "haporseaon" manang "iman" tu Jesus Kristus; i ma roha na olo mangulahon las ni roha ni Tuhan i; mangulahon angka na uli manang na denggan di adopan ni Tuhan, Amen.