Friday, June 18, 2010

Cover Edisi Juni - Juli 2010

Editorial Edisi Juni - Juli 2010

Begu Ganjang.

Isu Begu Ganjang kembali merebak, dan orang yang disangka memiliki begu ganjang diusir dari desa, malahan ada yang sampai dibunuh dan rumahnya dibakar. Hampir setiap tahun dalam tiga tahun belakangan ini isu begu ganjang selalu muncul. Dan yang paling mencengangkan selalu mengambil korban nyawa. Orang yang dituduh sebagai pemelihara Begu Ganjang, maupun orang-orang yang melakukan tindakan anarkis sampai membunuh adalah warga gereja, bahkan beberapa didalamnya adalah para pelayan gereja. Hal ini tentu telah mempermalukan kekristenan, mempermalukan gereja.

Peristiwa terakhir: kejadian sadis terjadi di Desa Sitanggor, Kecamatan Muara, Kabupaten Tapanuli Utara, Sumatera Utara. Satu keluarga tewas dibakar hidup-hidup karena dituduh memelihara begu ganjang (santet). Awal peristiwa itu setelah warga menuding satu keluarga memelihara begu ganjang. Warga yang sudah termakan sekitar pukul 22.30 Wib, ramai-ramai mendatangi kediamannya. Namun, sebelum mendatangi kediaman korban, warga terlebih dahulu menggelar doa bersama. Mereka sangat yakin bahwa keluarga tersebut memelihara santet, meski tidak punya bukti yang kuat.


Di tempat lain, seperti diberitakan Global, masyarakat Dusun IV Partangga Desa Hutauruk, Kecamatan Sipoholon, membakar satu rumah milik warga yang diduga memelihara begu ganjang. Aksi warga itu berawal dari seorang pelajar yang mengalami sakit aneh. Kemudian masyarakat melakukan pertemuan di gereja dengan membawa pelajar tersebut. Dalam pertemuan itu penyakit aneh si pelajar, kambuh. Karena emosi, warga pun ke luar dari gereja dan menuju rumah tersebut dan menyirami seisi rumah dengan bensin, lalu membakarnya. Beruntung, keluarga tersebut berhasil diamankan oleh aparat kepolisian dengan membawanya dari lokasi kejadian. Bukan hanya keluarga tersebut yang diamankan, kepala desa (Kepdes) juga diamankan untuk menghindari amukan warga. Tidak anarkis warga tidak sampai di situ saja. Di tempat terpisah masih di Desa Hutauruk, warga bertindak anarkis dengan melempari rumah yang masih kerabat tertuduh.

Dari penelusuran aparat, bahwa isu begu ganjang hanyalah rekayasa orang-orang yang iri atau sakit hati dan menebar isu tersebut sehingga motivasi sebenarnya menjadi terselubung dan menggunakan orang lain untuk membalaskan iri atau sakit hati tersebut.

Mengapa masyarakat yang dalam hal ini yang beragama Kristen masih percaya bahwa Begu Ganjang dapat menyebabkan kematian bagi seseorang? Apakah bisa dikatakan bahwa kualitas iman dari pemeluk agama Kristen masih rendah, atau apakah ini juga disebabkan kurangnya pembinaan? Pertanyaan ini penting, sebab dalam pandangan agama bahwa yang namanya Begu Ganjang/Santet tidak mempunyai kekuatan apapapun yang dapat melebihi kekuatan Tuhan.

Yang perlu mendapat catatan khusus dan perlu menjadi perhatian kita bersama: apakah kekerasan bahkan sampai membunuh merupakan penyelesaian yang baik ? Meskipun ada bukti bahwa seseorang melakukan praktek ilmu hitam, meskikah kita harus kembali pada hukum yang diberlakukan pada jaman perjanjian lama ”mata ganti mata, gigi ganti gigi ?”

Peristiwa disekitar isu begu ganjang merupakan tamparan keras bagi kita warga gereja selaku umat Kristus; baik sebagai orang yang termakan dan menjadi percaya akan begu ganjang dan yang menjadi pelaku tindak anarkis hingga turut membunuh. Baiklah kita perhatikan yang dikatakan dalam I Petrus 5:8 Sadarlah dan berjaga-jagalah! Lawanmu, si Iblis, berjalan keliling sama seperti singa yang mengaum-aum dan mencari orang yang dapat ditelannya. Pemred.

Evangelium Bulan Juni 2010

Jamita Minggu 1 dung Trinitatis Tgl. 06 Juni 2010
5 Musa 6 : 10 - 15
Pdt. M. Lumban gaol, S.Th
Parhobas di kantor Pusat

Unang Halupahon Jahowa

I. Patujolo:

Adong ungkapan di Indonesia “Lupa Kacang akan Kulitnya”. Pandohan on manggombarhon pangalaho ni sasahalak dung dapot na sinangkap ni rohana i, dihalupahon do angka halak naung mangurupi ibana asa dapotan i.
Songon i do tutu kacang: dipangan do borasna i, jala tung mansai tabo. Hape ianggo kulitna pintor diambolongkon do i huhut di degei. Hapengani ndang boi denggan boras ni kacang i molo so binalut ni kulitna i. Doshon tudostudos on ma na ni dok ni Jahowa tu halak Israel songon na di turpuk jamita on jala tung mansai hona do sahat ro tu tingki saonari on.
Di namanjalahi pasupasu ni Tuhan i jolma, sai di haringgashon do martangiang mangido sian Debata. Alai, godang halak dung taruli diangka pangidoanna i; gabe dilalapi parsaulionna i nama ibana. Las situtu roha ni jolma molo dung mamora gabe lupa tu Ibana silehon hamoraon i. Ai dung lam tamba hamoraon, tamba do nang aleale (alai ndang dongan), martamba muse sangapna. Ala ni i tung ringkot situtu do dibohali Jahowa bangso di nalaho manjalo dohot marsaulihon tano Kanaan i, luat na gok “situak ni loba dohot susu i”

II. Hatorangan:

1. Debata Mangalehon:
Sian ende “Marragamragam Sintasinta” di hatahon do 3 (tolu) ragam na sininta ni jolma manisia: hamoraon, hagabeon, hasangapon, na deba asal ma tarbarita goarna ! Bungkas do torop halak batak manombang sian bona pasogit, tano na tungil laho tu utara, tu timur manang tu angka luat na asing mangeahi ngolu na dumenggan tahe. Nang ditaon loja, bungkuk tanggurung tahe ninna natuatua, manaon las ni ari, ditinggang udan asa dapotan ngolungolu na dumenggan. Dihalojahon jolma i do gabe pola sipata so diingot tingki laho mula ulaon, sudena asa dapotan ngolu na dumenggan. Songon i do nang halak Israel, ditaon do pardalanan saleleng 40 taon bungkas sian Misir laho mandapothon tano Kanaan: huta habaoran ni susu dohot situak ni loba i, di ulohon jala diiringiring Debata. Tung tangkas do pangiringon ni Debata di nasida, jala Debata do nanaeng mangalehon tano i di nasida asa marhasonangan nasida. Sian hatorangan na di ayat 10: tung tangkas do, ia huta i dohot saluhut isina silehonlehon ni Debata sambing do. Huta i, nunga marisihon huta angka na bolon dohot na denggan, angka na so pinungkanasida, tole bagas angka na gok dohot na denggan marragamragam, angka na so niisinasida dohot sumur angka na so hinalinasida, tole porlak anggur dohot hau Jetun angka na so sinuannasida, jala mangan nasida sian i pola bosuran. Saluhut tahe angka naringkot diparngoluan siapari, angka naringkot di ngolu ni bangsoNa diparade Debata. Molo mamereng i boi dohonon nunga lobi sian naringkot di parngoluon siapari, nunga dohot hamoraon (arta na suksuk) diparade Debata di nasida. Tarpatupa Debata do tahe mangalehon saluhutna i, ai Debata do nampunasa (pat. Poda 3:16). Sian on boi dohonon, “ndang sala mamora”.

2. Dapotan hasonangan sian Jahowa. Sai adong do jolma, mulai dung sorang tu portibion nunga mamora; ala nunga adong hian arta ni natorasna. Alai gumodang do jolma i, ingkon loja mula ulaon pasarisari ngoluna pola gabe so adong tingki laho mangulon. Dohot do ari minggu di pangke laho mula ulaon, ai didok rohana: molo so hinalojahon, sian dia harorona ? Alai nadeba, huhut do dipasahat dirina tu Debata, jala martangiang mangido asa dipasupasu ulaonna asa dapotan sian na hinalojahonna i. Diingot do tongtong hata “ora et labora”. Alai tangkas do taboto; Debata do mual ni pasupasu, jala Ibana do mangalehon saluhut angka pangomoan na hinalojahon ni hajolmaon i. Tangkas do i di halak Israel, sahat pe nasida di tano Kanaan jala taruli saluhut isi ni Kanaan silehonlehon ni Debata sambing do i. Masuhan nasida ma sada partingkian naimbaru: ndang pola halojahonon ni nasida mardalan di halongonan, pajongjong undungundung di pardalanan, mangalului aek paima udutan nasida muse mardalan. Mian nama nasida di sada huta, jala mangingani huta i, mangula porlak, adong sumur dohot angka naringkot tahe diparngoluan siapari nunga rade. Holan mengolah nama nasida, nunga neang sude; malua sian haberniton masa dipardalanan sian Misir i.

3. Jaga dirim
Dipaingot Debata do bangso i di nalaho jaloon nasida hasonangan ni ngolu: Sai marjaga ma ho di dirim, asa unang dihalupahon roham Jahowa (terj. Ind: “Dan apabila engkau sudah makan dan menjadi kenyang, maka berhati-hatilah, supaya jangan engkau melupakan Tuhan.”). Olo do tutu ala naung jumpang na jinalahan jala boi marhasonagan gabe lupa tu namangalehon/ mual ni saluhutna i, ima Debata. Hape ianggo ditingki namangido sipangidoan i, songon i ma parsigulutonna tu Debata asa sahat nian nasinangkapan. Tarpatupa Debata do mangalehon manang aha pe na pinangido ni jolma i, ala Ibana do nampuna jala namarhuaso di sandok portibi on. Alai, olo dope marserep ni roha jolma i dung gok arta (singkop napinarsinta nirohana i) ? manang gabe ginjang do roha jala papulikpulik parsaoran mamereng rupa manang (membedakan orang berdasarkan status ekonomi)? Jala naumporsuk muse gabe manghalupahon Tuhan i, sai hira holan ala ni gogonta sandiri boi dapot saluhutna i? Deba, ala ni hamoraon (huaso) na di ibana gabe so mabiar be mida Debata. Jotjot arta/ huaso na adong i tarpangke gabe paporsukporsuk angka nagale, sai hira naeng mangurupi alai ujungna gabe merampok (isara mambungai hepeng dohot bunga natimbo, ujung na gabe borot ma napogos i). Hamoraon jotjot do mamboan tu dosa, lam muse molo nunga holong roha di arta i (pat. 1 Tim.6:10). Tabereng do masa nuaeng di bangsonta on, godang angka jolma i naung tarjorat tu namangulahon korupsi. Godang do halak mamora, alai lam martamba do nang napogos. Adong na bisuk mandok: “Kelaparan terjadi karena sebahagian orang makan terlalu banyak”. Boasa masa songon i ? Ala ndang mabiar namangulahon i tu Debata, jala ndang mangoloi Ibana. Hape didok Tuhan Jesus mangalusi sungkunsungkun ni soldadu i: “Unang ma susai, unang ma dobo hamu halak! Hasabamhon hamu ma gajimuna! (Luk.3:14)

4. Habiari jala Oloi Jahowa Tutu, ndang songon na jolo i be godang ni kesempatan na denggan dipartingkianta sinuaeng on. Najolo, dielekelek do halak asa olo gabe parkarejo di negara on. Nuaeng tarbalik, marsiadu halak asa gabe parkarejo ni negara on taradu manggadis tano maraek dohot tano mahiang. Ala ni maol ni parngoluon jala kesempatan na otik, marsiadu do jolma mambahen angka ulaon na parohon pangomoan. Dibagasan i ma tongtong, tarela jolma i mambahen angka ulaon nang gabe mangihuthon hata ni debata sileban manang songon dia pe tahe ulaon i: mangotootoi, manghorus hodok ni dongan, mangomo so sian dalan nasintong, mambuat ugasan ni dongan, dna. Na penting: dapotan ! Lam holom pingkiran marnida lomo niroha/ dalan ni Debata hinorhon ni panosak ni parngoluanon. Godang do halak mangomo tutu sian i, jala lumobi pangomoanna sian angka ulaon na denggan: jala idaon marsonangsonang do soada mara. Godang angka halak Kristen partigatiga mamangke “pelaris”, angka pejabat “mardatu”, pardalandalan mamangke “bajubaju partahanan”. Torop jolma i ndang mabiar be mangulahon hajahaton pasarisari ngolu siapari, ala ndang songon “daion lasiak” uhum ni Debata di ngolu on. Hape tangkas do didok Debata songon na diturpuk on: “Ai Debata parrimas do Jahowa, Debatam, di tongatongamu, asa unang marpiarpiar rimas ni Jahowa, Debatam, mida ho, gabe siaphononna ho maon sian sisik ni tano on.” (ay.15). Didok par-psalmen : Martua ma halak na so olo mangihuthon tahi ni parjahat ... sai patik ni Jahowa do lomo ni rohana, jala sai i do dipingkiri rohana arian dohot borngin. (1:1-2).

Sipahusorhusoron:
Andorang so ditompa Debata jolma i, jumolo do di tompa portibi on dohot nasa isina, dungi dipasahat ma i tu jolma i asa dirajai. Mandok, nunga diparade Debata na ringkot diparngoluon ni jolma. Di namangalului ngolungolu siapari ingkon rajumanta do panarihonon ni Debata di hita, haru pidong namartongatonga langit disarihon Debata. Alani i, unang pintor gotap rohanta molo tung pe so pintor songon na deba na boi marlobilobi. Didok di I Timotius 6:8 “Alai molo adong di hita sipanganon dohot parabiton, tahasabamhon ma i!”
Adong do halak naringgas mula ulaon pola gabe lupa marparsaoran dohot Tuhan i. Pa padothu nasida diangka ulaonna gabe lupa manang ndang tarbahen tingki laho marsaor tu Debata. Umbahen didok Tuhan Jesus : Sai jumolo ma lului hamu harajaon ni Debata dohot hatigoranna, dung i tambahononna do sude angka ondeng tu hamuna! (Mat.6:33). Na deba, tung marsigorgor marparsaoran dohot Debata gabe so mula ulaon. Di dok rohana, namarpasaoran dohot Tuhan on do diginjang ni sude. Gabe sude ariarina holan namartangiangi (beribadah) jala ndang olo mula ulaon. Pangalaho na sala do sisongon i. Molo nunga dapotan hita di ngolungolu siapari, boi gabe mamora, hata ni Debata mandok: “unang dihalupahon roham Jahowa, habiari jala oloion Debata”. Antong tabahen ma tongtong hata ni na di Psalmen 119 : 10-17 gabe tangiangta. Amen.

Jamita Minggu 2 dung Trinitatis Tgl. 13 Juni 2010 J O E L 1 : 8 - 10 Pdt. H. Sihombing, S.Th Pdt. Res. Bandung Haluaon Sian Hagogoton di Angka Najoujou Patujolo

Molo masa hagogotan manang hamaolon; marasing jolmana laos marasing do nang angka sikapna mangadopi persoalan i. Nian songon halak Kristen hita, taboto do ia hasusaan nang las ni roha, i do pasorin di portibi on. Jala nang sebagai halak Kristen hita, dang didok nasomasa be angka parungkilon. Haru tahe angka sisean ni Jesus na rap marparau nasida di tao i, masa do habahaba na gogo situtu, jadi disampakhon ma angka galumbang i tu bagasan parau i, maradu digohi parau i (Mrk.4:37). Alai nang pe songoni dua hal porlu taboto sian peristiwa i; a) di najou-jou sisean i tu Jesus, hehe do Tuhan i mangorai habahaba i dohot sibolis, b) hatiha masa hamaolon/ hasusaan/ hatahuton di pardalanan i, disi do Jesus mangalehon ketenangan. Nian nang di Padan na robi tajaha do di buku Ps. 50:15; “Jala jou ma Ahu jumpa di ari hagogotan, asa Hupalua ho, asa dipuji ho Ahu.” Ido hata ni Tuhan i di angka natargogot. Di padan na imbaru didok Jesus; “Ro ma hamu tu Ahu, hamu angka na loja jala na sorat, asa hupasonang hamu!” (Mat.11:28). Mula ni hasusaan nasinurat di bukku Joel on sian angka dosa do, alai nang pe songoni manang ise pe namanjou Debata, pardosa manang na bonar, Parasi roha do Tuhan i. Alani do didok di ayat 19; “Tu ho do, ale Jahowa, ahu joujou! Ai nunga suda dipangan api angka jampalan di halongonan, jala mosok do sude hau di ladang dibahen api rarat.” Antong asa Debata pinajou-jou di angka hasusaan manang alani aha pe asa tung jumpang las ni roha, asa tung mulak roha ni Jahowa mangasi i bangsoNa.

Hatorangan dohot Refleksi

1. Mangandung songon boru muli, na martujung hori (8-13, 16-18, 19B-20)
Mangihuthon ayat 2, dohot 5; hasahatan ni hata i tu angka tua-tua (sintua), sude isi ni tano on (seluruh penduduk negeri) dohot angka parmabuk, asa mangandungi/ mangangguhi songon boru muli. Nalungun do parniahapan ni sahalak anak boru, naung maniti ari marhasohotan dohot si doli nihaholonganna, alai gotap ala pintor monding si doli nihaholonganna i so jolo manjalo pasu-pasu parbagason. Ndada holan lungun alai dohot ai gabe olo do maol muse ibana marhamulian ai trauma ibana songoni nang si doli naasing mabiar manandangi ibana. Jala olo muse diehet-eheti halak mandok; mabalu so martujung. (ala manurut tradisi Batak Toba, molo mabalu dilehon hula-hulana ulos tujung hape molo so marhasohotan dope, songon namabalu alai dang namabalu). Andung ni boru muli pe asing do, sai songon na so tarpapuasna do di jolo ni natorop, alai sai buni do ibana mangandungi. Bangso Israel didok mangandungi songon boru muli, ala masa uhuman ni Debata tung mansai rongking. Didok di ayat 4; “Na tinebahon ni antatadu digagat sihapor, jala na tinebahon ni sihapor digagat tamponok, jala na tinebahon ni tamponok digagat gulomit. (Apa yang ditinggalkan belalang pengerip telah dimakan belalang pindahan, apa yang ditinggalkan belalang pindahan telah dimakan belalang pelompat, dan apa yang ditinggalkan belalang pelompat telah dimakan belalang pelahap.) Jadi sian i taboto huroha dang sahali ro sihapor i, alai marulak-ulak jala marasing do jenisna. Gabe sude do suda, ai holan martumbur otik manang adong natading, ro do muse sihapor naasing pasudahon. Anggur (latin: vitis vinifera) nagabe sihalashonon di ari pesta dohot masa ni gotilon nunga musnah. Hau ara (latin: ficus carica) nunga so marbulung jala nunga dihuliti/ dilangkati (Hape ianggo hau ara boi do i timbona 12 m jala rimbun namelambanghon kesejahteraan dohot kemakmuran — pat. Alkitab 1 Raj.4:25// Bibel 1 Raj.5:5). Mangandungi do bangso i dada holan ala so adong anggur bahen las ni rohana, dohot hau ara sigadisonna, alai dohot nang ala ni:

a. Pelean so adong (:9)

Pelean di Israel mansai godang do maknana, ima: Bagian ni ibadah, jala saluhut naberibadah dipangidohon ingkon mamboan pelean (dan janganlah orang menghadap ke hadirat-Ku dengan tangan hampa // Alai ndang jadi idaonmu Bohingkon so marisi pelean tanganmu, 2 Ms.34:20 B). Dalan hasesaan ni dosa dohot pendamaian tu Debata, alani i sai hira ndang mungkin tarsesa dosa molo so mardongan pelean. Persediaan perbendaharaan di Bagas joro dohot gabe parbalanjoon ni angka malim, alani gabe didok margudompong angka malim/ berkabunglah para imam. Tanda berkat, ai molo adong pelean berarti nadipasupasu Debata do angka ulaonna. Hape nuaeng ndang adong be nanaeng pelehononna ai nunga suda saluhutna i alani uhuman i. Jadi uhuman i berdampak sahat tu ngolu ni ulaon partondion/ parhuriaon. Ido umbaen gabe tamba lungun rohana.


b. Ladang nunga suda, petani maila, saluhut suan-suanan nunga maheu (10-12)

Di ayat 11 didok, nunga mago partaonan (kesempatan panen telah hilang karena panen sekali setahun). Godang do luat di Indonesia molo puso (tidak panen), tung so binoto be tudia tondongon asa mangalului parsalian. Olo godang laho sian luat i tu luat naasing mangombo (upahan) nang pe otik gajina. Jala manutupi puso, olo do ingkon mangula 2 manang 3 taon tu jolo. Jala tung mansai posa do parngoluan molo masa haleon. Di ayat 11a didok marlangan ma paruma (petani menjadi malu), ai so adong digotil nanggo apala paulak boni. Haru tano tahe saluhutdo mahiang/ apean (kering), lusam (musnah) dohot gandum, angka parbue nasian hau pe; hau ara ranggason, dalimo, kurma, apel nunga malos. Aha ma tutu sibuaton sian i, bunga dohot mutikna pe ndang mian, ai digotap jala marurus do saluhutna.

c. Nunga mandao las ni roha sian anak ni jolma.(12C)
Situasi i, digombarhon “nunga mandao las ni roha sian anak ni jolma”. Sai hira naso taraithon be las ni roha i, ai nunga tung mansai dao, ai holan angka holso dohot parungkilan, andung nama natarbege. Dipardompahanna pe ndang tarida be las ni roha, nunga sude marsak.


d. Ndang adong Sipanganon, lumbung pe nunga kosong (16-17)

Molo so adong be sipanganon di jabu, adong dua solusi sederhana, ima; marsali manang manjomur eme na di lumbung. Hape nadua on pe ndang adong be i, ai ndang adong be parsalian jala eme di lumbung pe nunga leleng suda. Antong tu dia ma halaoan? Adong do ra deba mandok; holan paima tingki ma andigan ro ajal.


e. Dohot do pinahan maheu (18, 19B-20)

Mangihuthon ayat 20, ndada holan ala digagat ragam ni sihapor sude namasa i, alai dohot do alani mohop ni ari namansai posi pola digombarhon songon api (nunga suda dipangan api angka jampalan) mungkin lobi 42 oC. Alani i masoksok do sude angka hau dohot duhutduhut, songoni dohot parguluan (wadi, oase) nunga mahiang. Jala ndada holan pinahan (peliharaan) namaheu alai dohot do binatang liar (di padang gurun)


2. Puasa Nabadia (14)

Di hamaolon i, disuru panurirang Joel bangso dohot angka malim asa marpuasa jala mambahen sada ari mariraya. Ingkon sude marpungu tu Joro Ni Jahowa, asa sude disi martangiang (berteriak) pasahathon tu Debata parungkilonna, mangido hasesaan ni dosa jala manjalo pasupasu. Didok ndang be holan namartangiang, alai ingkon dohot marpuasa.
Puasa somal do dilapati; ndang mangan jala ndang minum mangihuthon tingkki natinontuhon (pat. Est. 4:16). Di hata Heber didok; tsum = patutoru/paundukhon roha di adopan ni Debata. Biasana dipatupa hatiha ari Pendamaian (3 Ms.16:29, 4 Ms.29:7). Adong do puasa perseorangan (2 Sam. 12:22) alai adong do bersama (Pangh. 20:26). Di buku Joel selain paundukhon roha (merendahkan hati) di adopan ni Debata alai dohot do patuduhon sitaonon/ hasusaan nabolon (bukti lahiriah dukacita – 1 Sam. 31:13), panolsolion di dosa (1 Raj.21:27). Puasa jotjot dipatupa asa mangido bimbingan dohot pangurupion sian Debata (2 Ms.34:28). Tuhan Jesus marpuasa laho mamulai ulaonNa nabolon i dung jolo tardidi Ibana (Mat.4) Jala bangso Israel dipangido asa marpuasa saluhutna (boi tapatudos songon puasa pinamasa ni halak Niniwe Jona 3:5). Asa sude bangso i mangundukhon rohana di adopan ni Debata jala manolsoli dosana, menyadari diri huhut mangido pangurupion dohot asi ni Roha ni Jahowa. Holan i do naboi mangubati parungkilon dohot sitaonon na bolon i. Ndang tarpasiding agia manang ise parsorion nai, alai holan Debata nagogo jala parasi roha i. Alai ingkon luhut nasida sada marpuasa.

3. Sai Jou Debata di Hagogotan (19A)

Dinamarpuasa nasida, jongjong martangiang panurirang Joel laos tangiang ni sude bangso i do i mandok; Tu ho do, ale Jahowa, ahu joujou! Alai porlu botoon, ia tangiangna taringot tu alam dohot angka pahan-pahanan nang dorbia. Ndang apala pintor didok dohot jolma. Boasa? Ala memang alam dohot pahan-pahanan/ dorbia napaling terasa ala ni uhuman i. Suda sude, tarulang, mahiang, malos. Jala ala i do kebutuhan ni jolma i.
Di saluhutna i, diajari panurirang Joel bangso, asa molo ro uhuman, hamaolon, parungkilon nabolon manang alani aha pe, asa tu Debata ma joujou mangido pasupasu.Laos tangkas do i dihatahon di Bibel Joel 3:5 A// Alkitab Yoel 2: 32A (Alai nasa na manjou goar ni Jahowa, malua do, // Dan barangsiapa yang berseru kepada nama TUHAN akan diselamatkan,)

Panutup
Di Almanakta i disurat nagabe topik: “Masalah-masalah Global 2: Krisis Energi.” Godang do naboi goaron masalah global/ umum/ dunia isarana krisis pangan, HIV/AIDS, flu burung, Narkoba, teroris, iklim, ekonomi, jala termasuk energi. Sumber utama energi ima mohop ni mataniari jala namangihut; BBM, batubara, gas, nuklir, listrik. Secara khusus naboi dohonon tu topik i, ima krisis menyangkut BBM dohot listrik. Tontu dampak ni krisis energi sahat do i tu ekonomi, percepatan pembangunan, pendidikan. Boi tabayanghon molo mate listrik? Gumodang masyarakat Indonesia hira so boi mangolu manang dang diantusi mula ulaon molo dang mangolu listrik. Sude serba listrik; telekomunikasi, penerangan, idustri, kerja rumah tangga dohot luar rumah tangga, percetakan, pengaturan lalulintas, hiburan dan permainan, fasilitas-fasilitas modern, lift. Songoni do nang BBM, mansai ringkot do i. Hape sumber daya on, ndang boi diperbaharui.
Alani i, nats on mangidohon nang tu hita asa berhemat dalam hal energi. Penghematan i termasuk menjaga kelestarianm alam jala memang arga do i tabayar. Porlu taantusi, ia energi i sian portibi on do i, jala molo ndang berhemat masyarakat dohot pamarenta, ega ma lingkungan hidup. Ujungna sega ma kehidupan di permukaan bumi, naberdampak tu jolma dohot dorbia gabe menderita. Nang pe mungkin nuaeng ndang apala balga hian dope derita hinorhon ni angka energi naung tapangke i, alai tu jangka panjang, pasti berdampak fatal. Alani sude hita, asa menjaga kelestarian alam, penghijauan lingkungan, jala berhemat dalam energi. Laos taingot ma manjou Tuhan i di angka parungkilon dohot sitaonon, ai marhite songoni dapotan haluaon hita saluhutna, amen.

Catatan:

1. Goar Joel somal do i gabe goar di Israel namarlapatan; Debata do Jahowa (Tuhan /Jahweh adalah Allah). Jala marhite goarna i do dipapatar ibana paboa sintong Tuhan i maringanan di tonga-tonga ni bangsoNa (pat. 2:27; 3:17). Buku on disurat di anatara abad 5 dohot 4 andorang so Kristus (Sb.Masehi) masa ni hagogoon ni raja Persia.


2. Sian 1:1 didok ia panurirang Joel anak ni si Petuel. Ingananna di Jerusalem, alai nang pe songoni diantusi do taringot tu pangoluon ni angka na di pedalaman. Disi do nang ibana manurirangi, di Jehuda huta Jerusalem. Jala jonok do hubungan ni panurirangonna tu angka nahombar taringot tu Bagas Joro, partangiangan (ibadahnya) dohot angka pangulana (imam). Jadi di humaliang (sekitar) Bagas Joro i do ibana mangula, alani do gabe tardok do Joel “nabi Kultis” (seorang nabi yang berhubungan dengan ibadah-ibadah (kultus) dan persembahan). Gabe jamita do hata pinasahatna namngarahon bangso i tu haubaon ni roha (pertobatan) sekaligus gabe perpanjangan lidah ni Debata.

3. Dua hal naringkot idaon di bukku Joel secara keseluruhan ima; a) ragam ni sihapor namanggagati suansuanan (bencana karena belalang Joel 1:2-27), b) Ari ni Tuhan i (hari Tuhan Joel 2:28-3:21). Jala tolu sudut pamerengon (pandangan) ma taringot tu napinabotohon ni si Joel:
a) Pandangan Allegoris : Ia angka sihapor (1:4) songon gambaran do i taringot tu angka tentara ni musu/ bangso naasing/ parbegu namenyerang Israel (pat. 1:6; 2:17)

b) Pandangan eskatologis-apokaliptis (eskatologi= ari parpudi/ hari Tuhan, apokaliptis= penglihatan terhadap wahyu). Namasa taringot tu sihapor i dang peristiwa na biasa alai malapetaka manjoloani ari ni Tuhan i songon namasa di buku 2 Musa, masa do 10 tulah andorang so haruar Iarael sian Mesir, manang songon namasa di buku Pangungkapon, ingkon masa hasusaan, malapetaka tu saluhut halak namangalaosi lomo ni roha ni Tuhan i di nanaeng jonok haroro ni Tuhan napaduahon i. Jadi dohot do taringot tu ari sogot maksud ni panurirang Joel di bukku na on. Alai tarida do nang janji ni Tuhan i; pasu-pasuonNa bangsoNa marhite angka kemakmuran molo marhaubaon (bertobat)
c) Pandangan Realistis: Nahinatahon di Joel 1, sintong do i masa di tongatonga ni bangso Israel namanghorhon hasusaan. 4. Ringkot botoonta di buku Joel on padan ni Debata; Pangusehonon ni Debatama TondiNa tu nasa sibuk, gabe manurirangi ma angka anak dohot boru, marnipi ma angka sintua, maralatan angka dolidoli (Alkitab Yoel 2:28// Bibel Joel 3:1, songon pinamasaNa di Ul.Ap. 2:17-21)

Jamita Minggu 3 dung Trinitatis
Tgl. 20 Juni 2010

Yohanes
14 : 1 - 3
Redaksi


Bertekun Dalam Iman


I. PENGANTAR


Gelisah adalah perasaan tidak menentu, panik, takut, tidak dapat tenang, tidak tenteram hatinya (bnk. Kamus Umum Bahasa Indonesia-W.J.S.Poewadarminta). Gelisah bisa dialami oleh setiap manusia, dan bisa membuat manusia tidak percaya diri, tidak percaya pada orang yang berada disekitarnya (lingkungan pergaulannya), bahkan pada Tuhan. Dalam konteks kehidupan manusia, sebab- sebab dari kegelisahan ini, antara lain: faktor keamanan yang tidak menentu, hari depan,, kegelisahan karena faktor ekonomi dan lain sebagainya. Tuhan Yesus sangat mengerti mengenai kegelisahan yang bisa terjadi dialami oleh setiap manusia. Dan Tuhan Yesus ingin memberikan suatu pemecahan terhadap kegelisahan hati kita. Ia memberikan pengajaranNya supaya ada jalan keluar dari kegelisahan hati manusia dan terkait erat dengan iman percaya.

II. PEMBAHASAN NATS DAN RELEVANSI


1. Jangan Gelisah.

Saat Firman Tuhan diayat 1 ini mengatakan : “Janganlah gelisah hatimu...” kepada kita, bagaimana reaksi kita setelah kita mendengarnya? Bisa saja ada yang mengatakan “pasti dong tidak takut lagi”, namun setelah beberapa saat ia mulai mengalami ketakutan lagi. Bisa saja ada yang mengatakan “ya percaya saja”, tetapi kenyataannya orang ini sibuk mencari bantuan orang lain yang dianggap sanggup untuk menolongnya. Ada juga yang mengatakan perlu bukti terlebih dahulu untuk mempercayai Tuhan dalam hidupnya. Dan ada yang percaya seutuhnya dan mengalahkan kegelisahan yang ada melalui iman percayanya akan pertolongan TUHAN.
Tuhan Yesus menyampaikan pemecahan dari rasa gelisah hati adalah percaya pada DIA. Apa yang dimaksud istilah percaya dalam ayat ini? Ada dua macam jenis percaya: Pertama, percaya dengan otak/ akal- budi dan yang kedua, percaya dengan hati.

a. Percaya dengan otak/ akal budi: Semua orang tentu percaya bahwa bumi itu bulat, air yang mendidih itu panas, ibukota Indonesia itu Jakarta. Itu adalah percaya terhadap data dan fakta yang ada, percaya dengan akal budi atau otak. Percaya jenis ini diperoleh dengan mempelajari data dan fakta yang ada. Bukan percaya jenis ini yang dimaksudkan oleh Tuhan Yesus, yang dapat menghilangkan kegelisahan hati kita.


b. Percaya jenis kedua ini ialah percaya dengan hati, yaitu percaya yang disertai dengan penyerahan diri terhadap apa yang kita percayai. Ini dapat diilustrasikan seperti ketika seorang pasien masuk ke ruang praktek dokter, atau seorang penumpang masuk ke pesawat. Pasien dan penumpang itu percaya di sertai penyerahan diri terhadap dokter dan pesawat terbang yang akan memberangkatkan kita ketujuan kita. Tuhan Yesus menuntut supaya kita memiliki kepercayaan jenis ini (bahkan lebih dalam lagi). Percaya jenis inilah yang dapat mengusir kegelisahan hati kita.

Contoh kepercayaan yang dimaksud di ayat 1 ini bisa tergambar dalam kisah Abraham (Bapa orang Percaya). Jika kita renungkan, ketika Tuhan menjanjikan Abraham akan menjadi bangsa yang besar, dan menyuruh Abraham keluar dari tanah kelahirannya, untuk masuk ke tanah yang Tuhan janjikan. Saat itu tidak ada tanda apapun, Abraham berani dan mau melangkah untuk percaya pada Tuhan. Dan hal itu terbukti, bahwa Tuhan tidak menelantarkan Abraham dan seluruh rombongan yang mengikutinya. Tuhan menuntunnya, memeliharanya dan menggenapkan janjiNya dengan memberikan keturunan kepada Abraham dan menjadikannya benar benar menjadi bangsa yang besar seperti yang Tuhan Firman-kan kepadanya.
Nah kita relevansikan dalam kehidupan kita sekarang, jika demikian luar biasanya Tuhan, mengapa kita tidak mau mempercayakan seluruh hidup kita padaNya? Karena apa yang Tuhan janjikan, apa yang Tuhan katakan dalam FirmanNya pasti digenapi! Jika kita diperhadapkan dengan tekanan yang berat atas situasi sekeliling kita, sakit penyakit yang menekan, gelisah karena menginginkan sesuatu tetapi tantangannya berat, gelisah karena ada orang yang mau mencelakakan kita, dan bentuk kegelisahan ekonomi, profesi, pendidikan dan sebagainya, mengapa kita tidak menghampiri tahta Tuhan, duduk diam di dekatNya, memuji dan muliakan Dia? Jadi jika Tuhan mengatakan : “”Janganlah gelisah hatimu; percayalah kepada Allah, percayalah juga kepada-Ku. mengapa kita harus gelisah? Percayakan hidup kita pada Tuhan, karena yang membawa kemenangan bukan kekuatan kita tetapi Tuhan sendiri yang membawa kemenangan kepada kita. Luar biasa, Allah kita memang sungguh dapat dipercaya! (Bnk “Marilah kepada-Ku, semua yang letih lesu dan berbeban berat, Aku akan memberi kelegaan kepadamu”, Matius 11:28).

Jemaat TUHAN, mari percayakan Tuhan untuk hidup anda, pekerjaan anda, usaha anda, karier anda, keluarga anda, sekolah anda, masalah / persoalan yang anda hadapi, pertanian/peternakan anda, kelemahan anda, mungkin saat ini anda sakit – percayakan penyakit anda padaNya. Kegelisahan tidak akan mengubah keadaan menjadi lebih baik. Kegelisahan hanya akan memperparah keadaan dan menurunkan kualitas hidup termasuk kesehatan. Percaya pada Tuhan Yesus. Karena Ia sanggup melakukan perkara yang jauh melebihi apa yang dapat anda pikirkan. Tuhan Yesus tidak akan pernah mengecewakan umatNya dan pasti akan memberikan yang terbaik menurutNya. Karena itu kita tidak perlu gelisah dan cemas sebab Tuhan Yesus sendiri yang menjaminnya. Amin? Haleluya.


2. Tuhan Yesus mengajak kita memandang jauh kedepan (Yoh. 14: 2)

“Di rumah Bapa-Ku banyak tempat tinggal. Jika tidak demikian, tentu Aku mengatakannya kepadamu. Sebab Aku pergi ke situ untuk menyediakan tempat bagimu.”
Jemaat Tuhan, pada ayat kedua ini, Tuhan Yesus mencoba untuk mengarahkan pandangan kita jauh kedepan. Manusia tidak akan bisa bertahan apabila tidak ada sesuatu yang mendorongnya untuk terus bertahan, disinilah peranan yang disebut ‘pengharapan’. Orang yang mempunyai pengharapan akan menghasilkan kesabaran dan ketekunan. Tuhan Yesus mengerti bahwa apabila kita memandang hanya kepada dunia ini saja, maka hati kita dengan mudah sekali menjadi gelisah, sebab apa yang ada dalam dunia ini semuanya sudah berada dalam kutuk dosa (bnk Kej.3). Oleh sebab itu, Dia berkata: “ Di rumah BapaKu banyak tempat tinggal.” Dia mencoba untuk mengarahkan pandangan kita jauh kedepan. Disini Tuhan Yesus ingin memberi sedikit penjelasan mengenai kepastian yang menanti dihadapan manusia yang percaya padaNya, yaitu kebangkitan semua yang mati dalam Kristus, Rapture (pengangkatan semua orang Kudus) dan Hidup selama-lamanya bersama Kristus di Yerusalem Baru. Istilah dalam bahasa aslinya (Yunani) ‘monai pollai’, yang artinya ‘many mansions’ (Inggris - ‘mansions’ : semacam istana). Jadi jelas bukan tempat tinggal biasa! Semua tempat tinggal yang ada di dunia ini tidak ada apa-apanya apabila di bandingkan dengan monai pollai yang di janjikan Tuhan Yesus (bnk. Wahyu 21: 9- 21). Tuhan Yesus datang dari Sorga, dan Dia tahu betul dengan tempatNya berasal. Karena itu Tuhan Yesus berkata, di rumah BapaKu banyak tempat tinggal. Sebab Aku pergi ke situ untuk menyediakan tempat bagimu. Rumah Sorgawi adalah kekal. Tempat ini atau suasana rohani sorgawi ini bukan diperuntukan bagi manusia seperti kita orang berdosa ini, tetapi bagi Allah Tritunggal dan para mahkluk sorgawi. Tetapi sekarang, karena kemurahan dan cinta kasih Tuhan Yesus, Allah bersedia bukan membagi tempat, tetapi memberikan tempat tersebut bagi orang yang percaya padaNya, bukankah ini suatu rahmani yang luar biasa ? Lihatlah apa yang dikatakan Yesus, bahwa di rumah Bapa ada banyak tempat tinggal yang sudah disediakan bagi orang percaya. Sebuah tempat indah dimana tidak lagi ada air mata. Sebuah tempat penuh damai sukacita. Sebuah tempat nyata dimana Yesus kini berada. Disana Yesus telah menyediakan tempat bagi siapapun yang percaya padaNya, yang memegang teguh dan melakukan semua yang Dia firmankan. Tidak ada kuota maksimum, tidak ada pembatasan jumlah, siapapun diundang untuk masuk ke dalam rumah Bapa asalkan hidupnya tetap percaya dan beriman pada Tuhan Yesus dan itu tergambar dalam keseharian. Bahkan Yesus pun terus mengetuk pintu hati manusia untuk diselamatkan, agar manusia pun bisa diselamatkan dan masuk ke dalam tempat yang telah Dia sediakan.
Jemaat Tuhan, bukankah hal ini sangat indah?


3. Tuhan Yesus berjanji akan menjemput kita semua (Yoh. 14: 3)


“Dan apabila Aku telah pergi ke situ dan telah menyediakan tempat bagimu, Aku akan datang kemabli dan membawa kamu ke tempat-Ku, supaya di tempat di mana Aku berada, kamu pun berada.” Melalui ayat ini Tuhan Yesus menegaskan bahwa tujuan kehidupan orang yang beriman kepada-Nya bukanlah dunia, melainkan rumah Bapa. Perkataan Yesus ini menjadi peneguh dasar harapan Gereja atau orang beriman akan kehidupan sesudah kematian. Barang siapa percaya pada Allah dan Yesus sebagai jalan, kebenaran dan hidup, maka ia akan tinggal bersama Yesus Kristus di tempat Bapa. Seruan Yesus ini menimbulkan semangat dan harapan sesudah kematian. Yang menjadi tuntutan Yesus dari orang-orang beriman adalah percaya pada Allah dan Yesus sebagai orang beriman. Karena itu, di penghujung Khotbah ini kembali diingatkan, mari tetap setia untuk percaya dan hidup dalam FirmanNya. Terkadang kita harus “memikul salib”, sebagaimana Yesus sendiri telah memberikan contoh-Nya. Ia rela dipaku pada salib hina, demi cinta-Nya kepada manusia. Yesus sendiri sadar bahwa tidak semua orang menerima-Nya dengan mulus, bahkan banyak yang mencemoohkan sebagaimana orang Yahudi. Sadarkah kita, cemooh itu tidak hanya dimonopoli oleh orang-orang Yahudi, tetapi juga kita sendiri. Lihat saja, terkadang kita hanya ingat Tuhan kalau lagi terdesak, tapi begitu kita dalam suka, kita lupa bersyukur dan berterimakasih kepada-Nya. Banyak orang berpura-pura baik, padahal bisa saja ia “srigala berbulu domba” yang hatinya dipenuhi kejahatan dan kebencian. Ada yang dikendalikan kesombongan, sehingga orang lain dianggap tidak ada apa-apanya. Mari renungkan, jika ada diantara kita seperti itu, sadar dan bertobatlah, teladanilah teladan Tuhan Yesus.

III. PENUTUP.
Jika saat ini pergumulan, permasalahan dan kesulitan masih mengelilingi kita, janganlah gelisah. Di dalam “tempat sementara di kehidupan dunia ini” kita telah dijanjikan penyertaan Tuhan, dan ada tempat sebenarnya bagi kita yang telah disediakan Kristus sendiri yaitu Surga. Rumah Bapa Surgawi, adalah sebuah tempat yang nyata, bukan halusinasi atau fatamorgana, yang akan menjadi tempat kekal bagi setiap orang percaya yang hidup sungguh-sungguh menjaga kehidupannya sesuai firman Tuhan. Mari kita terus bertekun agar tempat yang Dia sediakan itu juga tersedia bagi kita.Maukah Saudara ikut percaya dengan segenap hati kepada Tuhan Yesus ? Saya yakin kita bisa untuk itu. Amin. (hp)



Jamita Minggu 4 dung Trinitatis
Tgl. 27 Juni 2010
1 Petrus
3 : 13 - 17
Pdt. Firman Sibarani, M.Th

Praeses HKI D. IX Humbang

Tongtong Mangulahon Nadenggan


Patujolo


Buku 1 Petrus marisi surat na marrumang jamita poda. Dibindu 1 ayat 1 dipaboa do panuratna ima Petrus, sisean ni Tuhan Jesus. Tingki panuratanna hira hira taon 63 – 64 M, sian Roma ( Pah. 1 Pet 1 : 1 ; Kol. 4 : 10 ; 2 Tim. 4 : 11 ; 1 Pet 5 : 13 ). Ditongos do surat on tu halak Kristen na diparserahan Pontus, Galatia, Kappadosia, Asia dohot Bitinia ( 1 Pet 1 : 1 ). Dipodai do nasida taringot tu akibat ni na gabe kristen ima mamolus godang pangunjunan, hasusaan. Laos dipodai nasida songon dia cara mangadopi. Di perikop jamita on dipodahon do aha siulahonon ni halak Kristen tu halak na manjahati, tu halak na manungkun na hinirim ni roha , tu halak na manginsahi parange na denggan na dibagasan Kristus.


Hatorangan

Tepat jala tetap do tanggapan ni Debata tu ganup jolma. Tu parroha na tigor do matana, bohina alo ni sibahen na jahat ( 1 Pet 3 : 12 ).. Alai boi ndang tepat jala ndang tetap tangggapan ni jolma tu ganup halak. Logikana ndang adong manjahati halak na marparange na denggan ( ay 13 ). Kenyataanna boi do ala ni na sala tanggap manang ala anti gabe sengaja mambahen tanggapan nasala jolma dompak halak, bahkan dompak Debata sandiri. Akibatna adong jolma manjahati halak na marparange nadenggan.
Dipodahon si Petrus do parange siulahonon ni halak Kristen dompak halak na manjahati nasida. Manjahati lapatanna melukai. Naboi do i melukai hati marhite panginsahion, panuhasion ( Fitnah ), jala na boi do i melukai daging ala ni penganiayaan ( tindakan kekerasan fisik ). Molo masa haporsuhon sisongon i unang gaor roha ( tidak takut ). Maksudna, unang gabe mabiar mangulahon na denggan dibagasan Kristus. Boasa ? Ai martua do halak Kristen na manaon haporsuhon ala ni na marpangalaho hatigoran ( Pah. Mat. 5 : 10 – 11 ). Godang do upa sian Tuhan ( Pah. Mat. 5 : 12 ) Mat. 10 : 32 ). Udutna didok asa tongtong hobas mangalusi ganup na manungkun taringot tu na hinirim ni roha. Maksudna siap selalu mambahen pembelaan/jawaban tu angka na mangido pertanggungjawaban tarigot tu harapan ni halak Kristen. Hata “mangalusi” diterjemahon sian hata apologia (Gorik), Hata apologia marlapatan “pembelaan”, “jawaban”, “alus”. Mangalehon apologia na nidokna dison ndang marapologetik mampartahanhon secara pikiran ( logika akal ) taringot tu hasintongan ni haporseaon ni Kristen jala mambahensa boi di janghon pingkiran ni halak, manang asa boi dijalo gabe pandangan hidupna. A

pologia na dimaksud bersifat bersaksi do taringot tu haporseaon ni Kristen asa boi tarjalo halak/musu ( Pah. Alp. 1 : 7 , 16 ; Mat. 10 : 32 ; Ul. 4 : 29 : Kol. 4 : 6 ). Apologia na bersaksi na dipodahon dison ima cara mangalusi. Laos alani i do diondolhon si Petrus, molo mangalehon alus asa mardongan lambok ni roha dohot biar ( respect / hormat ). Unang dibagasan na marlobok taroktok (jantung berdebar ala ni biar / jantungan). Maksudna, dibagasan hati nurani yang baik/ murni. Tujuanna asa marhite alus dohot cara kesaksian sisongon i gabe disadari na manjahati i parulaonna na buruk/na sala i, laos gabe maila sandiri. Ujungna asa ala niparange na denggan i gabe dipasangap Debata di ari panuluhan = di hari Tuhan melawat mereka ( 1 Pet 2 : 12).
Tangkas diondolhon apostel Petrus, tumagon halak Kristen i manaon haporsuhon ala ni ulaon na denggan, molo tung i roha ni Tuhan, unang ma ala ni ulaon na roa. Sipaingot dison asa unang mambaloshon hajahaton dohot hajahaton. Molo songon i gabe madabu do i tu dosa. Benget manaon haporsuhon ala ni dosa ndang marguna. Alai molo benget manaon haporsuhon siala ni ulaon na denggan ido asiasi di roha ni Debata (1 Pet 2 : 20).

Hahonaan tu Jamita


1. Sai masa do di hasiangan on songon pandohan “air susu dibalas dengan air tuba”. Lapatanna pambahenan na denggan dibalos dohot hajahaton manang hageduhon. Ndang pegalaman na luar biasa di halak Kristen na manaon haporsuhon ala ni na manghajongjongkon hatigoran ni Kristus, ala ni parange na denggan dibagasan Kristus. Namasa do i di sejarah ni hakristenon ala ni tanggapan na so tepat manang nasala taringot tu hakristenon dohot ala ni na anti tu hakristenon. Nunga masa jala na boi masa dope haporsuhon marrumang panginsahion, panuhasion (firnah), pangaleleion rodi pamunuon ala ni na manghatindangkon Kristus, ala ni parulaan na denggan marhite goar ni Kristus.


2. Ndang jadi tahuton mangulahon na denggan nang pe mangkorhon haporsuhon rodi hamateon. Halak Kristen na monang ima ndang talu manang sumurut mangulahon na denggan. Ia haporsuhon na di tano on satongkin do, ndang tetap. Asa unang mabiar mangida jolma na boi mamunu daging alai ndang marhuaso mamunu tondi. Mabiarma mida Debata namarhuaso mamunu tondi (Mat 10 : 28). Pasahaton ma tondi tu Debata jala tongtong mangulahon na denggan ( Pah 1 Pet 4 : 19). Martua do halak kristen na manaon haporsuhon ala na mangulahon na denggan di bagasan Kristus. Ai di Kristus do panguhumon jala tu parroha na tigor do mataNa. LehononNa upa di harajaon ni Debata di banua ginjang, nahot saleleng nilelengna ( Mat. 5 : 11-12 ; 10 : 32 )


3. Taluhononma hajahaton marhite na tongtong mangulahon na denggan ( Pah. Rom 12:21). Tutu belaon/paralohonon do haporseaonta di Kristus i. Alai dang mangalului asa mate Syahid (martir) dengan cara balas dendam, gabe manginsahi, manuhasnuhasi, tindak kekerasan. Dosa do pambelaon sisongon i. Di ugamo dia pe, ise na mate ala na mangulahon tindak kekerasan sebagai pembalasan tu na dietong kejahatan ndang targoar i mate syahid, alai mate marjahat, mate mardosa do i. Namate Syahid ima nadipamate ala ni na tongtong mangulahon na denggan dibagasan Kristus dohot na tongtong mangulahon na denggan sahat tu na mate.

Evangelium Bulan Juli 2010


Jamita Minggu 5 dung Trinitatis

Tgl. 04 Juli 2010

1 Musa 9 : 8 - 17

Pdt. Toljun Lbn.tobing.STh

Pdt. Res. Sibolga


Dipaimbaru Debata PadanNa Bahen Haluaon


Dongan sahaporseaon, dibagasan Jesus Kristus.

Tangkas do taboto jala ta haporseai “ ia jolma na tinompa ni Debata di mulanai tong mansai marmulia do jala sangap, gok las ni roha dohot dame di ngoluna, ale Debata do na patupahonsa. Tarida do i di panompaon ni Debata di jolma i na tudos tu rupaNa jala tudos tu pangalahoNa, jala tangkas dipasupasu Debata jolma i tu lomo ni rohaNa asa, “marpinompar, asa gabe sopar”, laho manggohi tanoon huhut dilehon Debata “huaso” laho patunduk nang mangarajai sude isi ni tanoon, na tinompa ni Debata. Ala Debata na manangkapi dohot na patupahon jala tung mansai denggan saluhutna i; “ai di tilik Debata ma sude na tinompanai, jadi nunga denggan situtu” ( 1 Musa 1: 27-28+ 31 a).


Alai ale ni dosa dohot pangalaosion ni jolmai di patik ni Debata, gabe hona toru ni Debata ma jolmai nang dohot sude na tinompana (1 Musa 3: 17-19). Gabe hona uhum ni Debata ma jolmai marhite na di pabali sian adopanNa, sian inganan na sonang di lambungNa ima haluaon dohot hangoluan i. Gabe sirang ma jolmai sian Debata jala gabe lam dao, laos ima mambonsiri hasesega ni parsaoran ni jolmai dohot jolma nang dohot saluhut isi ni tanoon natinompa ni Debata. Boi ma dohononnta molo sega parsaoran ni jolma dohot donganna jolma nang dohot saluhut na humaliang ibana, ima ala naung sega parsaoranna dohot Debata, naung dao do ngoluna sian adopan ni Debata, nampuna ngolu dohot haluaon i.


Tung pe songon i diloas Debata do jolmai mangolu jala martambatamba di portibion, ala ni pasupasuNai, naung dibagabagahon hian, “marpinompari ma hamu” (1 Musa 1:27), alai laos lam martambatamba muse do dosa dohot hajahaton ni jolmai di adopan ni Debata. Pangalaho ni jolma na songon on, pataridahon hadirion ni jolma na so mananda Debata, ai dirajumi rohana ndang diboto Debata manang aha na niulana, jala jotjot ndang disadari angka na niulanai nunga lam dao manimbil sian adopan ni Debata. Ale angka dongan, unang dirimpu roham na dao Debata sian ho, tung pe di uhum Debata ho ala ni dosa dohot pangalaosionmu, jala lam di padao ho pe dirim sian Debata ndang adong gunana, ai lam tu jorbutna do pardalanan ni ngolum muse disi. Ingot ma tongtong jala unang tung lupahon: “Debata ndang hea dao sian ngolu ni jolma dohot tanoon”, ai Ibana do nampunasa, Ibana do na manompa. Ala ni i ndang adong na buni di adopanNa, jala tangkas do diboto Debata manang songon dia parulaan ni jolmai di portibion. Nda tumagon ma mulak hitaon tu Debata parasi rohai, tatopoti ma dosanta dohot pangalaosion na godang i, asa unang lam susa maon ngoluntaon. Ingot hamumulak ni parjahat ido tumadinghon dalanna asa mangolu ibana di halomohon Debata, ndang gabe lam mandao sian Debata laho mangulahon lomolomo ni roha dohot hagiot ni hajolmaon on. (Hes 33: 11). Jala porlu do adong pengakuan najujur nian sian saluhut jolma na tutu sadar mananda dosana unang lam dao sian Debata, jala asa gabe dijalo Debata, songon isi ni endeta na mandok : Sai jotjot do hutadingkon dalan mi na tigor i, Kristen ahu hape hutondong dalan hamagoan i “ (No; 182: 3). Di na lam martambatamba jala mangimbukbuk dosa ni jolma i di portibion, tung gabe disolsoli Debata do diriNa na manompa jolmai, ala tung mansai deak hajahatonna jala holan na jat tubu di roha dohot pingkiran ni jolmai, gabe pola do tarrimas Debata laho mangaripashon jolmai sian tanoon (1 Musa 6: 5-7), gabe di paro Debata ma aek na sumar pola do 150 ari lelengna laho mangaripashon sude na marhosa di tanoon, jolma, pinahan, binatang dohot pidong namartonga-tonga langit. (1 Musa 7: 21-14).


Alai tung pe di uhum ni Debata jolma dohot sude na tinompaNai, naung di parendep marhite aek na sumar i, alai ndang gabe sun siap ngolu ni jolma nang dohot isi ni tanoon na tinompa ni Debata. Ndang gabe i ujung ni hangoluan ni jolma dohot portibion nang isina; ai dipatuduhon Debata dope asi ni rohaNa marhite na porsea di Ibana. Marhitehite si Noak na bonar di adopan ni Debata di patupa Debata do haluaon marguru tu lomo ni rohaNa, nang tu saluhut na tinompanai di tanoon (1 Musa 7:1-3). Tung tangkas do dirajumi si Noak pasu­pasu ni Debata na mangalehon haluaon di ibana dohot sude na dibagasan parau i, ai dibege ibana ma soara ni Debata na manjou ibana dung mahiang tanoi sian aek na sumar i, laho haruar sian parau i. (1 Musa 8: 14-15). Pintor dipatupa si Noak do sada langgatan pamelean laho mamuji dohot Debata sipaluai. Tung mansai lomo do roha ni Debata di pelean na pinasahat ni si Noak jala marhite i marpadan ma Debata sandiri naso tupa be marro rimas Ibana tu saluhut jolma na di tanoon. Pamelean ni si Noak manghorhon pangondian tu saluhut jolma tung pe di bagasan dosa dohot hajahaton, ai sai marpamuati do roha ni Debata di jolma na tinompaNai. Jala hataridaan ni asi ni rohani Debata, gabe di pasupasu ma si Noak dohot pinomparna asa gabe sopar laho manggohi tanoon (1 Musa 8:20-22, 9:1).


Balga ni pasupasu ni Debata dohot asi ni rohaNa, dipatuduhon do marhite na pahothon “PadanNa’ di adopan ni si Noak tu saluhut jolma dohot isi ni tano on, sahat ro di saleleng ni lelengna: Ida ma anggo Ahu ninna Debata : “ pahotonHu padanHu” tu hamu ro di pinomparmu songot.( ayat 9 +11). Padan ni Debata na hot ro disaleleng ni lenengna, padan na binahen- inisyatif ni Debata sandiri, di patolhas tu si Noak. Padan ni Debata ndang padan ni dua belah pihak antara ni Debata dohot si Noak. Padan ni Debata ndang padohot si Noak laho mangido persetujuan, manang sabalikna ala na dipangido si Noak sian hadirionna-manang inisyatifna, asa unang be marrimas nian Debata molo mardosa jolmai.


Padan ni Debata na patuduhon na holan Debata sandiri do na boi patupa ngolu na imbaru di saluhut jolma dohot portibion, jala si Noak nang saluhut jolma holan na manjalo - meng-ya-kan- mangakuhon laho mangoloi, mangulahon manang patupahon, dohot patulushon na sinangkapan ni Debata di padanNai. Tanda padan ni Debata marhite hataridaan ni “ Halibutongan” di ombun (12-16). Didok “HalibutonganHi na Hubahen di ombun “tanda” ni padanhu dohot tanoon- Pataridahon holong dohot asi ni roha ni Debata di ngolu ni jolma dohot sude isi ni tanoon, jala marningot na so rimasan ni Debata be saluhutna songon aek na sumar. Tanda on, ima tanda pardamean, tanda na paimbaruhon parsaoran ni jolma dohot Debata, suang songon padenggan parsaoran ni jolma dohot jolma nang dohot alam sekitar- portibion- tano dohot nasa isina. Tanda on, ima tanda kesadaran ni jolma gabe tutu situtu mananda asi ni roha ni Debata na marpamuati di rimasna naso manguhumi dosa dohot pangalaosion, jala marhite i asa sude jolma- halak Kristen- padaohon dirina sian angka ulaon hajahaton dohot dosa. Tandaon ima tanda “pengampunan” ni Debata laho paimbaruhon ngolu ni jolma na gok dame dohot hasonangan, sihirimon jala sieahan ni saluhut jolma di sude panggulmiton ni ngoluna, marhite ulaon na denggan huhut gabe pujian dohot hamauliateon tu Debata.


Hamu angka dongan sahaporseaon, na ni asian dohot na dihaholongi Tuhanta Jesus Kristus.

Disada sisi ndang boi so ingkon angkuanta “di hadirionta songon sada halak Kristen:” ia Debata Jahowa, ima Debata parasi roha na sumurung. Alai ingkon akuhononta do ia hita - “halak Kristen” - , jolma na sai tongtong meoleol di haporseaon, na olo manghalupahon di ngolunta asi ni roha ni Debata jala sai olo manimbil sian adopan ni Debata. Jotjot tadok di ngolunta siapari : Toho do nian angka na didok hata ni Debata nanaeng si ulahononton asa tutu halak Kristen na denggan. Alai ala jolma dope hita, gabe ndang tarula sude na didok ni Hata ni Debata. Ndang boi tingkos dope nihaholongan Debata sian nasa roha, ateate, nang gogo, jala ndang dope boi iba manghaholongi dongan dohot tingkos, ai sai gumodang dope sogo ni rohai maradophon dongan. Gale dope pardangingon ala gogo ni portibion na sai mangela iba gabe mangulahon angka dosa i. Ima tutu ninna dongan deba laho “membela diri” di angka parulaan na sala, na jahat, na di sangajo manang dang, ala jotjot secara sadar “na so olo do” sasintong na mangoloi hata ni Debata laho mangulahon lomo ni rohaNa. Gabe saihira na adong legitimasi- pembelaan- di angka ulaon na sala i, molo tadok ai jolma dope hita da ! Ise ma na sanggup mangula na didok ni hata ni Debata?! Boha ma tutu ate ! Halak Kristen nina jala ruas ni Huria alai ndang hea mandohoti ulaon di Huria, marmingu partangiangan. Boha do bahenonna mangulahon hata ni Debata, ai so hea di bege, jala holan di ringkotnai do ibana dohot, tubu, tardidi, malua, mangoli ba ujungna mate, asa di layani Huria- jala songon tanda ni halak Kristen ?. Ai molo tumangihon hata ni Debata di parsaoran di Huria ndang adong tingkina ? alai tu angka ulaon na asing godang tingkina ate !.Molo ndang be diula halak Kristen -ruas ni Huria- angka na denggan lomo ni roha ni Debata, jala molo di uhum Huria, aha do na masa ?. Parbadaan do di Huria ? Belaon do angka parulaon na sala, na sangajo - diula Ruas ni Huria- Halak Kristen- na gabe si ihuthon Jesus, dohot mandok, ima da ala di portibion dope hita, jala roha daging dope ? gabe hira na so sala, manang na so na jat tubu di rohana ?.


Boi ma ra dohononta ala ni pamingkirion na songon on ma umbahen :” sahat tu sadarion” ndang dope dapot di ngolu ni jomai :”Hangoluan na singkop di haluaon na sintong, ima hasonangan, dame dohot las ni roha”, na memang disangkapi Debata doi nang sian mulana, jala huhut dihirim jolma di ngoluna. Ala ni aha umbahen so dapot i sude ? Ai holan na naeng mangalului hasonangan tu dirina sandiri nama jolmai, sega pe taho angka na asing dohot nahumaliangsa, ndang parduli ibana disi. Holan na mangalului hasintongan sandiri jolmai laho mampartahanhon ngoluna, jala patubu dohot mangalului hasalaan ni halak na asing, ise pe taho, donganna hian, keluargana, si solhotna, manang nahea manolong/mangurupi ibana, ndang parduli ibana disi, na penting unang digurtik manang di ganggu na laho mangalului dohot menikmati hasonangan dohot hagiot ni rohana.


Hamu angka dongan sahaporseaon.

Di haporseaon ni halak Kristen nuaeng nunga ingkon tangkas akuhononta naung di paimbaru Debata “PadanNai” tu hita, marhite “haroro ni Jesus Kristus” anakNa na sasadai tu portibion ala holong dohot asi ni rohaNa (Joh 3: 16). Ala ni i, nda nunga talu dosa dohot hajahaton i, marhite hamamate, haheheon ni Jesus Kristus na gabe jaminan hamonangan di hita angka na porsea - si ihuthon Ibana ? Boasa lam lumlam nuaeng ngolu ni jolma jala lam jorbut ? Ala ni dosa ni jolma na parjoloi doi, manang jumahat do jolma nuaeng sian jolma na parjoloi ? Boasa ndang dapot hasongan dohot dame di bagasan ngolu ni na markeluarga, mar-Huria, na martetangga, mar-masayarakat nang namarnegara ? Na sai tongtong dope holan dosa dohot hajaton di halomohon jolma/ halak Kristen di tingki nuaeng, jala inama na pasonang rohana? Na so tangkas do nuaeng ditanda jolma i be dirina: “ala asi ni roha ni Debata do saluhut na adong di ngoluna” ? Nunga di lehon Debata ngolu na imbaru ala asi i roha tu ganup hita jolma, ala ni padanNa na gabe jaminan haluaon di hita. Antong padenggan ma parsaoranmu dohot Debata, satia mangoloi HataNa dohot mangulahon lomo ni rohaNa asa tarida parbuaena di denggan ni parsaoranmu dohot jolma nang na humaliang ho. Amen.


Jamita Minggu 6 dung Trinitatis

Tgl. 11 Juli 2010

Jakobus 5 : 1 - 6

Pdt. Amran Simangunsong.STh

Pdt. HKI Res. Ujung Batu-Rokan


Tatiruma Solidaritas ni Kristus


I. PATUJOLO

Tujuan ni turpuk on ima laho manogunogu halak Kristen na pogos dohot na targosagosa; mangapuli angka na pogos na ginosagosa angka namora. Jala angka namora pe na manjaha surat ni Apostel on gabe marhamubaon. Ndang adong sangkap parbadaan nabinoan ni Apostel Jakkobus, tung sangkap hadameon do asa mardame angka namora dohot pangula na sorang di jolona, ima angka halak Kristen na pogos. Boha do poda manang ajaran ni Apostel Jakkobus, maniru holong ni Kristus tu angka napogos? Boi taida di hatorangan ni angka ayat.


II. HATORANGAN

Ayat 1

Ayat on marisi sipaingot tu angka namora. Ndada asal namora nanimaksud dison, alai namora huhut manggosagosa angka namangula di porlakna. Dosa na songgop tu namora dison ndada ro sian hepeng manang artana, alai sian pangalahona do dohot sian rohana. Molo tongon dope pangalahona songoni, songgop nama haporsuhon tu nasida, jala tumatangis ma dohot mangangguhi. Ndada holan tangis biasa, alai anggukangguk, andungandung na bolon songon na somal masa di Israel (Je3s. 13:6; 14:31; 15:2; Jer. 4:8; 47:2).


Ayat 2

Nunga busuk hamoraonmuna (your riches are corrupted). Busuk nanimaksud dison ima naung sega, ala dieksploitasi namora i angka na pogos lobi ulaonna sian upa na wajar. Ndang na sala nian papunguhon arta alai molo sampe mangae do angka pangula na mangula di porlakna ido na sala. Ulos (garment) di Timur Tengah termasuk do sada simbol hamoraon, halak na mamangke ulos na denggan, i do salah satu tanda jolma namora. Raja Aleksander Agung na borhat tu persepolis marpungu dohot angka namora se-Asia, diboan angka namora i do sere, perak dohot ulos. Jadi, ulos termasuk do simbol hamoraon na jolo.


Ayat 3

Naung tasihon do sere dohot perakmuna. Anggo secara kimiawi memang ndang boi tasihon sere dohot perak, apalagi sere na polin manang emas murni, ndang boi teroksidasi ndang songon baja manang bosi na boi tasikon. Tasikon na nimaksud dison ima perubahan warna ala naung leleng ndang hea dipakke manang saleleng on sai dipeakhon tu inganan na lembab. Mata ni jolma na terbatas ndang boi mamereng sere manang perak na polin dung teroksidasi warnana. Gabe sitindangi dompak namora i ma annon ala terbukti ndang sintong pardalan ni sere manang perak i. ndang sintong arga ni panggararan tu upa ni pangula. Manggagat nama ibana songon api alana hamoraon i do manarihon dagingta, jala di ari parpudi adong do konsekwensi ni ulaon i. Jadi, angka halak namora di zaman nuaeng on ringkot do mamingkiri ari sogot, so tung dipapungu sinamot na parohon uhum.


Ayat 4

Dosa ni namora na dibilangi di ayat 1 ima namanimbun arta, di ayat 4 on dipatorang do dosa napaduahon ima namandobo angka pangula na pogos i. nang pe tu pangula ni gandum hatiha i, alai hata on ditujuhon do tu angka jolma nuaeng on, tu angka namora isarana: angka pengusaha; tu angka pangula, isarana: karyawan, mekanik, nelayan, dna. Eksploitasi na masa ima na mamangke tenaga buruh sagodanggodangna alai dijalo tenaga buruh i ma muse upa na mansai otik. Adong do standarisasi upah songon UMR, ringkot do hita mamparrohahon i ala godang do pangula (karyawan) na so mangantusi taringot tusi. Jadi di angka namangantusi ringkot do mansoarahon dohot mensosialisasihon tu sude unang gabe terjadi eksploitasi. Jala di angka pengusaha sai ungkap ma rohana mambahen upa na layak unang holan mambuat untung sian tenaga ni karyawan. Nunga sahat be panjouon ni angka panabi tu pinggol ni Tuhan i. molo sahat anggukangguk ni jolma tu Debata, ingkon ro do Debata mangurupi (Patud. 2 Musa 22:27). Nunga tangis tutu pangula i, jala ndang adong na boi sipangahsahononna di portibion, naik banding nama alualuna tu Debata, molo dung sahat tu Debata, saut ma tutu uhum sian Ibana.


Ayat 5

Ngolu pargadombusan maralo tu visi ni panompaon naung dipasahat Debata tu jolma. Ia jolma ingkon mangula dohot mengelola, ndada manimbun arta marsonangsonang, hape parkarejona loja papungupunguhon na laho di ibana dohot upa na so patut. Ulaon na songoni sarupa songon gagasan ni pinahan nanaeng sipotongon tu ari pesta. Somalna naummokmok i do naparjolo dipotong. Jadi, molo sai manimbun arta dohot pamokmokhon diri tanpa adong solidaritas sosial tu na pogos sarupa na laho tu pamotongan do ibana disi.


Ayat 6

Nunga adong gagasan Messianis dison. Hata Partigor tujuanna ima Mesias, Kristus. Jadi, ayat on manggombarhon solidaritas Kristus tu angka na pogos, na targosagosa. Jadi molo adong halak namanggosa angka na pogos sarupa na manggosa Kristus do i. ndang dialo Ibana angka na mangulahon pargadombuson i ala nunga gabe jolma Ibana, jolma na gale. Asi ni roha do dipasahat Partigor i tu jolma pardosa, anggo uhum Debata do napadabuhon.


III. SIPAHUSORHUSORON


Parholangan ni namora tu na pogos nunga leleng masa sian najolo. Alani na songoni masa ma panggosagosaan, eksploitasi manusia sian angka namora, alai sian napogos gabe terjadima kriminalitas, perlawanan dna. Ingkon boi do na berwajib mengendalihon i, jala huria pe ingkon olo paingothon situasi na songoni asa unang berlarut. Jakkobus barani do paingothon angka namora, hita pe ingkon barani pasingothon donganta. Debata sandiri do na ro manguhum hajahaton ni jolma na songoni. Antong, padao ma roha manimbun arta dohot pargadombuson. Amen.


Jamita Minggu 7 dung Trinitatis

Tgl. 18 Juli 2010

Parjamita 6 : 1 - 12

Pdt.Berton Silaban.STh

Pdt. HKI Res. KANDIS


Marsaulihon Pasupasu ni Debata


Patujolo


Di paihut ihut panurat ni buku Parjamita on do sude angka na masa di ngoluna, di parateatehon jala dibahen gabe bahan perenungan dingoluna. Sian perenungan ni Parjamita on dipamanat ibana do angka pangalaho na jorbut (termasuk pengalaman na sandiri), i ma ngolu na dirasuki manang disonggopi tondi materialisme. Jea bolon do di rajumi panurat ni buku on angka na pasarisari ngolu ni angka pardagingon na mangoloi hisaphisap ni daging marhite sikap na ambisius di hamoraon (hepeng). Jala angka i do jotjot di pasarisari jolma di hasiangan on.

Debata do Mual ni Pasupasu (ayat 1-2)


“Molo di lehon Debata hamoraon dohot arta dohot hasangapon….” (ayat 2). Pandohan i pabotohon paboa Debata do mual ni nasa hamoraon, arta dohot hasangapon. Debata sandiri do mual ni pasupasu i. Di tingki pogos sasahalak manang ditingki so mardihadiha hita, sai tahaburjuhon do mangido tu Tuhanta asa di lehon nian hamoraon, dilehon hagabeon (maranak marboru), di lehon angka parkarejoan/pansamotan na denggan, angka pangomoan dohot angka pangkat na timbo asa sangap panghilalaanta. Alai dung dilehon Debata saluhut na tapangido i, i ma angka sinamot, parkarejoan, rongkap, dna, olo laos gabe lalap hita diangka pasupasu naung nilehonNa i. Olo do suda gogo, tingkinta, perhatianta holan pasarisari angka pasupasu naung nilehon Debata i, gabe laos lupa hita disumber manang mual ni angka pasupasu i, i ma Debata sandiri. Ndang di silehonlehon ni Debata i dapot hita hasonangan na manontong alai di Debata i sandiri do (nikmat hidup bukan didapat di dalam pemberian Allah tetapi di dalam persekutuan yang harmonis dengan Sang Pemberi). Jadi unang puas jala so holan dipasupasu i alai ingkon sahat do tu na mangalehon (sumber ni pasupasu i).


Molo so Malo Mamangke Hamoraon i Magopo do Hamoraon i


Di deba jolma dilehon Debata do mansai suksuk sinadongan, haboion dohot hamoraon. Alai nangpe godang jala suksuk hamoraon di jolma i olo do ndang diboto songon dia dalanna mamparhaseang dohot mamangkesa. Hatauonta mamangke, maparhaseang, marsaulihon (menikmati) angka naung tapeop i saguru tu songon dia parsaoranta na rosu dohot Debata. Molo tapasangap do Debata, loasonNa do hita menikmati angka pasupasu naung ta peop i. Alai molo dao do hita sian dalan ni Debata marisuang do saluhut hamoronta i, jala olo do “madabu tu puro na matombuk sude na taomo i”. Baliksa sude arta dohot sinadonganta i boi do tapangke pahembangkon ngolunta, pahinsathon haringgasonta mamuji Debata, pahembanghon hasadaon ni rumatangganta, pamajuhon angka usahanta, paborhathon angka ianakhonta laho marsingkola, patupahon angka pangurupion (ulaon sosial), dna. Sandok molo satia hita tu Debata loasonna do hita marsaulihon hadumaon ni ngolunta on.


Hagabeon dohot Ganjang ni Umur (ayat 3-6)


Tungsura torop pe pinompar ni sasahalak jala leleng ibana mangolu di hasiangan on huhut targoar sari matua situtu, ndang boi i menjamin hasonangan ni ngolunta on. Ndang boi saluhhutna i gabe jaminan laho menikmati angka basabasa ni Debata. Ndang sombu rohana marsaulihon sude angka na denggan i. Didok parjamita on: anggo tongdo mate poso tung marisuang do iba sanga mangolu. Tumagon do mate dibortian unang apala sanga niae harunduton ni ngolu on, unang apala sanga tubu hagiotgiot ni daging (lebih baik mati dalam kandungan sebelum terjebak dalam keinginan-keinginan dalam kepuasan diri). Boasa pola adong angka keinginan-keinginan (hisap ni daging)? Ala i do pangidoan ni pardagingon jala olo do hita di patunduk tu huaso ni i. Molo nunga di rajai hagiot ni daging i hita, dos do i na mangalehon dirinta sandiri dijajah hisaphisapta sandiri (memberi diri di bawah tirani keinginan-keinginan). Hampir sude ngolunta on tersita laho pasarisari hamoraon (hepeng), hape di ujung na so adong parasingan ni parhepeng dohot na so parhepeng. Dipamanat Parjamita on do i, ai na rap mate do na mora dohot na pogos, ndatung adong parasingan parmate ni na mora dohot na pogos. Songon dia pe pogosna dohot songon dia pe hamoraonna, songon dia pe perbedaan ni status sosial dohot latarbelakangna, jala sadia godang pe sinamot napineop tong do na rap mate. Lapatanna ndang boi hepeng mangudut hosanta. Nang di hata ni Debata, dirajumi do ganjang ni umur songon sada hatuaon na sian Debata. Ai didok do: “ditanganNa siamun do ganjang ni umur jala di hambirangNa do hamoraon dohot hamuliaon” (Poda 3:16). Ala di tangan ni Debata do umur na ganjang. Manang ise pe na porsea tu Debata, na marhaposan tu Ibana, gabe sijalo pasupasu ma ibana sian Debata. Ido umbahen na didok: “martua ma ganup na manghabiari Jahowa, na marparange di angka dalanNa sai na panganonmu do na niula ni tanganmu, martuama ho jala sonang. Jala ingkon idaonmu do pahompum tubu ni anakmu” (Psalmen 128:1-2,6). Hasonangan bolon do atikpe pogos hita, manang so marianakhon pe manang sipendek umur pe hita, asal ma dibagasan parsaoran na denggan ngolunta dohot Debata. Songon dia programta mangalului angka arta na di tano on, ingkon lobi sian i do tabahen mangalului hamoraon di hata ni Debata.


Unang suda tingki holan pasarisari hamoraon (ayat 7-11)


Hepeng gumodang marbagabagahon hasonangan na palsu jala pangkilalaan na so marnamahap. Nunga disonggopi materialisme toropan jolma i. Arta/hepeng nunga gabe tujuan ni ngoluna (harta adalah segala-galanya). Tondi materialisme mambahen jolma i sai lalap hurangan jala ndang marnapuas. On ma hamongkuson naluar biasa, na songon lombang na so hajojopan. Ondo umbahen di dok Parjamita on: “Saluhut hangaluton ni Jolma sumarihon pamanganna do, hape ndang sombu anggo rohana binahen ni i” (ayat 7). Godang do jolma mamora diparartaon jala sonang di pardagingon hape tondina harsang (jiwa yang gersang), ala ndang boi di bedahon antara keinginan dohot kebutuhan. Keinginan tidak punya batas selalu menuntut pemuasan, tetapi kebutuhan memberi rasa cukup. Unang suda tingkinta holan pasarisari hamoraon ni daging, alai taparade ma tingkinta manambonambori haporseaon di Tuhan i.


Molo so jumpang roha na bisuk mamangke dohot mamparhaseang angka na nilehon ni Debata olodo gabe mago naung adong hian jala laos dijujui pangalaho nasongoni ma roha na ahut disaluhut, sai tubuan ni rohana dohot pingkiran na i ma ibana mandiori nasa pangomoan na so sian dalanna. Manggogo ma hisap ni daging i mangonjar rohanta patupahon ulaon na maralo tu ngolu ni partondionna. Menghalalkan segala cara pe ulahononna ma, asal ma mangomo manang parohon pangabahan na godang.


Mansai ampit do jamita on mamangkulingi hita di partingkian on, ala lam tudengganna do kesehatan ni hita jolma jala lam tudengganna do perekonomian ni masyarakat. Alani lam tutimbona do hagiot marnampunahon arta, mardomu ma i siala kebutuhan hidup na meningkat do. Songoni muse rasa ingin naeng manikmati kemajuan on, lam tu toropna do jala lam tutimbona. Molo di ari na salpu (najolo) dihasabamhon do asalma dapot kebutuhan primer, alai nuaeng nunga di parsinta angka barang-barang kemewahan (kebutuhan sekunder). Nuaeng nunga lam diparsinta jolma berdarmawisata na so holan di Indonesia be, alai naeng ma nian sahat tu luar negeri. Ndang sala keinginan na songoni, jala ndang sala molo godang artanta, mamora hita. Nang Debata ias do rohaNa molo mamora hita di angka arta, sebalikna ndang lomo roha ni Debata molo sai pogos jala dangol hita. Alai na porlu sipingkiranta, jala i do na naeng dohonon ni jamita on, i ma songon dia do sikapta marnampunahon arta i. Unang alani angka keinginanta i gabe ta ula angka ulaon na maralo tu Debata.


Umbotoan do Debata aha na ringkot dijolma i sian jolma i sandiri (ayat 12)


Ndang hea sala mangalehon Debata jala ndang hea lilu Debata pasahathon pasupasuNa. Di boto Debata aha na ringkot dohot na rumingkot di jolma i. Ala di boto Debata do aha na ringkot dihita, tontu sabam ma rohanta manjalo dohot manghalashon aha naung adong dihita. Sabam ni roha, i do sada apulapul na balga na palumbanghon pingkiran nang rohanta. Ndang adong sipatupaon ni jolma i so holan pajonokhon parsaoranna tu Debata, ai Debata do na tuk sumarihon ngolu ni jolma i. Holan sabam ni roha nama na boi mangintopi angka na pinarhagiot ni daging, jala holan marroha hapantason nama na tuk mangajari rohanta laho patupahahon angka na ummuli di ngolunta mangihuthon panimbangion na torang. I do na margogoihon hita unang gabe holan mangalului arta na di portibion rohanta. Unang holan ngolu na di portibion ta hirim, alai dao tu jolo ngolu na manontong i ma tahirim. Ingkon porsea do hita adong do paruhuman ni Debata sogot patupaonNa di hita, jala ingkon haporseaonta do ndang arta i na paluahon hosanta sian paruhuman i, mudar ni Kristus i do na paluahon hita. Amen


Jamita Minggu 8 dung Trinitatis

Tgl. 25 Juli 2010

1 Timotius 6 : 17 - 19

Redaksi


Menjadi Kaya ?


Ada sebuah lagu ”Andai aku jadi orang kaya”, yang dinyanyikan oleh Oppy Andaresta? Membayangkan punya mobil mewah, rumah mewah, bahkan punya pulau…” andai saja itu aku miliki, tapi nggak usah pakai kerja. Siapa yang tidak mau? Tapi apakah kaya, bahkan kaya raya, tanpa kerja itu menyehatkan jiwa? Pasti tidak!


Leo Tolstoy, seorang pengarang Rusia yang terkenal, mengarang sebuah cerita sebagai berikut: Pada suatu hari iblis mencari seseorang yang semula murah hati untuk dijadikan kikir, yang semula berserah akan dijadikan serakah dan cepat marah. Setelah berputar-putar ke sana kemari, akhirnya iblis memilih seorang petani miskin yang pada waktu itu dilihatnya sedang bekerja di ladang. “Nah, petani miskin ini akan kujadikan lebih miskin. Pasti ia akan menjadi kikir dan serakah.”


Sebagai langkah pertama, iblis mencuri bekal makanan milik petani itu. Pada waktu makan siang tiba, petani itu mencari-cari bekalnya, dan ia merasa heran. “Aneh, tadi kutaruh di sini. Kok sekarang tidak ada.” Wah, ia pasti akan merasa lapar sepanjang hari itu. Pikir petani itu. Tetapi petani itu berkata di dalam hatinya, “Nggak apa apa, lah. Mungkin yang mencuri membutuhkan makanan itu daripada diriku.”


Karuan saja iblis merasa heran melihat reaksi petani itu. Makanannya hilang, kok iklas dan damai. Rencana si iblis gagal total. Dengan lesu ia melapor pada iblis lain. Bukannya dikasihani, ia malah ditertawakan teman-temannya itu. “Pantas saja kau gagal,” kata mereka. “Kalau mau membuat seseorang kikir dan serakah, jangan jadikan ia miskin. Jadikan dia kaya.”


Mendapat saran rekan-rekannya, si iblis segera tanpa membuang banyak waktu segera menyusun rencana baru. Ia memberi kesuburan khusus pada ladang petani itu. Ketika para petani lain mengeluh karena mengalami gagal panen, ia malah mengalami kelimpahan panen. Lumbungnya dipenuhi gandum. Petani itu mendadak menjadi kaya.


Lalu si iblis memberi ilham pada petani itu, “Bukankah kelebihan gandum ini dapat dijadikan vodka?” Dan ternyata minuman keras bikinan petani itu laku keras. Amat digemari oleh orang-orang kota. Petani itu menjadi semakin kaya.


Akan tetapi, apa yang terjadi pada dirinya sesudah ia menjadi orang kaya? Sekarang ia suka berfoya-foya dan mabuk-mabukan. Dalam keadaan mabuk ia menagih tetangga-tetangganya untuk mengembalikan gandum yang mereka pinjam. Ia langsung naik pitam ketika mereka belum sanggup melunasi hutang mereka kepadanya. Maklum sedang masa paceklik. Tetapi ia tidak peduli. Ia memaki-maki.

Bukan cuma itu. Keluarga petani yang semula tenang dan damai berubah menjadi ketegangan. Umpamanya, hanya karena istrinya menumpahkan sedikit vodka, petani itu marah bukan kepalang. “Bodoh! Kamu kira ini air hujan? Ini vodka. Mahal harganya!” Misi si iblis terselesaikan dengan baik. si iblis menang.


Alkitab sering berbicara lantang tentang tentang kekayaan. Tuhan Yesus bahkan pernah berkata. “Alangkah sukarnya orang kaya masuk ke dalam kerajaan surga. Lebih mudah seekor unta masuk ke dalam lobang jarum.”


Tetapi walaupun demikian, Alkitab tidak anti kekayaan. Alkitab tidak membenci orang kaya. Tuhan Yesus sendiri mempunyai pengikut yang kaya raya. Misalnya; Yusuf dari Arimatea. Juga para wanita yang melayani rombongan Yesus dengan kekayaan mereka.


Sebenarnya kekayaan itu bersifat netral. Tidak jahat atau baik kepada dirinya. Bahkan bisa amat positif. Kekayaan menjadi baik atau menjadi jahat, ditentukan oleh tiga hal: Pertama, oleh bagaimana kekayaan itu diperoleh. Dengan cara yang halal atau haram. Kedua, oleh apa dampaknya bagi si pemilik. Menyejahterakan atau menghancurkan. Ketiga, oleh bagaimana atau untuk apa kekayaan itu dimanfaatkan. Untuk kebaikan atau untuk kejahatan.


Rasul Paulus menulis. ”Peringatkanlah orang-orang kaya di dunia ini. Agar mereka jangan tinggi hati dan jangan berharap pada sesuatu yang tak tentu seperti kekayaan, melainkan pada Allah yang dalam kekayaan-Nya memberi kepada kita segala sesuatu yang dinikmati. Peringatkanlah agar mereka itu berbuat baik, menjadi kaya dalam kebajikan, suka memberi dan membagi.” (1 Timotius 6:17-18).

Rasul Paulus tidak menuntut orang-orang kaya di dunia agar mereka menjadi miskin. Sama sekali tidak! Ia hanya memperingatkan mereka tiga hal: Pertama, jangan tinggi hati. Kesombongan adalah pencobaan yang paling sering dihadapi oleh orang kaya. Pamer diri dan merendahkan orang lain. Bahkan Malinkundang yang dalam perantauan menjadi kaya, tega tidak mengakui perempuan yang pernah mengandung dan melahirkan sebagai ibu kandungnya. Kedua, jangan berharap pada sesuatu yang tidak tentu seperti kekayaan. Pencuri, karat ngengat dan inflasi dapat melenyapkan kekayaan. Bahkan tidak mustahil terjadi, orang yang tidur sebagai orang kaya, bangun sebagai orang miskin. Ketiga, jadilah seorang yang bermurah hati. Orang kaya dalam perumpamaan Tuhan Yesus yang tercantum dalam Lukas 16: 19-31 mendapati dirinya dalam neraka, bukan disebabkan kekayaannya, melainkan oleh ketidakpeduliannya terhadap Lazarus yang miskin, yang tergeletak di dekat pintu rumahnya.


Ada lagi perumpamaan Tuhan Yesus tentang orang kaya. Itu dapat kita baca dalam Lukas 12:16-20. Diceritakan bahwa ia adalah pengusaha agro-bisnis yang sukses dan kaya luar biasa. Persoalan timbul ketika ia tidak tahu lagi di mana ia bisa menyimpan hasil panennya yang melimpah ruah. Tapi tidak terlalu lama ia terbingung-bingung. Dengan sigap, cepat dan tepat ia memecahkan masalah. “Inilah yang akan aku perbuat, aku akan merombak lumbung-lumbungku dan mendirikan yang lebih besar.” Hebat, bukan? Tetapi Allah menyebut orang ini bodoh. Kenapa? Mengapa?


Ia disebut bodoh bukan karena kekayaannya, bukan karena ia orang kaya. Ia disebut bodoh karena karena tiga hal:Pertama, Ia menganggap sesuatu yang sebenarnya cuma alat sebagai tujuan. Sandang, pangan dan papan itu penting. Siapa berani berkata tidak? Tetapi penting sebatas sebagai alat. Tapi orang kaya ini menganggap sebagai tujuan hidup. “Jiwaku, ada padamu banyak harta, tertimbun untuk bertahun-tahun lamanya. Makanlah, minumlah dan bersenang-senanglah.” Kedua, dalam mabuk rasa berpuas diri ia mengabaikan sesama. Dalam monolognya ia terlalu banyak mengucapkan kata, “aku” atau “ku”. Tak ada lagi tempat baginya untuk orang lain. Ketiga, ia mengabaikan Tuhan. Dalam monolognya itu tak sekalipun ia menyebut nama Tuhan.


Alkitab memang sering berkata lantang tentang kekayaan. Tetapi ia juga tidak kurang sering berbicara tentang kemiskinan dan orang miskin.


Lebih dari satu kali Alkitab mengatakan bahwa Tuhan berpihak pada orang miskin dan tertindas dan menjadi pembela mereka. Walaupun demikian, jangan salah duga, Alkitab tidak mengidealkan kemiskinan. Juga Alkitab tidak mengidentikkan kemiskinan dengan kesalehan.

Kalau Anda sekarang ini orang kaya, perhatikanlah tiga hal: Pertama, mawas diri. Dalam Amsal 6:6-11 dikatakan bahwa kemiskinan tidak mustahil disebabkan oleh kemalasan atau dapat dikatakan bahwa kemalasan dapat menjadikan seseorang itu miskin. Nah, cobalah Anda mawas diri. Apakah Anda selama ini seperti itu? Kalau iya, bertobatlah! Kedua, jangan minder. Jangan rendah diri. Walaupun Anda orang miskin, Anda berhak hadir bersama orang-orang yang jauh lebih kaya daripada Anda. Walaupun sebagai orang miskin mungkin Anda tidak mampu membeli ini dan itu tetapi Anda mempunyai iman kepada Allah, semangat, sukacita, pengharapan dan sebagainya. Jadi, kenapa mesti minder? Jangan! Ketiga, berusahalah untuk meningkatkan taraf hidup ekonomi dengan tetap berpegang pada prinsip-prinsip iman secara konsisten. Belajar dari perumpamaan talenta, kita mesti terpacu untuk mengembangkan talenta yang Tuhan percayakan kepada kita sehingga berlipat.


Dalam 1 Timotius 6:9 Rasul Paulus menulis, “Tetapi mereka yang ingin kaya terjatuh ke dalam keruntuhan dan kebinasaan.” Di sini yang dianggap salah bukanlah keinginan untuk menjadi kaya. Bukan. Ingin kaya sih oke-oke saja. Yang salah adalah kalau ambisi untuk jadi kaya itu menjadikan seseorang lupa diri dan terutama lupa Tuhan, sehingga ia terjatuh ke dalam percobaan, ke dalam jerat dan ke dalam berbagai nafsu yang hampa dan yang mencelakakan. Jadi? Pingin kaya, oke. Bahkan setiap orang harus berjuang untuk meningkatkan taraf hidup ekonominya. Tapi tetaplah berpegang pada prinsip-prinsip iman.